UMDETU’L

AHKAM

HADLER

 

BAŞKASININ EVİNE BAKMANIN HARAM KILINDIĞI BABI

 

5608-44/6- Bize İbn Ebu Ömer tahdis etti, bize Süfyan Ebu'z-Zinad'dan tahdis etti, o Arec'den, o Ebu Hureyre'den rivayet ettiğine göre Resulullah (s.a.v.): "Bir adam izinsiz olarak seni görecek olup da ona bir çakıl taşı atıp bundan dolayı gözünü çıkartacak olursan, senin üzerine bir vebal olmaz" buyurdu.

 

Açıklama:

 

(5603) "Bir adam Resulullah (s.a.v.)'in kapısındaki bir delikten Resulullah (s.a.v.)'e baktı. Resulullah (s.a.v.) ile birlikte de kendisi ile başını kaşıdığı demirden bir tarak vardı. .. " bir başka rivayette (5604) "Kendisi ile başını taradığı demirden bir tarak" denilmektedir.

 

Mim harfi kesreli dal harfi sakin ve sonu kasr ile olmak üzere "midra" baş saçının kendisi ile düzeltildiği bir demirdir. Bunun tarağa benzediği de söylendiği gibi taraka benzetilerek uçları sivriltilen çubuklar olduğu, kadının kendisi ile saçını düzelttiği bir çubuk olduğu da söylenmiştir. Çoğulu ise "midara" diye gelir. Tekil olarak (sonu yuvarlak te olmak üzere) midrat da denildiği gibi "midraye" de denilir.

 

"Kendisi ile başını taradığı" ifadesi bunun tarak yahut tarağa benzer olduğunu söyleyenlerin kanaatleri lehine bir delildir.

 

(Bundan önceki rivayette) kendisi ile başını kaşıdığı" ifadesi buna aykırı değildir. Onunla hem kaşıyor hem tarıyordu. Saçın tercil edilmesi ise açılıp çözülmesi ve taranması demektir. Buradan da saç taramanın müstehab olduğu ve midra denilen tarakların kullanılmasının caiz olduğu anlaşılmaktadır. him adamları der ki: Saç taramak kadınlar için kayıtsız şartsız müstehaptır, erkek için de her gün yahut iki günde bir ve buna benzer aralıklarda yapmaması şartı ile ama yeterli gelecek kadar sürelerle taranması müstehab olur.

 

"Senin beni gözetlediğini bilseydim." Nüshaların çoğunda yahut bir çoğunda bu şekildedir. Bazılarında ise nundan sonra te gelmemek sureti ile "tenzuruni: bana baktığını" şeklindedir. Kadı Iyaz dedi ki: Birincisi cumhurun rivayeti olmakla birlikte doğrusu ikincisidir. Birincisi de ona göre açıklanır.

 

"Delik" herhangi bir delik ve yarık demektir.

"İzin görmekten dolayı meşru kılınmıştır." Yani izin istemenin meşru kılınıp emrolunmasının sebebi gözün haram olan bir şeyi görmemesi içindir. Bu sebeple herhangi bir kimsenin bir kapının ya da başka bir şeyin yabancı bir kadını görmeye maruz kalması muhtemel herhangi bir delikten içeriye bakması helal değildir.

 

Bu hadiste, bu şekilde bakan kimseye ağır olmayan bir şeyatmanın caiz olduğu hükmü anlaşılmaktadır. Eğer ağır olmayan bir şeyatıp da gözünü çıkaracak olursa eğer içinde mahremi olan bir kadının bulunmadığı bir eve bakmış ise ona tazminat düşmez, Allah en iyi bilendir.

 

"Bir okun ucu -yahut uçları ile- kalktı. .. " Meşakis, mişkasın çoğulu olup okun enlice sivri ucuna denilir. Daha önce cenazeler bahsinde ve iman bahsinde açıklanmıştı.

 

"Yahtilu" ye harfi fethalı, te harfi kesreli olarak onun gafil ve farkında olmadığı bir anını kollamak demektir.

 

(5607) "Kim izinleri olmadan başkalarının evine bakacak olursa gözünü çıkarmaları onlara helal olur" ilim adamları der ki: Bu bir adamın evine bakıp da ona bir çakıl taşı atıp bundan dolayı gözünü çıkarması hali hakkında yorumlanır. Onu uyarmadan önce ona atması caiz olur mu? Bu hususta Mezheb alimlerimizin iki görüşü vardır. Daha sahih olanına göre bu hadisin Zahir anlamı dolayısı ile caiz olduğudur.

 

(5608) "Ona bir çakıl taşı atıp gözünü çıkartırsan." Yani bu çakıl taşını iki parmağın arasından ona atarsan demektir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

HIRSIZLIK HADDİ