UMDETU’L AHKAM |
NAMAZ |
İMAMLARA NAMAZI HAFİF VE TAM KILDIRMALARININ EMREDİLDİĞİ
BABI |
1046-183/3- Bize Kuteybe b. Said de tahdis etti. .. Ebu Hureyre'den rivayete göre Nebi (s.a.v.): "Sizden
biriniz insanlara imam olursa namazı kısa tutsun çünkü aralarında küçük, büyük,
zayıf ve hasta kimseler vardır. Tek başına namaz kıldığı taktirde nasıl isterse
öyle kılsın" buyurdu.
Açıklama:
Bu babtaki
hadislerin anlamı gayet açıktır. Bu da imama namazın sünnet ve maksatlarını
ihlal etmeyecek şekilde namazı kısa kesmesinin emredilmesi ve tek başına namaz
kılacak olursa uzatılması mümkün olan -rükudan doğrulmak ve iki secde arası
oturmak müstesna olmak üzere- kıyam, rüku, sücud ve teşehhüddür. Allah en iyi bilendir.
1044-182/1- Bana Yahya
b. Yahya da tahdis etti. Bize Huşeym
haber verdi. .. Ebu Mes'ud
el-Ensarı dedi ki: Bir adam Rasulullah
(s.a.v.)'e gelerek gerçek şu ki, ben filan kişi bize namazı uzun kıldırdığından
dolayı sabah namazından geri kalıyorum, dedi. Nebi (s.a.v.)'i O gün kızdığından
daha çok hiçbir öğüt verdiği sırada kızdığını görmedim. "Ey insanlar,
gerçekten aranızda nefret ettirenler vardır. Sizden kim insanlara imam olursa
namazı kısa tutsun, çünkü onun arkasında yaşlı, zayıf ve ihtiyaç sahibi
kimseler vardır" buyurdu.
Açıklama:
"Filan kişi bize
namazı uzun kıldırdığından ötürü sabah namazından geri kalıyorum." Buradan
eğer imamın namazı uzun kıldırma adeti olduğunu bilmesi halinde cemaatle namaza
katılmaktan geri kalmanın caiz olduğu hükmü anlaşıldığı gibi, şikayet ve fetva
sormak sadedinde bir kimsenin bu ve benzeri halini zikretmenin de caiz olduğu
anlaşılmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: