UMDETU’L AHKAM |
HADLER |
TA'ZİR OLARAK VURULACAK KAMÇILARIN MİKTARI BABI |
4435-40/1- ... Bana
Abdurrahman b. Cabir babasından tahdis etti, o Ebu Burde el-Ensari'den rivayet
ettiğine göre Rasulullah (s.a.v.)'i: ''Allah'ın hadlerinden bir haddin uygulanması
hali dışında hiçbir kimseye on kamçıdan fazla vurulmaz" buyururken
dinlemiştir.
Açıklama:
(4435) "Kimseye
... on kamçıdan fazla vurulmaz." Buradaki "la yüdedu: vurulmaz"
lafzını iki şekilde zaptetmişlerdir: Birincisi ye harfi fethalı, lam harfi
kesreli "la yedidu: vurmaz" şekli, ikincisi ise ye harfi ötreli lam
harfi fethalı "le yüdedü" şeklindedir. Her ikisi de sahihtir.
İlim adamları ta'zir
hususunda ihtilaf etmişlerdir. Acaba ta'zirde on celde ve daha aşağısı mı
vurulur, fazlası caiz değil midir yoksa fazlası caiz olur mu? Ahmed b. Hanbel,
Maliki mezhebine mensup Eşheb ve Mezheb alimlerimizden kimisi on celdeden
fazlası caiz değildir demişlerdir.
Ashab, tabiin ve
onlardan sonra cumhurun kanaatine göre ise fazlası caizdir.
Ayrıca bunlar da
ihtilaf etmiş olup Malik, mezhebine mensup ilim adamları, Ebu Yusuf, Muhammed,
Ebu Sevr ve Tahavi vurulacak celdelerin sayısının sınırı yoktur. Aksine bu
imamın görüşüne bırakılmıştır. Had miktarlarından fazla vurmak yetkisi vardır
demişlerdir. Çünkü Ömer b. el-Hattab (radıyallahu anh) yüzüğüne nakış yapan
kimseye yüz celde vurduğu gibi bir çocuğa hadden fazlasını da vurmuştur.
Ebu Hanife ise
ta'zirde kırk celdeye kadar vurulmaz demiştir. İbn Ebu Leyla yetmişbeş
demiştir. Bu aynı zamanda Malik ve Ebu Yusuf'dan gelen bir rivayettir. Ömer'den
gelen sekseni aşmayacağına dair rivayeti de vardır. İbn Ebu Leyla'dan gelen bir
başka rivayete göre ise ta'zir yüz celdeden aşağıdır. Bu İbn Şubrume'nin de
görüşüdür. İbn Ebu Zi'b ve İbn Ebu Yahya ise te'dib için üç celdeden fazla
vurulmaz demiştir. Şafii ve mezhebine mensup ilim adamlarının çoğunluğu ise her
bir insana vurulacak ta'zir ona uygulanacak asgari hadde kadar ulaşmaz. Buna
göre köle ta'zir edilirken yirmiye, hür kişi ta'zir edilirken kırka kadar
vurulmaz demiştir.
Bazı Mezheb
alimlerimizin, dediklerine göre hür ve kölenin her birine kırk celdeye kadar
vurulmaz demişlerdir. Bazıları ise hür ve kölenin her birine yirmiye kadar
vurulmaz demişlerdir.
Mezheb ''alimlerimiz
hadise mensuh olduğunu söyleyerek cevap vermişler ve ashab (radıyallahu
anhum)'un yirmi celdeden fazla vurduklarını delil göstermişlerdir. Maliki
mezhebine mensup ilim adamları da bu hadisi bu Nebi (s.a.v.) zamanına özeldi
diye yorumlamışlardır. Çünkü o durumda onlardan bir suç işleyene bu kadarı
yeterliydi diye gerekçelendirmişlerdir. Böyle bir yorum ise zayıftır. Allah en
iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: