UMDETU’L AHKAM |
HACC BÖLÜMÜ |
HACC |
Haccın Anlamı ve Hükmü
Hacc "ha" fethalı olarak
mastardır. Hem fethalı ve hem kesreli (hic) ise bu mastardan isimdir. Asıl anlamı kastetmektir.
Aynı zamanda iş ve bir işi ardı arkasına yapmak anlamında da kullanılır.
Umre'nin ise asıl anlamı
ziyaret etmektir.
Bilelim ki hacc mükellef, hür ve Müslüman olup gücü yeten herkes için
bir farz-ı ayndır. ilim adamları Umre'nin vacip olup
olmadığı hususunda farklı görüşlere sahiptir. Vacip olduğu söylendiği gibi müstehab olduğuda söylenmiştir.
Şafii'nin bu hususta iki görüşü olup ikisinden daha sahih olanı vacip
olduğudur. ilim adamlarının icma ettiklerine göre hacc ve umre insanın ömrü boyunca ancak bir defa vacip
(farz) olur. Bunları yapmayı adaması hali müstesnadır. O taktirde şartına uygun
olarak adağını yerine getirmesi icap eder. Aksi taktirde Mekke'ye yahut
Mekke'nin Harem bölgesine ticaret, ziyaret ya da
bunlara benzer tekerrür etmeyen bir ihtiyacı sebebi ile girecek olursa hacc yahut umre maksadıyla ihrama girmenin vacip olup
olmadığı hususunda ilim adamlarının görüş ayrılığı vardır. Aynı zamanda bu
Şafii'nin de bu hususta ki iki görüşüdür. Daha sahih olanına göre bu müstehabtır. ikinci görüşe göre ise savaşmak için ve
savaşın baş göstermesi ve ortaya çıkması korkusu ile girmemesi şartıyla vacip
olur.
Haccın vücubunun fevren (şartları)
tamamlanır-tamamlanmaz mı, yoksa şartları tamamlandıktan sonraki zaman
içerisinde (terahi ile) yerine getirilmesinin mi
vacip olduğu hususunda ilim adamları ihtilaf etmişlerdir. Şafii, Ebu Yusuf ve bir kesim haccın vücubu
terahi üzeredir. Daha sonrasına erteleyecek olursa
artık haccedemeyeceğini zannedecek hale varmış olması durumu müstesnadır. Ebu Hanife, Malik ve diğerleri
ise hacc fevren vaciptir,
demişlerdir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
HACC VE UMRE'NİN
MİKATLARI BABI