UMDETU’L AHKAM |
NAMAZ |
NAMAZIN RÜKÜNLERİNİ EKSİKSİZ YAPMAK VE NAMAZI TAM OLMAK
ŞARTIYLA HAFİF KILMAK BABI |
1057-193/1- ... O Abdurrahman b. Ebu Leyla'dan, o Bera b. Azib'den şöyle dediğini
nakletti: Muhammed (s.a.v.) ile birlikte eda edilen namazı takip ettim. Onun
kıyamda durduktan sonra rükuunu, rükOdan sonra
doğrulmasını, secdesini, iki secde arasında oturuşunu sonra secde yapmasını,
selam vermek ile namazı bitirmek arasındaki oturuşunu hemen hemen
birbirine eşit buldum.
Açıklama:
"Muhammed
(s.a.v.) ile birlikte (kılınan namazı) takip ettim ... Hemen hemen birbirini eşit gördüm." Bu hadiste şu hususlara
delil vardır:
1- Kıraati ve
teşehhüdü kısa kesmek
2- Rükü
ve sücudda, rükOdan
doğrulurken ve sücuddan doğrulurken alma'nine yi uzatmak
Bundan sonraki ikinci
hadiste (1061) "Rasulullah (s.a.v.)'in
namazından ... kılmadım" şeklindeki Enes'in
sözleri de buna yakındır.
"Hemen hemen birbirine eşit buldum" sözü de şuna delildir:
3- Namazın bazı
kısımları diğer bazı kısımlarına göre biraz daha uzundu. Bu ise kıyamda söz
konusu olur. Muhtemelen teşehütte de böyle olabilir.
Şunu bilelim ki, bu
hadis bazı durumlar hakkında yorumlanmıştır, yoksa kıyamı uzun tuttuğu na dair daha önce zikredilen hadislerin sabit olduğu ve
Allah Rasulünün sabah namazında altmış ile yüz ayet
arası, öğle Namazında Elif. Lam, Mim, Tenzil Secde suresini okuduğu, namaz için
kamet getirildikten sonra bir kimsenin Baki'e kadar
gidip ihtiyacını gördüğü sonra dönüp abdest aldıktan
sonra mescide gelip ilk rek'ata yetiştiği, Mu'minun suresini Musa ile Harun'un söz konusu edildiği
yere kadar okuduğu, akşam namazında Tur ve Mürselat
surelerini okuduğu sabittir. Buhari'de ise A'raf suresini ve benzeri sureleri okuduğu sabittir. Bütün
bunlar Nebi (s.a.v.)'in çeşitli zamanlara göre kıyamı uzattığının delilidir.
Açıklamakta olduğumuz
hadiste anlatılanlar da bazı zamanlarda cereyan etmiş bir hali dile
getirmektedir. Müslim bunu diğer rivayette zikretmiş olmakla birlikte onda
kıyamı söz konusu etmemiştir. Buhari'nin bir
rivayetinde de kıyam ve oturuş söz konusu edilmemiştir. İşte bu da diğer
rivayeti tefsir etmektedir.
(1057) "Selam
vermek ile ayrılmak arasındaki oturuşu ... " Bu ifadelerde Nebi
(s.a.v.)'in selam verdikten sonra namaz kıldığı yerde kısa bir süre oturduğuna
delil bulunmaktadır.
(1058) "Kufeyi ele geçirdi. Ebu Ubeyde'ye insanlara namaz kıldırmasını emretti." Bu
kişi diğer rivayette adını verdiği gibi Matar b.
Naciye'dir. Sözü geçen Ebu Ubeyde
ise Abdullah b. Mes'ud'un oğludur -Allah ikisinden de
razı olsun-
1060-195/4- Bize Halef
b. Hişam tahdis etti. Bize Hammad b. Zeyd.
Sabit'ten, o Enes'ten şöyle dediğini nakletti: Ben Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
bize namaz kıldırdığı gibi size namaz kıldırmak için elimden geldiğini
yapıyorum. (Sabit) dedi ki: Enes sizin yaptığınızı
görmediğim bir şey daha yapıyordu. O başını rükudan kaldırdığı zaman ayakta bir
kimse o (secdeye varmayı unuttu diyecek kadar ayakta dimdik dururdu. Başını
secdeden kaldırdığı zaman da bir kimse ... bir daha secde etmeyi unuttu,
diyecek kadar otururdu.
Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:
İMAMLARA NAMAZI
HAFİF VE TAM KILDIRMALARININ EMREDİLDİĞİ BABI