UMDETU’L AHKAM |
NAMAZ |
TESMİ' (SEMİALLAHU DEMEK), TAHMiD
(RABBENA LEKE'L-HAMD DEMEK) VE TE'MİN (AMİN DEMEK) BABI |
912-7111- Bize Yahya b.
Yahya tahdis edip dedi ki: Malik'e Sumey'den rivayetle okudum. O Ebu
Salih'ten, o Ebu Hureyre'den
rivayet ettiğine göre Rasulullah (s.a.v.) şöyle
buyurdu: "İmam: Semiallahu li
men hamideh dediğinde siz de Allahumme
Rabbena leke'l-hamd
deyiniz, çünkü kimin sözü meleklerin sözüne muvafakat ederse, ona geçmiş
günahlarının bir kısmı bağışlanır. "
Açıklama:
Bu babta
Nebi (s.a.v.)'in şu buyrukları yer almaktadır (912).
: "İmam semiallahu li men hamideh dediğinde ... "
(914) "İmam amin
dediği zaman siz de amin deyiniz ... "
(917) "Sizden
biriniz amin dediğinde melekler de semada amin deyip ... " (919) "Okuyan
gayri'l-mağdubi aleyhim vele'd-dallin dedi mi. .. "
Bu hadislerde hem
imamın, hem cemaatin, hem de yalnız başına namaz kılanın Fatiha'nın sonunda
amin demesinin müstehab olduğu ve imama uyanın amin
demesinin imamdan ne önce, ne sonra onunla birlikte olması gerektiği
anlaşılmaktadır çünkü Rasulullah (s.a.v.)'in: "O
vele'd-dallin deyince siz
de amin deyiniz" buyruğu bunu gerektirmektedir.
"O amin deyince,
siz de amin deyiniz" rivayetinin anlamı ise amin demek isteyince siz de
amin deyiniz şeklindedir. İmamın da, tek başına namaz kılanın da amini açıktan
söylemesi sünnet olduğu gibi, sahih görüşe göre imama uyanın da böyle yapması
sünnettir. Bizim mezhebimizle ilgili etraflı açıklamalar bunlardır.
Ümmet tek başına namaz
kılanın da amin diyeceği üzerinde icma etmişlerdir.
Aynı şekilde gizli okunan namazlarda imam ile cemaatin durumu da böyledir.
Cumhur açıktan kılınan namaz hakkında da böyle demiştir. Malik de -yüce
Allah'ın rahmeti ona- bir rivayette imam açıktan kılınan namazlarda amin demez,
derken Ebu Hanife (radıyallahu anh), Kufeliler ve bir başka rivayete göre Malik: Amin! açıktan
söylemez, demişlerdir ama çoğunluk açıktan söyler demişlerdir.
(912) "Kimin
demesi meleklerin demesine denk düşerse ... " Yani amin dedikleri vakit
onlar ile birlikte amin demek suretiyle onlara muvafakat ederse anlamındadır.
Doğru ve sahih olan açıklama budur. Kadı Iyaz da:
Nitelik, huşu ve ihlasta onlara denk düşerse,
anlamında bir açıklamanın bulunduğunu nakletmektedir.
Bu meleklerin
hangileri olduğu hakkında görüş ayrılığı vardır. Bunların Hafaza
melekleri olduğu söylendiği gibi, Nebi (s.a.v.)'in: "Onun sözü
semadakilerin sözüne denk düşerse" buyruğu dolayısıyla başkalarıdır da
demişlerdir. Birincileri ise buna hazır olan Hafaza
melekleri amin diyecek olurlarsa onların üstlerindekiler de semadakilere
varıncaya kadar amin derler diye cevap vermişlerdir.
İbn Şihab'ın (914) "Rasulullah (s.a.v.) amin derdi" sözünün anlamı ise
işte Nebi (s.a.v.)'in amin deyiş şekli budur, demektir. Bu da "İmam amin
deyince, siz de amin deyiniz" buyruğunun bir açıklaması ve ayrıca imam ihdina's-Sırate'l-mustakim ... sözü ile dua ettiği zaman (amin deyiniz)
demektir, diyenlerin görüşlerini de reddetmek anlamındadır.
Bu hadis-i şerifte
Fatiha'nın okunacağına delil vardır çünkü amin ancak onun sonunda söylenir.
Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
İMAMLARA NAMAZI
HAFİF VE TAM KILDIRMALARININ EMREDİLDİĞİ BABI