UMDETU’L AHKAM |
NAMAZ |
İKİNDİ NAMAZINI GEÇİRMENĞN VEBALİNİN AGIR OLDUĞU BABI |
1419-202/4- Bize Ebu
Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti. .. Ali dedi ki: Ahzab günü (olanlar) olunca
Resulullah (s.a.v.): "Güneş batıncaya kadar bizi uğraştırzp, Vusta (orta)
namazını kılmaktan alıkoydukları gibi, Allah da onların kabirlerini ve evlerini
ateşle doldursun" buyurdu.
1416-20011- Bize Yahya
b. Yahya da tahdis edip dedi ki: Nafi'den rivayetle Malik'den okudum. O İbn
Ömer'den rivayet ettiğine göre Resulullah (s.a.v.): "İkindi namazını
kaçıran bir kimse ailesini ve malını kaybetmiş gibidir" buyurdu.
Açıklama:
(1416) "İkindi
namazını kaçıran ailesini ve malını kaybetmiş gibidir." Buradaki (aile ve
mal anlamındaki) "ehl ve mal" kelimelerinin lam harfleri, hem nasb,
hem ref ile rivayet edilmiştir. Nasb ile rivayet cumhurun kabul ettiği meşhur
ve sahih olan rivayettir, buna göre o kelimeler ikinci meful olurlar. Merfu
olarak okuyanlar ise bunu naib-i fail (sözde özne) olarak değerlendirirler.
Malı ve ailesi elinden alınmış gibi olur demektir. Malik b. Enes'in açıklaması
da budur.
Nasb ile rivayetine
gelince Hattabı ve başkaları şöyle demiştir: Yani kendisi malını, ailesini
kaybetmiş, elinden çekip alınmış, böylelikle ailesiz ve malsız kalmış gibi olur
demektir. O halde böyle bir kimse ailesinin ve malının elinden gitmesinden
çekindiği ve korktuğu gibi, bu namazı geçirmekten korkmalı, çeki nmelidir.
Ebu Ömer b. Abdilberr
dedi ki: Dil bilginleri ve fukahaya göre hadisin anlamı şudur: Böyle bir kimse
intikam peşine düşmek zorunda kalacağı bir şekilde ailesinin ve malının elinden
gitmesi ile neticelenecek bir musibete uğramış bir kimse gibidir çünkü vetr,
intikamını almak istediği cinayet demektir. Bu durumdaki bir kimse biri
musibetin kederi, diğeri ise intikam almanın zorluk ve sıkıntılarının kederi
olmak üzere iki keder karşısında kalır.
Maliki alimlerinden
Davudi dedi ki: Ailesini ve malını kaybetmiş bir kimse nasıl inna lillah ...
diyerek istircada bulunması gerekiyorsa ikindi namazını kaçırdığı için de bu
kadar pişman olması ve üzülmesi gerekir.
Bunun, böyle bir kimse
malı ve ailesi elinden çıkmış bir kişinin karşı karşıya kalacağı üzüntü gibi,
kaybettiği sevap dolayısıyla da üzülür demek olduğu da söylenmiştir.
Kadı Iyaz -yüce
Allah'ın rahmeti ona- dedi ki: İlim adamları bu hadiste sözü edilen ikindi
namazının geçmesinden maksadın ne olduğu hususunda ihtilaf etmişlerdir. İbn
Vehb ve başkaları bu ikindi namazını tercih olunan vaktinde kalmayan kimse
hakkındadır derken, Suhnun ve el-Asil! ise güneşin batması ile namazı kaçıran
kişiden bahsedilmektedir demişlerdir. Bir diğer görüşe göre bu ikindi namazını
güneş ışıkları sararıncaya kadar geciktirmektir. Nitekim Evzai'nin bu hadisi
rivayetinde müfesser olarak böyle gelmiştir. Orada şöyle demektedir:
Bu namazın geçmesi
güneş ışıklarının sararmaya başlaması demektir. Salim'den de: Bu unutarak
namazını kaçıran kimse hakkındadır dediği rivayet edilmiştir. Davlidi'nin
görüşüne göre bu hüküm kasten namazı bu şekilde geçiren kişi hakkındadır. Daha
güçlü görünen budur. Ayrıca Buhari'nin Sahihindeki şu hadis de bu açıklamayı
desteklemektedir: "İkindi namazını terk eden bir kimsenin am eli boşa
çıkar. " Böyle bir hüküm ise ancak kasten namazı geçiren kişi hakkında söz
konusu olur.
İbn Abdilberr dedi ki:
Diğer namazların da ikindi namazı gibi değerlendirilmesi ve ikindi namazı
zikredilerek diğerlerine dikkat çekilmiş olması ihtimali de vardır. Özellikle
onun söz konusu edilmesi ise ikindi namazının insanların çalışıp çabalamak
neticesinde yorgun argın düştükleri, işlerini görmek için gayret ettikleri,
namazı işlerini bitirdikten sonrasına erteledikleri için söz konusu edilmiş
olabilir ama onun bu açıklaması tartışılır çünkü şer'i hüküm ikindi namazı
hakkında varid olmuştur. Bu hükmün böyle oluşundaki illet ise muhakkak olarak
bilinmemektedir. O halde şüphe ve vehim ile başka namazlar onun gibi aynı
hükümde değerlendirilemez. Hakkında nas bulunmayan meselenin hükmü hakkında nas
bulunan meseleye ancak illeti bilmemiz ve her ikisinin aynı illetinin
bulunduğunun bilinmesi halinde söz konusu olabilir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
SALAT-İ VUSTA
(ORTA NAMAZ) İKİNDİ NAMAZIDIR DİYEN KİMSELERİN DELİLİ BABI