UMDETU’L

AHKAM

TAHARET

 

HELAYA GİRMEK İSTEDİĞİ ZAMAN NE SÖYLENECEĞİ BABI

 

829-122/1- Bize Yahya b. Yahya tahdis etti. Bize Hammad b. Zeyd haber verdi. .. -Hammad'ın hadisinde: Nebi (s.a.v.) helaya girdiği zaman şeklindedir. Huşeym'in hadisinde de: Rasulullah (s.a.v.) kenefe girdiği zaman şeklindedir-: ''Allah'ım, şüphesiz ben hubstan ve habaisten sana sığınırım" derdi.

 

 

830- .. ./2- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe ile Zuheyr b. Harb tahdis edip dediler ki: Bize İsmail-ki İbn Uleyye'dir- Abdulaziz'den bu isnad ile tahdis etti ve: "Hubstan ve heMisten Allah'a sığınırım" dedi.

 

Açıklama:

 

"Rasulullah (s.a.v.) helaya girdiği zaman ... derdi"; bir rivayette de "kenefe girdiği zaman" ; diğer rivayette: "Hubstan ve heMisten Allah'a sığınırım, derdi" denilmektedir.

 

Hela, kenef ve mirhad, ihtiyaç giderilen yerin adıdır.

"Girdiği zaman" girmek istediği zaman anlamındadır. Buhari'deki rivayette bu şekilde açıkça ifade edilmiş olarak rivayet edilmiş olup: " Girmek istediği zaman ... derdi" demiştir.

 

Hubs ve hubus, şekilleri bu hadisin rivayetinde meşhur olarak gelmiş iki söyleyiştir. Kadı İyaz (rahimehullah) üstatların çoğunlukla rivayetlerinin "hubs" şeklinde olduğunu nakletmektedir.

 

İmam Ebu Süleyman el-Hattabi dedi ki: Hubus söyleyişi Habıs"in çoğuludur.

 

HaMis, "habise"nin çoğuludur. Böylelikle (bu duasıyla) erkek ve dişi şeytanları (onlardan Allah'a sığınmayı) kastetmiş olmaktadır. Muhaddisler genelolarak be harfini sakin "hubs" diye söylerler. Ancak bu yanlıştır. Doğrusu be harfini ötreli olarak "hubus" diye söylemektir. Hattabi'nin sözleri bunlardır.

 

Ancak muhaddislerin yanlış olduklarını söylediği söyleyiş yanlış değildir. Be harfinin sakin okunabileceğini reddetmek doğru olamaz çünkü kolaylık sağlamak maksadıyla be harfini sakin okumak caizdir. (Kitaplar anlamında) kutb, (Rasuller anlamında) rusl, (boyun anlamında) unk, (kulak anlamında) uzn ve benzeri lafızlar gibi. Bütün bu lafızların ve benzerlerinin sakin okunabileceği hususunda Arap dili bilginleri arasında ihtilafsız olaraz caizdir. Bu, ise sarf bahisleri arasında bilinen bir konu olup, bunu red etmeye imkan yoktur. Hattabi'nin bu sözleriyle bunun aslının sakin okuyuş olduğunu söyleyenlerin kanaatlerini red etmek istemiş olabilir. Eğer maksadı bu ise, ibaresi bir parça yanıltıcıdır.

 

Diğer taraftan bu işin uzmanlarından bir topluluk da bu kelimede "be" harfinin sakin (hubs şeklinde) söyleneceğini açıkça ifade etmiş bulunmaktadır. Bu alanda imam ve temel dayanak olan imam Ebu Ubeyd de bunlar arasındadır.

 

Yalnız anlamının ne olduğu hususunda farklı görüşlere sahiptirler. Anlamının şer, küfür olduğu söylendiği gibi, hubs'un şeytanlar, habais'in ise masiyetler olduğu da söylenmiştir.

 

İbnu'l-A'rabı dedi ki: Hubs, Arapça'da hoşlanılmayan şey demektir. Eğer söz kastedilerek söylenirse, söğmek anlaşılır. Din kastıyla kullanılırsa küfür, yemek hakkında kullanılırsa haram, içecek kastedilirse zararlı olan şey kastedilir. Allah en iyi bilendir.

 

Tuvalete giderken bu edebe uymanın (bu duayı yapmanın) müstehab olduğu üzerinde icma edilmiştir. İhtiyacın bir yapı içerisinde ya da dışarıda karşılanması arasında (bu hususta) bir fark bulunmamaktadır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

FITRATIN HASLETLERİ BABI