UMDETU’L

AHKAM

NAMAZ

 

NAMAZDA HUŞÜ - RESİM DESENLİ ELBİSEYLE NAMAZ KILMANIN MEKRUH OLDUĞU BABI

 

1239-62/2- Bize Harmele b. Yahya da tahdis etti ... Aişe dedi ki: Rasulullah (s.a.v.) hamisa denilen desenli bir elbise ile namaz kıldı. Onun desenine baktı, namazını bitirince: "Bu hamisayı Ebu Cehm b. Huzeyfe'ye götürün ve bana onun enbicanisini getirin, çünkü bu az önce namazımda beni oyaladı" buyurdu.

 

Açıklama:

 

"Hamısa" dört köşeli bir kumaş (elbise) demektir.

"Bana onun enbicanisini getirin." Kadı Iyaz dedi ki: Biz bu kelimeyi

Müslim'den başka eserlerde hemzenin hem fethalı, hem kesreli, be harfinin dE hem fethalı, hem kesreli okunuşu ile rivayet ettik. Sa'leb de bu kelimeyi her ik şekilde de rivayet etmiştir. Ayrıca biz bunu sonundaki ye harfi -Müslim'den başka kaynaklarda- şeddeli ve şeddesiz olarak rivayet etmiş bulunuyoruz çünkü bu kelime Müslim'in rivayetinde Ebu Cehm'e izafe olmak üzere ye harfi şeddeli VE kesrelidir. Bir başka rivayette geldiği üzere müzekker olarak zikredilmiştir. Sa'lec. enbicani kalın ve kesik olan her kumaşa denilir. Başkası ise enbicani desensiz. kalın bir giyecektir (kumaştır). Eğer bu kumaşın desenleri varsa o taktirde buna hamısa denilir. Deseni yoksa enbicaniye adını alır, demiştir.

 

Davlidi dedi ki: Enbicani, kisa (kumaş) ile aba arası kalın bir giyecektir. Kac Ebu Abdullah dedi ki: Enbicani pamuk yahut keten ile yünden yapılan bir kumaştır. İbn Kuteybe dedi ki: Bunun asıl adı menbicanidir. Aslında enbicani denilmez çünkü menbic'e nispettir. Nispette be harfinin fethalı olması da gerele (menbecani şeklinde) çünkü bu kelimenin telaffuzu şaz kelimeler arasında sayılır. Bu Esmai'nin de görüşüdür. El-Bara dedi ki: Saleb'in dediği daha güçlüdür, menbice nispet ise menbici şeklinde gelir (menbicani ya da menbecani değil).

 

"Bunun desenleri beni meşgul etti." diğer rivayette "Beni oyaladı" Buhari'dek: rivayette "Beni fitneye düşürmesinden (namazda uğraştırmaszndan) korkarımşeklindedir. Bu lafızların anlamları birbirine yakındır. Bu anlam ise namazda kalbin tam anlamıyla uyanık ve namazdaki zikir ve tilaveti iyice düşünmek, namazın maksatlarından olan emre itaat edip, boyun eğmek gibi hususlardan kalb. alıkoyup, meşgul etmek demektir.

 

O halde bu hadis ile kalbin namazda uyanık ve huzur içerisinde olması sözünü ettiğimiz hususlar üzerinde iyice düşünülmesi ve dikkat edilmesi teşvik edi:mektedir. Ayrıca gözün kişiyi meşgul edecek şeylere uzanmaktan alıkonulmas: kalbin kendisiyle uğraşılacağından korkulan şeylerin ortadan kaldırılması da teş.vik edilmekte, mescidin mihrabının, duvarlarının meşgul edecek şekilde süslenip nakş edilmesinin ve başka meşgul edici hususların bulunmasının mekruh olduğu da anlaşılmaktadır çünkü Nebi (s.a.v.) hamısayı çıkarmaktak illeti böyle bir anlam olarak tespit etmiştir.

Ayrıca bu hadisten bu halde namazın -namaz ile ilgisi olmayan, uğraştırıcı Ve benzeri bir şeyle düşünme meşgul olsa dahi- sahih olacağı da anlaşılmaktadır. BL da fukahanın icmaı ile böyledir. Seleften ve zahidlerden bazı kimselerden icma hususunda sözüne itibar edilen şahsiyetlerden sahih olmayan birtakım rivayetler de nakledilmiş bulunmaktadır.

 

Mezheb ''alimlerimiz der ki: Namaz kılanın secde ettiği yere bakıp, onun dışında daha ileri bir yere bakmaması müstehabtır. Bazıları: Gözlerini kapatması mekruhtur demiştir. Bana göre ise bir zarardan korkması hali dışında mekruh değildir.

 

Hadisten anlaşılan bir diğer hükme göre, desenli bir elbiseyle namaz kılmak sahih olmakla birlikte böyle olmayan elbise daha uygundur.

Nebi (s.a.v.)'in hamısayı Ebu Cehm'e gönderip, enbicaniyesini istemesi ise onu bir çeşit nazlandırma türündendir çünkü bu davranış ın onu etkileyip, bundan dolayı sevineceğini biliyordu. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

YOLCULUKTA NAMAZIN KISALTILMASI - MUKİM İKEN İKİ NAMAZI CEM ETME BABI