UMDETU’L AHKAM |
AVLANMA |
KÖPEKLERİ ÖLDÜRMENİN EMREDİLMESi,
EMRİN NESH EDİLDİĞİNİN BEYANI, KÖPEK BARINDIRMANIN -AV, EKİN YA DA DAVAR VE
BENZERLERİ İÇİN OLMASI DIŞINDA- HARAM KILlNDIĞININ
BEYANI BABI |
4000-51/9- Bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe, Zuheyr b. Harb ve İbn Numeyr
de tahdis edip dedi ki: Bize Süfyan,
Zühr'i'den tahdis etti, o
Salim'den, o babasından, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'den şöyle buyurduğunu rivayet etti: "Kim
bir av köpeği yahut çoban köpeği dışında bir köpek barındıracak olursa ecrinden
her gün iki kırat eksilir. "
4003-54/12- Bize İshak b. İbrahim tahdis etti,
bize Veki' haber verdi, bize Hanzala
b. Ebu Süfyan, Salim'den tahdis etti, o babasından, o Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
şöyle buyurduğunu rivayet etti: "Her kim alıştırılmış av köpeği yahut
çoban köpeği dışında bir köpek barındıracak olursa her gün onun amelinden iki
kırat eksilir. " buyurdu.
Salim dedi ki: Ebu Hureyre de: "Yahut tarla
köpeği" derdi. Kendisi tarla sahibi birisi idi.
Açıklama:
(3999) "Her kim
çoban köpeği ya da eğitilmiş av köpeği dışında bir
köpek barındırırsa ... iki kırat eksilir" bir başka rivayette (4000)
"Ecrinden her gün bir kirat eksilir" Ebu Hureyre'nin rivayetinde
(4006) " Her kim av köpeği, çoban köpeği ve arazi köpeği olmayan bir köpek
barındırırsa her gün ecrinden iki kırat eksilir" yine ondan gelen bir
diğer rivayette (4007) "Her gün ecrinden bir kırat eksilir." Süfyan b. Ebu Zuheyr'in
rivayetinde de: "Her kim ... fayda vermeyen bir köpek barındırırsa her gün
amelinden bir kırat eksilir."
İlim adamları kudurmuş
köpek ile saldırgan köpeğin öldürüleceğini icma ile
kabul etmiş olmakla birlikte zarar vermeyen köpeğin öldürülmesinde ihtilaf
etmişlerdir. Mezheb alimlerimizden İmamül Harameyn dedi ki: Nebi
(s.a.v.) önce bütün köpeklerin öldürülmesini emir buyurdu sonra bunu nesh ederek simsiyah köpek dışındaki köpeklerin
öldürülmesini yasakladı sonra da şeriatin hükmü ister
siyah renk olsun ister başka renkte olsun herhangi bir zararı olmayan bütün
köpeklerin
öldürülmesinin
yasaklanması üzerinde şer'i hüküm kesinleşip son halini aldı.
Onun sözünü ettiği bu
hususa İbnu'l-Muğaffel'in
hadisi delil gösterilir.
Kadı Iyaz dedi ki: İlim adamlarının bir çoğu köpeklerin
öldürülmesi ile ilgili hadisin delil alınacağı kanaatindedir. Onlara göre
bundan istisna edilen av köpeği ve diğer köpekler müstesnadır. Malik'in ve
Maliki mezhebine mensup alimlerin görüşü budur. Bu görüşü kabul edenler de av
köpeği ve benzeri köpeklerin öldürülmesi hükmü ile ilgili genel hükümden nesh mi edildiği yoksa öldürme emri önce bütün köpekler
hakkında genel mi olduğu yoksa bunların dışındakiler için özelolduğu
hususunda ihtilaf etmişlerdir. Başkaları ise bütün köpekleri edinmenin caiz
olduğu, köpeklerin öldürülme emrinin ve siyah köpek dışında köpek barındırmanın
yasaklığının nesh edildiği kanaatindedirler.
Kadı Iyaz dedi ki: Bana göre ilk yasaklama bütün köpekleri
barındırmayı kapsayan genel bir yasak ve hepsinin öldürülmesi emri şeklinde
genel bir emirdir. Sonra siyah köpek dışında köpeklerin öldürülmesi yasaklandı
ve av köpeği, tarla köpeği ya da çoban köpeği
dışındaki bütün köpeklerin barındırılması da menedildi.
