KABİR ALEMİ es-Suyuti |
ÖLÜM'ÜN ÜSTÜNLÜKLERİ
Alimler demişler ki;
''Ölüm mahza yokluk değil. Sırf fena olmak değildir. O, ancak ruhun bedenden
ilişkisinin kesilmesidir. Ölüm bir ayrılıştır. Ruh ile beden arasına giren bir
perdedir. Ölüm bir değişmektir. Dünyadan ahirete göçmektir.''
1- Ebu'ş-Şeyh
(tefsirinde) ve Ebu Nuaym Bilal bin Sa'd'den rivayet ettiklerine göre o,
va'zında şöyle demiştir: ''Ey ebed ehli ve ey beka ehli, siz yokluk, fena için
değil, ebedi kalmak için yaratıldınız. Siz bu dünya diyarından ahiret
memleketine göçeceksiniz.''
2- Ömer ibn-i
Abdül-Aziz'den (r.a.) rivayet edildiğine göre şöyle demiştir: ''Siz ancak ebed
ve beka için yaratıldınız. Diğer bir diyara nakil olunuyorsunuz.''
3- Abdullah bin Amir
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur: ''Müminin armağanı Ölümdür.''
4- Deylemi, Firdevs'in
''Müsnedinde Cabir'in hadisinden aynısını rivayet etmiştir.
5- Yine Deylemi. Hüseyn
İbn Ali (r.a.)'dan rivayet ettiğine göre, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Ölüm mümin için bir güldestedir'' buyurmuştur.
6- Aişe (r.anha)'dan
rivayet edildiğine göre, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ölüm
ganimettir. Masiyet, musibettir. Fakr, rahatlıktır. Zenginlik cezadır. Akıl,
Allah'dan bir hidayettir. Cehil, dalalet ve sapıklıktır. Zulüm, pişmanlıktır.
Taat, göz nurudur. Allah korkusundan ağlamak, ateşten kurtulmaktır. Gülmek
bedenin felaketidir. Günahtan tövbe eden günahsız gibidir'' buyurmuştur.
7- Sahih bir senedle
Mahmud bin Lebid (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre, Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''İki şey var ki insanoğlu onlardan
iğrenir. Ölümden iğrenir, halbuki onun için ölüm fitneden daha hayırlıdır.
Malın azlığından iğrenir, halbuki az malın muhasebesi daha azdır.'' Beyhaki bu hadisi zayıf görmüştür.
8- Zür'ate bin Abdullah
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''İnsan, hayatı sever, halbuki ölüm, onun nefsi için daha hayırlıdır. İkincisi
insan mal bolluğunu İster, halbuki, az malın muhasebesi daha azdır.'' Şu hadis mürseldir.
9- Seyhan (Buhari ile
Müslim) Ebu Katade (r.a.)'dan rivayet ettiklerine göre; Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in yanından bir cenaze geçti. Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): ''Bu müsterih (rahat etti) veya müsterahün minh'tir (rahat
ettirdi).'' buyurdu. Bunun üzerine: ''Ya Resulallah, müsterih nedir, müsterah
nedir?'' dediler. Resulallah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Müsterih, mümin
kuldur, dünyanın yorgunluk ve eziyetinden kurtulup Allah'ın rahmetine kavuşur,
istirahat eder. Müsterahu minh ise günahkardır ki memleket, insan'' bitki ve
hayvanlar ondan kurtulup istirahat ederler'' buyurdu.
10- İbn-i Ebi Şeybe
Yezîd bin Ebu Zeyyad'dan rivayetine göre: Ebu Cuhayfe (r.a.)'in yanından bir
cenaze geçti. Ebî Cuhayfe: ''O da kurtuldu, alem de ondan kurtuldu'' dedi.
11- İbn-i Mübarek ve
Taberani Abdullah bin Amr bin as (r.a.)'dan rivayet ettiklerine göre,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Dünya müminin zindanı, kaht ve
galasıdır. Dünyadan ayrıldığı zaman kaht ve zindandan kurtulur'' buyurdu.
12- İbn-i Mübarek
Abdullah bin Amr (r.a.)'dan rivayet ettiğine göre şöyle demiştir: ''Dünya
kafirin cenneti, müminin zindanıdır. Ruhu alındığı zaman müminin misali,
hapiste olup da açılıp yerde gezen adamın misali gibidir.''
13- İbn-i Ebi Şeybe
''Musannef''inde Abdullah bin amir'den rivayet ettiğine göre şöyle demiştir;
''Dünya müminin zindanı, kafirin cennetidir. Mümin öldüğü zaman yolu
boşaltılır. İstediği gibi Cennette gezer.''
