UMDETU’L

AHKAM

HADLER

 

İÇKİ İÇMENİN HADDİ BABI

 

4427-35/1- ... Şu'be tahdis edip, dedi ki: Katade'yi Enes b. Malik'den tahdis ederken dinledim. Buna göre Nebi (s.a.v.)'e içki içmiş bir adam getirildi. Ona iki hurma dalı ile kırk kadar sopa vurdu.

(Enes), dedi ki: Ebu Bekir de bunu uyguladı. Ömer (radıyallahu anh) halife olunca insanlarla istişare etti. Abdurrahman: Hadlerin en hafifi seksen (sopa)dır, dedi. Ömer de bunun vurulmasını emretti. 

 

 

4428- ... Katade tahdis edip, dedi ki: Enes'i şöyle derken dinledim:

Rasulullah (s.a.v.)'e bir adam getirildi deyip, hadisi buna yakın olarak zikretti. 

 

 

4429-36/3- Bize Muhammed b. el-Müsenna tahdis etti... Enes b. Malik'den rivayete göre Allah'ın Nebi'si (s.a.v.) içki içilmesi sebebi ile hurma dalları ile ve ayakkabılarla dövdü. Sonra Ebu Bekir de kırk (sapa) vurdu. Ömer halife olup da insanlar kırsal kesimlere ve köylere doğru gidince içki sebebi ile celde vurmak hususundaki görüşünüz nedir, dedi. Abdurrahman b. Avf: Hadlerin en hafifi olarak onu tespit etmeni uygun görüyorum, dedi. (Enes): Bunun üzerine Ömer de seksen sopa vurdu, dedi. 

 

 

4431-37/5- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize Veki', Hişam'dan tahdis etti, o Katade'den, o Enes'den rivayet ettiğine göre Nebi (s.a.v.) içki içmek sebebi ile ayakkabılarla ve hurma dalları ile kırk (sapa) vuruyordu. Sonra da ikisinin hadisine yakın olarak rivayeti zikretti ama kırsal kesimi ve köyleri zikretmedi.

 

Açıklama:

 

(4427) "Nebi (s.a.v.)'e içki içmiş bir adam getirildi de ...

 

Ömer de onun vurulmasını emretti." bir rivayette: (4429) "Nebi (s.a.v.) içki içmek sebebi ile hurma dalları ve ayakkabılar ile dövdü ... Bunun üzerine Ömer de seksen sopa vurdu." başka bir rivayette (4431) Nebi (s.a.v.) içki içmek sebebi ile ayakkabılarla ve hurma dalları ile kırk sopa vuruyordu." (Bundan sonra gelen) Ali (radıyallilhu anh)'ın rivayet ettiği hadiste (4432) "Kırk sopa vurduktan sonra sopa vurana: Dur, dedi. Sonra: Nebi (s.a.v.) kırk, Ebu Bekir kırk ve Ömer seksen sopa vurdu. Hepsi sünnettir ama bunu ben daha çok seviyorum, dedi."

Birinci rivayette: "Abdurrahman hadlerin en hafifi" dedi. Yani sen ona hadlerin en hafifi kadar vur demektir. Yahut da bu haddi hadlerin en hafifi gibi tespit et. Nitekim bu hususu diğer rivayette açıkça ifade etmiştir. O da: "Görüşüme göre sen bunu hadlerin en hafifi kadar tespit et." Yani şarap (içki) içme haddi olan bu cezayı öyle tespit et. "Hadlerin en hafifi" Kur'an'da nass ile tespit edilmiş olan had olup, söz konusu hadler hırsızlık haddi el kesilmesi, zina haddi yüz celde vurulması, kazf (zina iftirası) haddi ise seksen celdedir. İşte sen de bu hadlerin en hafifi gibi seksen celde olarak tespit et demektir. Bundan kıyas yapmanın caiz olduğu ve hakim ile müftünin arkadaşları ile hüküm verme meclisinde hazır bulunanlarla istişarede bulunmasının da müstehab olduğu hükmü anlaşılmaktadır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

TA'ZİR OLARAK VURULACAK KAMÇILARIN MİKTARI BABI