UMDETU’L

AHKAM

TAHARET

 

MEZİ BABI

 

693-17/1- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe tahdis ettİ. .. İbnu'l-Hanefiyye'den, o Ali'den şöyle dediğini nakletti: Ben çokça mezisi gelen bir adam idim. Nebi (s.a.v.)'e de kızı zevcem olduğundan ötürü (hükmünü) sormaktan haya ederdim. Bu sebeple Mikdad b. Esved'e emrettim, o da O'na hükmünü sorunca: "Erkeklik organını yıkar ve abdest alır" buyurdu.

 

 

695- ... Ali b. Ebi Talib (radıyallahu anh) dedi ki: Mikdad b. Esved'i Rasulullah (s.a.v.)'e gönderdik. O da O'na insandan çıkan mezi hakkında, bundan dolayı nasıl yapmalıdır, diye sordu. Rasulullah (s.a.v.)'de: "Abdest al ve fercini yıka" buyurdu.

 

 

694- ... Ben Münzir'i, Muhammed b. Ali'den, o Ali'den şöyle dediğini naklederken dinledim: Nebi (s.a.v.)'e Fatıma'dan dolayı mezi hakkında soru sormaktan haya ettim. Bundan dolayı Mikdad b. Esved'e söylemem üzerine o O'na sordu, Allah Rasulü: "Ondan dolayı abdest gerekir" buyurdu.

 

Açıklama:

 

Bu babta (693) "Muhammed b. el-Hanefiyye, Ali (radıyallahu anh)'dan ... zekerini yıkar ve abdest alır buyurdu" diğer rivayette (694) "Ondan dolayı abdest alınır"; diğer rivayette (695) ise: "Abdest al ve fercini yıka" buyurulmaktadır.

 

"Mezi" kelimesinin çeşitli söyleyişle ri söz konusudur: Mezy şeklinde mim fethalı, zel sakin, meziyy şeklinde zel kesreli, ye şeddeli, bir de mezf şeklinde zel kesreli, ye şeddesiz söyleyişleridir. İlk iki söyleyiş meşhur ve ikisinin de birincisi daha fasih ve daha meşhur olanlarıdır, üçüncü söyleyişi Ebu Amr ez-Zahid, İbnu'l-A'rabi'den nakletmiştir.

 

Mezi yapışkan, beyaz ve ince bir su olup, şehvet halinde ama şiddetle, şehvetle akmaksızın ve akabinde bir durgunluk söz konusu olmaksızın çıkar. Bazen çıktığının farkına dahi varılmayabilir. Erkek ve kadından gelmesi söz konusudur. Kadınlarda erkeklerden daha çok görülür. Allah en iyi bilendir.

 

Nebi (s.a.v.)'in (695) "Fercini yıka" buyruğunda geçen emrin kökü olan "nadh" hem yıkamak, hem su serpmek anlamındadır. Diğer rivayette (693) zekerini yıkaması emredildiğinden ötürü bu durumda nadh'in yalnızca o anlamda alınması gerekmektedir.

 

Mezinin çıkmasının hükmüne gelince, ilim adamlarının icmaı ile mezinin çıkması gusletmeyi gerektirmez. Ebu Hanife, Şafii, Ahmed ve büyük çoğunluk bu hadis dolayısıyla abdest almayı gerektirir, demişlerdir.

 

Hadisten Anlaşılan Diğer Hükümlere Gelince:

 

1- Mezi gusletmeyi gerektirmez ama abdest almayı gerektirir.

 

2- Mezi necistir. Bu sebeple Nebi (s.a.v.) erkeklik organını yıkamayı gerekli kılmıştır. Şafii ve büyük çoğunluğa göre bundan maksat ise erkeklik organının tamamını yıkamak değil, mezinin isabet ettiği yerleri yıkamaktır. Malik ve Ahmed'den gelen bir rivayete göre erkeklik organının tamamını yıkamayı vacip gördükleri nakledilmiştir.

 

3- Taşla istinca yapılabilir ve alışılmış necasetler olan küçük abdest ve büyük abdestte yalnızca taşla yetinmek caizdir ama kan, mezi ve buna benzer nadiren görülen necasetler için su kullanmak zorunludur. Mezhebimizdeki iki görüşten daha sahih olanı budur.

Mutat olan necaset türlerine kıyasen mezi için de taşla yetinmenin caiz olduğunu kabul eden diğer görüş sahiplerinin bu hadise buradaki hüküm çoğunlukla su ile istinca yapan bir beldede yaşayanlar hakkındadır yahut bu müstehaplık ifade eder diye yorumlayıp, cevap vermeleri mümkündür.

 

4- Fetva sormak için başkasını görevlendirmek caizdir ve kesin bir bilgi elde edebilecek durumda olmakla birlikte doğru olması zannedilen bir habere dayanmak caizdir. Çünkü Ali (radıyallahu anh) bizzat Nebi (s.a.v.)'e soru sorma imkanına sahip olmakla birlikte Mikdad'ın ona soru sorması ile yetinmiştir.

 

Ancak bu husus tartışma konusu edilerek şöyle denilebilir: Rasulullah (s.a.v.)'e soru sorulduğu zaman Ali (radıyallahu anh)'ın da mecliste bulunmuş olma ihtimali vardır. Ancak o bizzat kendisi soru sormaktan haya etmiştir.

 

5- Kadınlarla güzel bir şekilde geçinmek müstehaptır.

 

6- Kocanın karısının babası, kardeşi, oğlu ve buna benzer yakınlarının huzurunda kadınlarla cima ve onlardan istifade etmek ile ilgili hususları söz konusu etmemesi müstehaptır. İşte bundan dolayı Ali (radıyallahu anh): Kızının durumu dolayısıyla Rasulullah (s.a.v.)'e bizzat soru sormaktan haya ediyordum, demiştir. Yani mezi çoğunlukla kişinin zevcesiyle oynaşması, öpmesi ve buna benzer çeşitli şekillerde yararlanması halinde söz konusu olur. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

ABDESTLİ OLDUĞUNDAN EMİN İKEN SONRA ABDESTİNİN BOZULDUGUNDAN ŞÜPHE EDEN BİR KİMSENİN O ABDESTİ İLE NAMAZ KILABİLECEGİNE DAİR DELİL BABI