UMDETU’L AHKAM |
CİHAD |
GECE BASKINI ESNASINDA KASIT OLMADAN KADINLARIN VE
ÇOCUKLARIN ÖLDÜRÜLMESİNİN CAİZ OLDUĞU BABI |
4524-26/1 - Bize Yahya
b. Yahya ... İbn Abbas'dan,
o es-Sa'db. Cessame'den
şöyle dediğini rivayet etti: Nebi (s.a.v.)'e geceleyin baskına uğrayan
müşriklerin kadın ve çocukları hakkında kendilerinin (baskın yapınca) onların
kadın ve çocuklarından bazılarını öldürmelerine dair soru sorulunca O:
"Onlar da onlardandır" buyurdu.
Açıklama:
"Rasulullah (s.a.v.)'e geceleyin kendilerine baskın yapılan
müşriklerin çocuklarına dair soru soruldu ... Onlar da onlardandır
buyurdu." Bizim diyarımızdaki nüshaların bir çoğunda bu şekilde
"kadın ve çocukları" anlamındaki lafız "ez-zerarı"
şeklindedir. Bir rivayette de "müşrik olan diyar ahalisi hakkında"
diye geçmektedir. Kadı lyaz
bu rivayeti Müslim'in Sahihi'nin ravilerinin
çoğunluğundan diye nakletmiş ve: Doğrusu da odur demiştir. Birinci rivayet ile
ilgili olarak da: Onun bir kıymeti yoktur, hatta o bir tashiftir
demiş ve şunları eklemiştir. Zaten ondan sonrası bu rivayetteki yanlışı açıkça
ortaya koymaktadır.
Derim ki: Ama Kadı lyaz'ın ileri sürdüğü gibi bu rivayet de batıl değildir.
Aksine bunun
açıklanabilir bir tarafı vardır. İfadenin takdiri de şöyledir: Ona kendilerine
baskın yapılan ve kadın ve çocuklarının bir kısmı öldürülen müşriklerin
çocuklarının hükmüne dair soru sorulunca O: "Onlar da
babalarındandır" buyurdu. Yani bunda bir sakınca yoktur. Çünkü onların
babaları ile ilgili hükümler miras bakımından nikah, kısas, diyetler ve daha
başka hususlarda onlar hakkında da geçerlidir. Maksat ise eğer zaruret yoksa ve
kasten öldürülmemişlerse (sakıncası olmadığı)dır.
Bundan önce geçen
kadın ve çocukların öldürülmesini yasaklayan hadisten maksat ise savaşçılardan
ayrı olmaları halindedir. Geceleyin kendilerine baskın yapmanın baskın
esnasında kadın ve çocukları öldürmenin caiz olduğuna dair sözünü ettiğimiz bu
hadis-i şerifte açıklanan hüküm ise mezhebimizin, Malik, Ebu
Hanife ve cumhurun kabul ettiği hükümdür. Geceleyin
baskın yapmak ise erkeğin kadın ve çocuktan ayırt edilemeyeceği şekilde
geceleyin onlara hücum yapmak demektir.
"Zerari" e gelince. Sondaki ye şeddeli de okunur
şeddesiz de okunur. İki ayrı söyleyiştir. Ama şeddeli okuyuş daha fasih ve daha
meşhurdur. Burada kastedilen ise kadınlar ve çocuklardır.
Bu hadiste şu
hususlara delil vardır:
1. Düşmana baskın
yapmak caizdir.
2. Kendilerine davetin
ulaşmış olduğu kimselere, önceden haber vermeden baskın ve hücum düzenlemek
caizdir.
3. Kafirlerin
çocuklarının hükümleri dünyada babalarının hükmü gibidir. Büluğdan
önce ölmeleri halinde ahretteki durumları ile ilgili olarak üç görüş vardır.
Sahih olan onların cennette olduklarıdır. İkinci görüşe göre cehennemdedirler.
Üçüncü görüşe göre ise haklarında kesin olarak herhangi bir şey söylenemez.
Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: