ZIHAR:
Zihar: Bu kelimenin lügat manası iki kişinin sırtlarını
biribirine dayamalarıdır. Buna müzaharat da denilir.
Şer-ı Şerifte ise müslüman ve mukellef bir adamın kendi karısını
veya onun boynu., başı, sırtı ve karnı gibi önemli bir uzvunu, yahut vücudunun
yarısı, üçte birisi gibi bir! parçasını, kendi anası, bacısı, halası ve teyzesi
gibi ebedi olarak nikahlanması haram olan bir kadına veya onun uzuvlarına veya
belirli bir parçasına benzetmesidir. Bunu örneklerle açıklayalım: Mesela adam
kendi karısına hitaben:
1.Sen anam gibisin. 2.
Senin sırtın anamın sırtı gibidir .. 3. Senin vücudunun üçte biri teyzemin
vücudunun üçte biri gibidir.
Yukarda. yapılan tariften de anlaşıldığı gibi bir adam karısını.
kendi babası, oğlu gibi bir erkek akrabasına benzetirse veya baldızına
benzetirse, yahut üç talakla boşamış olduğu eski karısına benzetirse bu, Zihar
sayılmaz. Ancak Ahmed'e göre zihar sayılır.
Zihar yemini cahiliyyet devrinde de vardı. Adam karısı ile
cinsel ilişkide bulunmayı zihar yemini ile kendine haram kılardı. Artık o
kadınla ilelebed, birleşemezdi. Aynı zamanda o kadınla birleşmek bütün erkekler
için haram telakki edilirdi. Arablar zihar yeminini genellikle: Sen bana, anarnın
sırtı gibisin, şeklinde karılarına hitab etmek sureti ile bu yemini yaparlardı.
Bu yeminde sırt kelimesinin tercihan kullanılmasının sebebi, kadının erkek için
bir binek mesabesinde farz edilmesidir. Çünkü cinsel yaklaşımlarda erkek üstte
kalır. Sırt kelimesirıin Arapça karşılığı "Zahr"dır. Zahr ile Zihar
kelimeleri aynı kökten gelmedir. Bu tür yeminlerde genellikle Zahr kelimesi
kullanıldığı için bu yemiııe Zihar ismi verılmişir.
Şer-i Şerif, cahiliyyet devrinin kötü adetlerinden olan Zihar
yemini için bazı müeyyideler getirmek sureti ile bunu ıslah eylemiştir.
Getirilen hükümler:
1. Böyie bir yeminde bulunmak haram ve yasak kılınıyor. ahirette
cezayı mucip bir suç olduğu bildiriliyor.
2. Böyle bir yeminde bulun-an erkek, maddi bir ceza olarak kefaret
ödemekle mükellef kılınmış ve bu kefareti ödemedikçe karısı ile birleşmesi
yasaklanmıştır. Ayrıca bu yeminle kadının kocasına ebedi haram olmadığı
bildirilmiştir,
Yukarda iki madde halinde belirtilen hükümlerin delilleri
aşağıya meali çıkarılan Mücadele suresinin 2, 3 ve 4. ayetleri ve İbn-i
Mace'nin 2062, 2063, 2064 ve 2065 numaralarda rivayet ettiği hadisler ve
bunlara benzer hadislerdir.
Ayetlerin mealieri: 2. İçinizde zıhar yapanların kadınları,
onların anaları değildir. Onların anaları ancak kendilerini doğuran kadındır.
Şüphesiz onlar çirkin ve yalan bir laf söylüyorlar. Kuşkusuz Allah, affedici,
bağışlayıcıdır. 3. Kadınlardan zıhar ile
ayrılmak isteyip de sonra söylediklerinden dönenlerin, karılarıyla temas
etmeden önce bir köleyi hürriyete kavuşturmaları gerekir. Size öğütlenen budur.
Allah, yaptıklarınızdan haberi olandır.
4. Buna imkan bulamayan kimse, temas etmeden önce aralıksız olarak iki
ay oruç tutmalıdır. Buna da gücü yetmeyen, altmış fakiri doyurur. Bu
(hafifletme), Allah'a ve Resulüne inanmanızdan dolayıdır. Bunlar Allah'ın
hükümleridir. Kafirler için acı bir azap vardır.