UMDETU’L AHKAM |
İTİKAF |
AY HALİ KADININ KOCASININ BAŞINI YIKAMASININ VE
TARAMASININ CAİZ OLDUĞU, ARTIĞININ TEMİZ OLDUĞU, KUCAĞINA YASLANARAK KUR'AN
OKUNABİLECEĞİ |
685-9/4- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis etti. .. Urve,
Aişe (radıyallahu anha)'dan şöyle dediğini haber vermiştir: Rasülullah (s.a.v.) ben odamda iken Rasülullah
(s.a.v.) başını bana yaklaştırır, ben de ay hali olduğum halde onun başının
saçlarını tarardım.
Açıklama:
Bu başlıkta Aişe (r.anha)'nın
rivayet ettiği (682) "Rasülullah (s.a.v.)
itikafta olduğu zaman ... saçlarını tarardım ... " bir diğer rivayette
(684) "başını yıkardım" denilmektedir. Yine bu babta
seccadeyi eliyle uzatma hadisi (687) ve daha başka hadisler de yer almaktadır.
Bu babta söz konusu olabilecek fıkhı hususlar bundan
önceki babta geçmiş bulunmaktadır. Hadiste saçların
taranması ile başını yıkaması birbirine yakındır.
Sözlükte itikatın asıl anlamı alıkoymaktır. Şer'i bir terim olarak
kişinin kendisini niyet ile birlikte özelolarak mescidde alıkoyması demektir.
"Müdıvir" itikat yapan, itikatta bulunan demektir.
Hadisten Çıkan Hükümler
Bu hadisten itikat ile
ilgili pek çok hüküm çıkmaktadır. Burada öncelikle anlaşılan husus da şudur:
1- İtikatta bulunan
kimsenin eli, ayağı, başı gibi vücudunun bir bölümü mescidin dışına çıkacak
olursa itikatı batıl olmaz.
2- Bir eve
girmeyeceğine ya da oradan çıkmayacağına dair yemin
eden bir kimse şayet vücudunun bir kısmını o eve sokacak ya
da çıkartacak olursa yeminini bozmuş olmaz. Allah en iyi bilendir.
3- Yıkamak, yemek
pişirmek, ekmek pişirmek ve daha başka işlerde zevcenin rızası ile
çalıştırılması caizdir. Sünnetteki deliller selefin uygulaması ve ümmetin icmaı bu hususta birbirini desteklemektedir. Rızası olmadan
ona bu işlerin yaptırılması ise caiz değildir. Çünkü kadının yerine getirmekle
yükümlü olduğu görevi kocasının kendisinden yararlanmasına imkan vermesi ve
onun evinde kalmasından ibarettir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
KAFİRİN ADAK
ADAMASI VE MÜSLÜMAN OLMASI HALİNDE ONA DAİR NE YAPACAĞI