UMDETU’L

AHKAM

İTİKAF

 

KAFİRİN ADAK ADAMASI VE MÜSLÜMAN OLMASI HALİNDE ONA DAİR NE YAPACAĞI BABI

 

4268-27/1- ... Nati'nin İbn Ömer'den bana haber verdiğine göre Ömer, dedi ki: Ey Allah'ın Ras(llü! Ben cahiliye döneminde Mescid-i Haram'da bir gece itikatta bulunmayı adamıştım, dedi. Allah Rasulü: ''Adağının gereğini yerine getir" buyurdu.

 

Açıklama:

 

Bu babta Ömer (radıyallahu anh)'ın (4268) "Cahiliye döneminde bir gece itikafta bulunmayı adadığına" diğer rivayette (4270) "Bir gün itikaf yapmayı adadı. Nebi (s.a.v.) , de ona: Adağını yerine getir, dedi." hadisi yer almaktadır.

 

İlim adamları kafirin yaptığı adağın sahih olup olmadığı hususunda ihtilaf etmişlerdir. Malik, Ebu Hanife diğer Kufeliler ile Mezheb alimlerimizin çoğunluğu sahih olmaz demişlerdir. Muğire el-Mahzumi, Ebu Sevr, Buharı, İbn Cerir ve Mezheb alimlerimizin bazısı ise sahih olur demişlerdir. Bunların delilleri ise Ömer (radıyallahu anh) ile ilgili bu hadisin zahirinden anlaşılandır. Birinci gruptakiler ise buna, bu hadis müstehablığa yorumlanır diye cevap vermişlerdir. Yani cahiliye döneminde yaptığın adağın aynısını şimdi de yapman senin için müstehaptır.

 

Bu hadis-i şerifte oruç tutmadan itikaf yapmanın sahih olduğu ve itikaf gündüzün sahih olduğu gibi geceleyin de sahih olduğu -ister bu tek bir gece ister gecenin bir kısmı ya da daha fazlası olsun- şeklindeki ŞafiI'nin ve ona muvafakat edenlerin görüşüne delalet bulunmaktadır. Bunun da delili Ömer (radıyallahu anh) ile ilgili olan bu hadis-i şeriftir. Bir günlük itiMfın söz konusu edildiği rivayete gelince bu rivayet de bir gece itikaf rivayetine muhalif değildir. Çünkü Nebi (s.a.v.)'e bir gecelik itikafa dair de bir günlük itikafa dair de soru sormuş ve Nebi (s.a.v.)'in kendisine adağını yerine getirmesini emretmiş olma ihtimali vardır. Böylelikle bundan yalnızca gece itikaf etmenin de sahih olduğu neticesi çıkmaktadır. Ayrıca Nafi'nin İbn Ömer'den diye rivayet ettiği:

 

"Ömer bir gece mescidi haramda itikaf yapmayı adamıştı. Rasulullah (s.a.v.)'e sorunca ona: Adağını yerine getir demesi üzerine Ömer de bir gece itikaf yaptı" rivayeti de bunu desteklemektedir. Bu hadisi Darakutni rivayet etmiş olup: Senedi sabittir demiştir. İşte ŞafiI'nin mezhebi de budur. Hasan-ı Basri, Ebu Sevr, Davud ve İbnu'l-Munzir de böyle demişlerdir. Aynı zamanda bu görüş, İmam Ahmed'den gelen iki rivayetten daha sahih olanıdır.

 

İbnu'l-Munzir, dedi ki: Bu görüş aynı zamanda Ali ve İbn Mes'ud'dan da rivayet edilmiştir. İbn Ömer, İbn Abbas, Aişe, Urve b. ez-Zubeyr, ez-Hadesan, Malik, Evzai, Sevri ve Ebu Hanife ile kendilerinden gelen iki rivayetten birisine göre Ahmed ve İshak da oruçsuz itikaf sahih olmaz demişlerdir. İlim adamlarının çoğunluğunun görüşü de budur.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

KARISI YAHUT KENDİSİNE MAHREM OLAN BİR KADIN İLE BİRLİKTE HALVETTE (YALNIZ BAŞINA) KALDIĞI GÖRÜLEN BİR KİMSENİN HAKKINDA KÖTÜ ZANDA BULUNULMASINI ÖNLEMEK İÇİN: "BU FİLAN KADINDIR" DEMESİNİN MÜSTEHAB OLDUĞUNUN BEYANI BABI