UMDETU’L AHKAM |
CİHAD |
ALLAH YOLUNDA SABAH VE ÖĞLEDEN SONRA SEFERE ÇIKMANIN
FAZİLETİ BABI |
4851-113/2- Bize Yahya
b. Yahya tahdis etti. .. Se hı b. Sa'd es-Saidi Rasulullah (s.a.v.):
"Kulun Allah yolunda sabahleyin bir gidişi dünyadan ve içindekilerden
hayırlıdır" buyurdu.
4852- ı ı 4/3- Bize Ebu
Bekr b. Ebu Şeybe ve Zuheyr b. Harb da tahdis edip dedi ki: ... Se hı b. Sa'd
es-Saidi Nebi (s.a.v.)'den: "Sabah yahut öğleden sonra Allah yolunda
(sefere) çıkmak dünyadan ve içindekilerden hayırlıdır" buyurdu.
Açıklama:
Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Allah yolunda sabahleyin ya da öğleden sonra bir
gidiş dünyadan ve içindekilerden hayırlıdır" buyruğunda geçen gayn harfi
fethalı olarak "gadve" günün ilk vakitlerinden itibaren zevale kadar
olan zamanda bir çıkış anlamındadır. Ravha ise zevalden günün sonuna kadar
gidişi demektir. Buradaki "ev: veya" taksim içindir şüphe ifade
etmiyor. Yani sabah gidişde de bu sevap elde edilir, öğleden sonra gidişde de
aynı şekilde bu sevap kazanılır. Zahirinden anlaşıldığı üzere böyle bir sevap,
kendi şehrinden sabah ya da öğleden sonra gidişe mahsus değildir. Aksine bu
sevap, gazaya gitmek üzere her sabah ya da öğleden sonra çıkış ile elde edilir.
Aynı şekilde savaş yerinde sabah ve öğleden sonra çıkış ın hükmü de böyledir.
Çünkü bunların hepsine Allah yolunda sabah ve öğleden sonra çıkış adı verilir.
Bu hadisin anlamına
gelince; Allah yolunda sabah ve öğleden sonra çıkmanın fazileti ve sevabı bir
insanın tümüne Malik olması ve tamamı ile onun nimetinden yararlanması tasavvur
olunması halinde dünyanın bütün nimetlerinden daha hayırlıdır. Çünkü dünya
nimetleri geçicidir, ahiret nimetleri ise kalıcıdır.
Kadı lyaz dedi ki: Bu
hadisin ve buna benzer ahiretin durumları ve sevabmın dünyanın durumlarına
benzetilerek dünyadan ve dünyadaki her şeyden hayırlı olduğunun temsili ifade
edilmesi, bir kimse dünyaya ve dünya içindekilere Malik olup, ahiret ile ilgili
hususlarda infak etmesi hali ile alakalıdır. Bu açıklamayı yapan kişi buradaki
temsili ifade mutlak olarak Zahirinden anlaşıldığı gibi kalıcı olanın fani
olana benzetilmesi demek değildir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
CİHADIN VE ALLAH
YOLUNDA (SAVAŞA) ÇIKMANIN FAZİLETİ BABI