Kadı Iyaz'ın yaptığı bu açıklama hadislerin zahirinden
anlaşılandır. Buna göre İbn Muğaffel'in
rivayet ettiği hadis (3997) siyahın dışında kalan köpeklere has olur. Zira bu
hadis geneldir ama diğer hadis ile ondan siyah köpek tahsis edilir.
Köpek barındırmaya
gelince. Bizim mezhebimizin görüşüne göre ihtiyaçsız köpek barındırmak
haramdır. Av, ekin ve davar için ise barındırılması caizdir. Evleri, yolları ve
benzer yerleri korumak için caiz midir bu hususta iki görüş vardır.
Bir görüşe göre
hadislerin zahirleri gereğince caiz değildir çünkü bu hadisler ekin, av ya da davar için olması hali dışındaki barındırmaları
açıkça yasaklamaktadır. Bu iki görüşün daha sahih olanı hadislerden anlaşılan
illet ile amel ederek istisna edilen bu üç tür köpeğe kıyas ile caiz
olacağıdır. Bu illet ise duyulan ihtiyaçtır.
Av, ekin ya da davar için eğitmek üzere enik köpeği barındırmak caiz
midir?
Bu hususta da Mezheb alimlerimizin iki görüşü vardır. Daha sahih olana
göre caiz olduğudur.
(4000) "Ecrinden
-bir rivayette: amelinden- her gün iki kırat eksilir" ve başka rivayette
bir kırat eksilir denilmektedir.
Amelinden eksilir
rivayetinin manası amelinin ecrinden eksilir şeklindedir.
Kırat ise burada yüce
Allah tarafından bilinen bir miktardır. Maksat ise onun amelinin ecrinin bir
kısmının eksildiğidir.
Rivayetlerde farklı
olarak "bir kırat" ve "iki kırat" şeklinde ihtilaflı
gelmesine gelince şöyle açıklanmıştır: Bu muhtemelen birinin eziyeti diğerinden
daha fazla olan ve her ikisindeki ayrı özellikler sebebi ile iki tür köpek
hakkında söylenmiştir. Ya da bu yerlerin farklılığı
dolayısı ile değişiklik göstermiş olabilir. İki kırat faziletinin üstünlüğü
dolayısı ile özelolarak Medine'de, bir kırat ise
Medine'nin dışındaki yerlerde yahut iki kırat şehirlerde veya şehirlere benzer
kasabalarda, bir kırat ise çöllerde ya da iki ayrı
zamanda bunları söz konusu etmiş ve önce bir kıratı zikretmiş sonra da vebali
daha ağırlaştırarak iki kıratı zikretmiş olabilir.
Mezheb alimlerimizden er-Ruyanı, el-Bahr adlı kitabında şöyle demektedir:
Ayrıca hangi amelinden
eksileceği hususunda da ilim adamları ihtilaf etmişlerdir. Onun geçmiş
amelinden eksileceği söylendiği gibi gelecekteki amelinden eksileceği de
söylenmiştir. Diğer taraftan kıratın nereden eksileceği hususunda da ihtilaf
etmişlerdir. Gündüz amelinden bir kırat ve gece amelinden bir kırat denildiği
gibi farz amelinden bir kırat nafile amelinden de bir kırat eksileceği de
söylenmiştir. Allah en iyi bilendir.
Köpek barındırmaktan
ötürü ecrin eksiliş sebebinin ne olduğu hususunda da ilim adamları ihtilaf
etmişlerdir. Meleklerin köpek sebebi ile evine girmediğinden dolayı olduğu
söylendiği gibi, gidip gelenleri korkutmasından ve onların üzerine yürümesinden
ötürü ulaşan eziyet sebebi ile olduğu da söylenmiştir. Sebebinin, edinilmesi
yasak olanı edinmesi ve bu hususta isyan etmesi dolayısı ile ona bir ceza
olduğu da söylenmiştir. Köpek sahibinin farkına varmadığı zamanlarda kap-kacağı yalaması gibi bir halin ortaya çıkıp onu yıkamaması
gibi bir hale düştüğünden dolayı olduğu da söylenmiştir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
DİŞ, TIRNAK VE
DİĞER KEMİK TÜRLERİ DIŞINDA KAN AKITAN HER BİR ŞEY İLE KESMENİN CAİZ OLDUĞU
BABI