EZAN
Sözlükte: bir şeyi ilam
etmektir. Şer-i Şerif'te özel lafızlarla namaz vaktinin girdiğini ilam etmektir
Ezan'ın beş vakit namaz
için meşruluğu icma' ile sabittir.
Medine'de meşru kılınan
ezan'ın başlangıcı Buhari ve Müslim'in AbduIlah bin Ömer (r.a.)'dan rivayet
ettikleri şu mealdeki hadistir: ''Müslümanlar Medine'de yerleştikleri zaman
toplanırlar da namaz vakitlerini tesbit ederleıdi. Namaz için hiç bir kimse ilam
etmezdi. Müslümanlar, bir gün bu hususta konuştular. Bazıları: Hıristiyanların
çan'ı gibi bir çan "ittihaz edin! Bazıları da: Yahudilerin borazanı gibi
bir borazan ittihaz edin, dediler. Ömer (r.a.): Namaza çağıran bir adam
göndermez misiniz? dedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ey Bilal!
Kalk da namaza çağır'' buyurdu.''
Hadisin zahirine göre
Ömer (r.a.)'in namaza davet için adam gönderme teklifi, sahabilerin kendi
aralarında yaptıkları konuşma esnasında olmuştur. o günden itibaren Bilal (r.a.)
;''Cemaatla namaz kılmaya gelinız!'' diyerek Müslümanları namaza davet etmeye
başladı. Nihayet Abdullah bin Zeyd ve Ömer bin El-Hattab (r.anhuma)'nın
rüyaları sonucıında bugünkü ezan şekli meşru kılınmıştır.
Ezanın hicretten önce
Mekke'de meşru kılındıgına dalir Tabarani, Darekutni, İbn-i Mürdeveyh ve Bezzar
tarafından rivayet olunan hadisler sahih görülmemiştir.
EZAN'IN HÜKMÜ :
Hanefi ve Şafii
alimlerine göre ezan, hazerde ve seferde cemaatle veya münferiden kılınan namaz
için sünnettir.
Maliki mezhebine göre,
toplu halde namaz kılmak mu'tad (alışıldık) olan mescid ve sair yerlerde
toplanan cemaat'tan başka kimselerin gelmesinin talebi için Ezan okumak
sünnet-i kifayedir. Şehirlerde ise farz-ı kifayedir.
Hanbeli alimlerine göre
hazerde erkeklerin cemaatla eda ettikleri beş vakit namaz için farz-ı
kifayedir.
EZAN’IN OKUNUŞUNA DAİR EBU DAVUD
HADİSLERİ İÇİN TIKLA
BEYHAKİ’NİN Farz Namaz İçin Ezan Okuyup Kamet
Getirmek ve Müezzinlerin Fazileti BAHSİ İÇİN TIKLA
MÜEZZİN ÜCRET ALABİLİR Mİ EBU DAVUD HADİS VE İZAH
İÇİN TIKLA
MUĞNİ’L-MUHTAC DA: EZAN VE KAMET