UMDETU’L AHKAM |
İSTİSKA |
İSTİSKA NAMAZı KİTABI BABI |
2070-4/4- ... Bana Abbad b. Temim el-Mfuinı'nin
haber verdiğine göre o Rasulullah (s.a.v.)'in
ashabından olan amcasını şöyle derken dinlemiştir: Rasulullah
(s.a.v.) bir gün yağmur duası için çıktı. Yüzünü kıbleye, sırtını cemaate
çevirip ridasını ters çevirerek Allah'a dua etti,
sonra da iki rekat namaz kıldı.
2069-3/3- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis etti. .. Abdullah b. Zeyd el-Ensari kendisine Rasulullah (s.a.v.)'in yağmur duası için namazgaha
çıktığını, dua etmek isteyince kıbleye dönüp ridasını
ters çevirdiğini haber verdi.
2067-1/1- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis edip dedi ki. .. Abdullah b. Zeyd el-Mazinl'yi şöyle derken
dinledim: Rasulullah (s.a.v.) namazgaha çıkıp istiskada bulundu ve kıbleye yöneldiği zaman da ridasını ters çevirdi.
2068-2/2- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis etti ... Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) namazgaha çıkıp yağmur duası yaptı,
kıbleye döndü, ridasını ters çevirdi, ik rekat da namaz kıldı.
Açıklama:
(2067) Rasulullah (s.a.v.) namazgaha çıktı... ridasını
ters çevirdi." diğer rivayette (2068) "İki rek'at
da namaz kıldı" denilmektedir.
Bundan şu hükümler
çıkmaktadır:
1. Yağmur duası için
sahraya çıkmak müstehaptır. Çünkü ihtiyacını ve alçak
gönüllülüğünü göstermekte bu daha ileridir ve yer olarak daha geniştir. Çünkü.
insanların hepsi bu duaya katılacağı için cami hepsini almaz.
2. Yağmur duası
esnasında ridasını (cübbeyi)
ters çevirmek müstehaptır.
Mezheb ''alimlerimiz, onu ikinci hutbenin üçte birine yakın bir
yerde ters çevirir. Bu da kıbleye yöneleceği zamandır, demişlerdir. Yine
onların dediklerine göre cübbenin ters çevrilmesi
kıtlıktan, yağmurun yağıp bolluğa, darlıktan da genişliğe doğru bir değişiklik
göstereceğine dair bir iyimser beklenti olmak üzere meşrL
kılınmıştır.
3. Bu hadiste Şafii,
Malik, Ahmed ve ilim adamlarının büyük çoğunluğunu ridayı ters çevirmenin müstehab
olduğu şeklindeki görüşlerinin lehine delil bulunmaktadır. Ebu
Hanife ise bunu müstehab
kabul etmemiştir. Bize göre bı..: imam hakkında müstehab olduğu gibi cemaat hakkında da müstehaptır.
Malik ve başkaları da böyle demiş olmakla birlikte ilim adamlarından bir
topluluk b-hususta muhalif kanaattedirler.
4. İstiska
(yağmur duası) namazı tesbit edilmekte, namaz
olmadığını söyleyenlerin kanaatleri de reddedilmektedir. İstiska,
su ihtiyacının karşılanmasın istemek demektir.
5. İstiska
namazı iki rek'attır. İstiska
namazını kabul edenlerin icmaı ile bu böyledir. Ancak
namaz hutbeden önce mi sonra mı hususunda ihtilaf etmişlerdi!Şafii ve büyük
çoğunluk namazın hutbeden önce olduğu kanaatindedir. Leys
iSE hutbeden sonra kılınır, demiştir. Malik de önce bu kanaatte iken daha sonra
büyük çoğunluğun kanaatini benimsemiştir. Mezheb
''alimlerimiz der ki: Şayet namazdan önce hutbe okuyacak olursa namaz da hutbe
de sahih olur. Ama daha faziletli olan bayram namazı ve hutbesinde olduğu gibi
namazı önce kılmaktır.
Hadislerde namazın
önce kılınmasını da sonraya bırakılmasını da gerektiren ifadeler gelmiştir. Bu
hususta rivayet, ashab-ı kiramdan (radıyallahu anhum) farklı
gelmiştir. Diğer taraftan ilim adamları istiska
namazının başında bayram namazında tekbir aldığı gibi fazla tekbirler alır mı
almaz mı hususunda da ihtilaf etmişlerdir. Şafii ve İbn
Cerir fazla tekbir getirileceğini söylemişlerdir. Bu
görüş aynı zamanda İbn Müseyyeb,
Ömer b. Abdülaziz ve Mekhul'den rivayet edilmiştir.
Cumhur ise fazla
tekbir getirilmez demiştir. Şafiinin lehine bazı
hadislerde geçen: "bayram namazında kıldığı gibi iki rek'at
namaz kıldı" ifadesi delil gösterilir. Cumhur ise "bayram namazı
gibi" ifadesini rek'at sayısı, açıktan okumak, Kur'an okunması ve namazın hutbeden önce kılınması
bakımından onun gibi olduğu şeklinde yorumlamışlardır.
Bu hususta Ahmed'den farklı rivayetler gelmiştir. Davud
ise imamın fazladan tekbir getirmek ile getirmemek arasında muhayyer olduğunu
söylemiştir. Müslim'in rivayetinde açıktan Kur'an
okunacağı zikredilmemekle birlikte Buhar! bunu zikretmiş bulunmaktadır. İcma ile bunun müstehab olduğunu
kabul ettikleri gibi istiska namazı için ezan da
okunmayacağı, kamet de getirilmeyeceği üzerinde de icma
etmişlerdir. Bununla birlikte "es-salata camiaten:
hep birlikte namaza gelin" denilmesi müstehaptır.
"Dua etmek
isteyince yüzünü kıbleye çevirdi."
6. Burada dua için
kıbleye yönelmenin müstehab olduğu hükmü
anlaşılmaktadır. Abdest almak, gusletmek, teyemmüm, Kur'an okumak, zikirler yapmak, ezan okumak ve diğer
itaatler de bunun gibi değerlendirilir. Hutbe ve benzeri bir delile bağlı
olarak bu kapsamın dışında olanlar müstesnadır.
"Allah'a dua
ederken kıbleye yöneldi, cemaate sırtını döndü, ridasını
ters çevirdi, sonra iki rek'at namaz kıldı"
ibaresinde;
7. Hutbe istiska namazından öncedir, diyenlerin lehine delil vardır.
Mezheb alimlerimiz ise bunun caiz olduğu şeklinde
yorumlamışlardır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
YAĞMUR DUASINDA
DUA ETMEK BABI