UMDETU’L AHKAM |
ORUÇ BÖLÜMÜ |
RAMAZAN BAYRAMI BİRİNCİ GÜNÜ İLE KURBAN BAYRAMI BİRİNCİ
GÜNÜ ORUÇ TUTMANIN NEHYİ BABI |
2666- 138/1 ... İbn
Ezher'in azadlısı Ebu Ubeyd'den şöyle dediğini rivayet etti: Ömer b. el-Hattab
(radıyallahu anh) ile birlikte bayrama tanık oldum. Önce gelip namaz kıldı.
Sonra namazı bitirip insanlara hutbe verip şöyle dedi: Şüphesiz bu iki günde
Rasulullah (s.a.v.) oruç tutmayı yasaklamıştır. Bunlar orucunuzu bitirip oruç
açtığınız gün ile diğeri kurbanlıklarınızdan yediğiniz gündür.
Açıklama:
Bu babta Ömer b.
el-Hattab'tan (2666), Ebu Hureyre'den (2667), Ebu Said (2668-2669) (radıyallahu
anhum)'dan gelen rivayete göre Rasulullah (s.a.v.) Ramazan bayramının birinci
günü ile kurban bayramının birinci günü oruç tutmayı nehyetmiştir. İbn Ömer
(radıyallahu anh)'dan (2670) da buna yakın bir rivayet gelmiştir.
İlim adamları durum ne
olursa olsun bu iki gün oruç tutmanın haram olduğu üzerinde icma etmişlerdir.
İster adak ister Nafile, ister keffaret, isterse de başka bir oruç tutsun. Hiç
farketmez. Eğer muayyen olarak bu iki günde oruç tutmayı adayacak olursa Şafii
ve cumhur böyle bir adak olmaz. Bu iki günün kazasını yapması da gerekmez
derken Ebu Hanife: Adağı olur ama bu iki günün kazasını yapması gerekir demiştir.
Yine o: Bununla birlikte bu iki günü oruç tutacak olursa adağı yerine gelmiş
olur ama bu hususta bütün insanlara muhalefet etmiş olur.
(2666) "Ömer b.
el-Hattab ile birlikte bayramda hazır bulundum ... " Bu hadisten bayram
namazının hutbeden önce kılınacağı hükmü anlaşılmaktadır. İlgili babında bu
husus açık bir şekilde beyan edilmişti. Ayrıca bu hadiste imamın verdiği
hutbesinde o bayram ile alakalı emredilmiş ve yasaklanmış çeşitli şer'i
hükümleri öğretmesi hükmü de anlaşılmaktadır.
"Fıtır gününüz (Ramazan
bayramının ilk günü)" yani bu iki günden biri sizin orucunuzu açtığınız
Ramazan bayramının ilk günüdür demektir.
2669-141/4- Bize Ebu
Kamil el-Cahderi de tahdis etti. Ebu Said el Hudri (radıyallahu anh)'dan
rivayete göre Rasulullah (s.a.v.) şu iki günü fıtır günü ile nahl günü oruç
tutmayı nehyetti.
2666-138/1 ... İbn
Ezher'in azadlısı Ebu Ubeyd'den şöyle dediğini rivayet etti: Ömer b. el-Hattab
(radıyallahu anh) ile birlikte bayrama tanık oldum. Önce gelip namaz kıldı.
Sonra namazı bitirip insanlara hutbe verip şöyle dedi: Şüphesiz bu iki günde
Rasulullah (s.a.v.) oruç tutmayı yasaklamıştır. Bunlar orucunuzu bitirip oruç
açtığınız gün ile diğeri kurbanlıklarınızdan yediğiniz gündür.
Açıklama:
Bu babta Ömer b.
el-Hattab'tan (2666), Ebu Hureyre'den (2667), Ebu Said (2668-2669) (radıyallahu
anhum)'dan gelen rivayete göre Rasulullah (s.a.v.) Ramazan bayramının birinci
günü ile kurban bayramının birinci günü oruç tutmayı nehyetmiştir. İbn Ömer
(radıyallahu anh)'dan (2670) da buna yakın bir rivayet gelmiştir.
İlim adamları durum ne
olursa olsun bu iki gün oruç tutmanın haram olduğu üzerinde icma etmişlerdir.
İster adak ister Nafile, ister keffaret, isterse de başka bir oruç tutsun. Hiç
farketmez. Eğer muayyen olarak bu iki günde oruç tutmayı adayacak olursa Şafil
ve cumhur böyle bir adak olmaz. Bu iki günün kazasını yapması da gerekmez
derken Ebu Hanife: Adağı olur ama bu iki günün kazasını yapması gerekir
demiştir. Yine o: Bununla birlikte bu iki günü oruç tutacak olursa adağı yerine
gelmiş olur ama bu hususta bütün insanlara muhalefet etmiş olur.
(2666) "Ömer b.
el-Hattab ile birlikte bayramda hazır bulundum ... " Bu hadisten bayram
namazının hutbeden önce kılınacağı hükmü anlaşılmaktadır. İlgili babında bu
husus açık bir şekilde beyan edilmişti. Ayrıca bu hadiste imamın verdiği
hutbesinde o bayram ile alakalı emredilmiş ve yasaklanmış çeşitli şer'i
hükümleri öğretmesi hükmü de anlaşılmaktadır.
"Fıtır gününüz
(Ramazan bayramının ilk günü)" yani bu iki günden biri sizin orucunuzu
açtığınız Ramazan bayramının ilk günüdür demektir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
SIRT ÜSTÜ YATMANIN
VE BİR BACAĞI DİĞERİNİN ÜZERİNE ATMANIN MEN EDİLDİĞİ HAKKINDA BİR