UMDETU’L

AHKAM

KISAS BÖLÜMÜ

 

MÜSLÜMANIN KANINI MÜBAH KILAN ŞEYLER BABI

 

4351-25/1- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe tahdis etti ... Abdullah, dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah'tan başka hiçbir ilah olmadığına ve benim Allah'ın Rasulü olduğuma şahitlik eden Müslüman bir kimsenin kanı ancak şu üç husustan birisi sebebi ile helal olur: Zina eden evli, cana can ve dinini terk edip cemaatten ayrılan" buyurdu.

 

Açıklama:

 

Rasulullah (s.a.v.)'in (4351) ''Allah'tan başka hiçbir ilah olmadığına ve benim Allah'ın Rasulü olduğuma şahitlik eden Müslüman bir kimsenin kanı ancak şu üç husustan birisi sebebi ile helal olur ... "burada "zani" kelimesinin nundan sonra ya harfi bütün nüshalarda kaydedilmemiştir. Bu da sahih bir söyleyiştir. Yedi kıraatte de bu şekilde okunmuştur. Nitekim yüce Allah'ın: "el-Kebirul Muteal" (Rad, 9) buyruğunda ve başkalarında da bu şekildedir. Ama dilde daha meşhur olan bütün bunların sonunda ye harfinin sabit oluşudur.

 

Bu hadis-i şerifte muhsan olup, zina edenin öldürüldüğü sabit bulunmaktadır. Maksat ise ölene kadar taşlanarak recm edilmesidir. Bu ise Müslümanların icmaı ile kabul edilmiş bir husustur.

 

"Cana can" dan kasıt şartlarının bulunması halinde uygulanması gereken kısastır. Ebu Hanife'nin mezhebindeki ilim adamları bunu, Müslüman bir kimse zımmi karşılığında, hür kimse de köle karşılığında öldürülür, şeklindeki kanaatlerine bunu delil gösterebilirler. İlim adamlarının çoğunluğu ise bunun aksi kanaattedirler. Malik, Şafii, Leys ve Ahmed de bunlar arasındadır.

 

"Dinini terk eden cemaatten ayrılan" buyruğu ise hangi tür irtidatla ederse etsin İslam'dan irtidat edip dönen herkes hakkında genel bir hükümdür. İslam'a geri dönmeyecek olursa onu öldürmek gerekir. İlim adamları der ki: Bu aynı zamanda bir bid'at sebebi ile yahut bağy (meşru İslami otoriteye baş kaldırmak) ya da bunların dışında herhangi bir sebep ile cemaatte karşı çıkan herkesi kapsar. Hariciler de bu durumdadır. Allah en iyi bilendir.

 

Şunu da bilelim ki bu, genel bir hükümdür. Saldırgan ve buna benzer kimseler bu hükmün genel kapsamı dışında tahsis edilir. Çünkü saldırgan kimseyi savunma esnasında öldürmek mübahtır. Buna böyle bir kişi cemaatten ayrılan tabirinin kapsamına girer yahud da bundan maksat bu üç hal dışında kasten kasti olarak onu öldürmek helaldir maksadında söylenmiş olabilir diye cevap verilebilir. Allah da en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

AHİRETTE, İŞLENEN CİNAYETLERİN CEZALANDIRILMASI VE KIYAMET GÜNÜNDE İNSANLAR ARASINDA HAKKINDA İLK HÜKÜM VERİLECEK HUSUSUN O OLDUĞU BABI