UMDETU’L AHKAM |
ORUÇ BÖLÜMÜ |
SIRT ÜSTÜ YATMANIN VE BİR BACAĞI DİĞERİNİN ÜZERİNE
ATMANIN MEN EDİLDİĞİ HAKKINDA BİR BAB |
5468-72/1 - ... o Cabir'den rivayet ettiğine göre Rasulullah
(s.a.v.) her tarafını sarıp sarmalamayı, tek bir elbise ile ayaklarını dikip
oturmayı, sırt üstü yattığı halde adamın ayaklarından birini diğerinin üzerine
kaldırıp atmayı yasakladı.
Açıklama:
(5468) "Her
tarafını sarıp sarmalamayı ve sırt üstü yatmış olduğu halde ayaklarından birini
diğerinin üstüne atmayı yasakladı." diğer rivayette ise (5471) "Rasulullah (s.a.v.)'i mescidde
sırt üstü yatmış ve ayaklarından birini diğerinin üstüne koymuş olduğu halde
gördü" denilmektedir.
ilim adamları der ki:
Sırt üstü yatıp ayaklarından birini diğerinin üzerine koymasının yasağı ile
ilgili hadisler avretin yahut bir bölümünün açılması hali hakkında kabul
edilir. Rasulullah (s.a.v.)'in bu şekilde yatması ise
avreti görünmeyecek bir şekilde idi. Bunda ise bir sakınca yoktur, bu şekilde
yatılmasının da kerahati söz konusu değildir.
Bu hadisten mescidde yaslanmanın, sırt üstü yatmanın caiz olduğu
anlaşılmaktadır. Kadı Iyaz dedi ki: Rasulullah (s.a.v.)'in bu işi bir zorunluluk yahut
yorulduğundan ötürü buna ihtiyaç duyması yahut dinlenmek ya
da benzeri bir sebep dolayısı ile yapmış olması ihtimali vardır. Yoksa onun
(s.a.v.) toplantı yerlerinde bu şekilde oturmadığı bilinen bir husustur. Aksine
O, ya bağdaş kurarak ya da
ayaklarını dikerek otururdu. Çoğunlukla oturuş şekli de bu idi. Kaba etlerini
yere koyup karnını da uyluklarına değecek şekilde bacaklarını diker yahut da
bacaklarını dikerek ve benzeri vakar ve mütevazilik
oturuş şekilleri ile otururdu.
Derim ki: Bunun caiz
olduğunu ve siz de sırt üstü yatmak isterseniz bu şekilde yatın ve benim size
sırt üstü yatmayı nehy edişim mutlak bir yasak
olmayıp, bundan kastettiğim ise kişinin avretinin açılması ya
da buna yakın bir hale gelmesi olduğunu beyan etmek için de yapmış olabilir.
Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: