UMDETU’L

AHKAM

TALAK / BOŞANMA

 

AZLİN HÜKMÜ BABI

 

Azı, cima edip inzal yaklaşınca geri çekilip fercin dışında inzal yapmak demektir. Bize (Şafii mezhebine) göre her durumda ve ister razı olsun ister olmasın her kadın ile cimada azil mekruhtur. Çünkü bu nesiin sonunu getirmenin bir yoludur. Bu sebeple bir başka hadiste ona "elve'du'l-hafi: gizli çocuk gömmek" adı verilmiştir. Çünkü bu doğumu kesmenin bir yoludur. Tıpkı doğan çocuğun diri diri gömülerek öldürülmesi gibi. Haram kılınmasına gelince Mezheb alimlerimiz mülkiyetindeki cariyesi ile de cariye olan zevcesi ile de ister razı olsunlar ister olmasınlar azil yapması haram değildir. Çünkü mülkiyeti altındaki cariyesi Ümmü Veled olması ve artık onu satamayacak duruma gelmesi dolayısıyla bir zarar görür. Cariye olan zevcesi ise çocuk doğurması halinde çocuğu annesine tabi olarak köle olacağı için kendisi yine zarar görür. Hür zevcesine gelince eğer azil yapmasına izin verirse haram değildir. Aksi taktirde (izin vermezse) iki görüş vardır. Daha sahih olanına göre haram olmayacağıdır.

 

Diğer taraftan bu hadis-i şerifler ile diğer hadislerle birlikte ele alınacak olursa araları şu şekilde cem edilir: Azli yasaklamaya dair varid olmuş olan hadisler tenzihen mekruh olarak yorumlanır. Bu hususda izin vermeye dair varid olmuş hadisler ise haram olmadığı şeklinde yorumlanır. Yoksa bunların anlamı mekruh olmadığını ortaya koymak değildir.

 

Bunlar bu bab ile ilgili hükümler ve hadislerin birbirleri ile telifi ile alakalı yapılacak açıklamaların bir özetidir. Selefin de az önce mezhebimiz ile alakalı olarak zikrettiğimize yakın görüş ayrılıkları vardır. Hür zevcenin izni olmaksızın azlin haram olduğunu söyleyen kimseler çünkü azil yapmak kadına bir zarardır, bundan dolayı caiz olması için kadının izni şarttır demişlerdir.

 

 

3538-132/10- Bana Ubeydullah b. Ömer el-Kavarıri ve Ahmed b. Abde de tahdis etti, İbn Abde bize Süfyan b. Uyeyne, İbn Ebu Necih'den haber verdi derken Ubeydullah tahdis etti dedi. (İbn Ebu Necih) Mücahid'den, o Kazae'den, o Ebu Said el-Hudri'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (s.a.v.)'in huzurunda azil söz konusu edildi. Allah Rasulü şöyle buyurdu: "Sizden bir kimse bunu neden yapar ki? -öyle demekle birlikte biriniz bunu yapmasın demedi- Çünkü yaratılması taktir edilmiş her bir canı aziz ve celil Allah mutlaka yaratır. "

 

Açıklama:

 

"Benim bir cariyem var o hem bizim hizmetçimizdir hem de su taşıyıcımızdır. " Bizim için su taşıyor sözleri ile onun yaptığı işleri develerin yaptığı işe benzetmektedir.

 

 

 

3544-136/16- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe İshak b. İbrahim tahdis etti, İshak bize Süfyan, Amr'dan haber verdi derken Ebu Bekr tahdis etti dedi. O Ata'dan, o Cabir'den şöyle dediğini rivayet etti: Kur'an nazil oluyorken biz azil yapıyorduk.

 

İshak şunu da ekledi: Süfyan dedi ki: Eğer nehy olunacak bir şeyolsaydı mutlaka Kur'an onu bize yasaklardı. 383

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

BİLEREK BABASINI İNKAR EDEN KİMSENİN İMANlNIN DURUMUNU BEYAN BABI