14- Ebu Nuaym, İbn-i
Ömer, (r.a.)'dan rivayet ettiğine göre, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Ebu Zer'e şöyle buyurdu: ''Ya Eba Zer, Dünya müminin zindanıdır. Kabir
emniyetgahıdır. Cennet onun karargahıdır. Ya Eba Zer, dünya kafirin cennetidir.
Kabir onun azabıdır. Cehennem onun dönüş yeridir.''
15- Nesai, Taberanî, îbn-i
Ebi'd-Dünya, Ubade bin Samit (r.a.)'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle
demiştir: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ölüp de Allah katında
hayır gören hiç bir nefis, dünyanın bütün nimetlerini ve içindekilerini almak
üzere de olsa dönmek istemez. Şehid müstesna. O, Allah'ın bol sevabını
gördüğünden dolayı, dönüp bir daha öldürülmek ister'' buyurdu.
16- İbn-i Ebi Şeybe,
''Musannaf''inde Mervizi ''Cenazeler'' konusunda ve îbn-i Ebi Dünya ve Beyhaki,
İbn-i Mes'ud (r.a.)'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir: Dünyanın duru
halleri gitti. Kalan ancak bulanık hallerdir.Öyle ise ölüm müslüman için bir
(kurtuluş) armağanıdır.''
17- Yine aynı zatların
îbn-i Mes'ud (r.a.)'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir: ''Ne güzeldir
hoşa gitmeyen o iki şey'' ölüm ile fakirlik...''
18- İbn-i Ebî Şeybe ve
Mervizi Tavus (r.a.) den rivayet ettiklerine göre şöyle demiştir: ''Kişinin
dinini, ancak girdiği çukur korur.''
19- İbn-i Mübarek ve
îbn-i Ebi Şeybe ve Mervizi"nin Rebi' bin Haysen'den rivayet ettiklerine
göre, şöyle demiştir: ''Müminin beklediği gaybi şeyler içinde, ölümden daha
hayırlı hiç bir şey yoktur.'' ''Öğrendim ki; müminin ilk sevinç ve süruru
ölümdür. Bu sevinç onun ilahi ikram ve sevabı gördüğü içindir.''
20- İbn-i Mes'ud (r.a.)'dan
rivayet edildiğine göre, şöyle demiştir: Allah'a kavuşulmadan, mümin için rahat
yoktur.''
21- Saîd bin Mansur ve
Ibn-i Cerîr, Ebu Derda (r.a.)'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
''Hiçbir mümin yoktur ki ölüm onun için hayırlı olmasın, hiç bir kafir de
yoktur ki ölüm onun için hayırlı olmasın. Kim beni tasdik etmezse işte bu
ayetleri okusun: ''Allah katındaki şeyler iyiler için daha hayırlıdır.[Al-i
İmran 198] - - - Kafirler Zannetmesinler ki onlara verdiğimiz mühlet, onlar
için hayırlıdır... Günahları artsın diye mühlet veriyoruz. Ve onlar için
aşağılayıcı bir azap vardır.'' [Al-i imran 178]
* * *
22- îbn-i Ebi Şeybe
''Musannefinde, Abdurrezzak, Tefsirinde, Hakim, Müstedrek'inde, Taberani ve
Mervizi Cenazeler konusunda, İbn-i Mes'üd (r.a.)'dan rivayet ettiklerine göre,
şöyle demiştir; ''İyi kötü hiç bir nefis yoktur ki ölüm onun için yaşamaktan
daha hayırlı olmasın.'' Eğer hayırlı ise işte Allah, şöyle diyor ''İyiler İçin
Allah'ın katındaki daha hayırlıdır. [Al-i İmran 198]
Eğer kötü ise yine Allah
şöyle diyor: ''Kafirler zannetmesin ki, onlara verdiğimiz mühlet, onlar için
hayırlıdır. Günahları artsın diye mühlet veriyoruz.'' [Al-İ İmran 178]
* * *
23- İbn-i Mübarek ve
İmam Ahmed -Zühd-te Habban bin Ebî Cebele'den rivayet ettiklerine göre,
Ebu'd-Derda (r.a.) şöyle demiştir: ''Ölmek için doğuruyorsunuz, yıkılmak için
yapıyorsunuz. Fani şeylerle hırs gösterip, baki şeyleri bırakıyorsunuz Ne
güzeldir hoşa gitmeyen o üç şey: Ölüm, fakr ve hastalık.
* * *
24- îmam Ahmed, Zühd'te
İbn-i Mes'ud (r.a.)'dan rivayet ettiğine göre, şöyle demiştir: ''Ne güzeldir
hoşa gitmeyen o üç şey Ölüm, hastalık ve
fakirlik..''
* * *
25- Ebu Dünya, Cafer
el-Ahmed'den rivayet ettiğine göre, şöyle demiştir: ''Kim ki ölümde ona hayır
yoksa, hayatta da ona hayır yokur.''
* * *
26- İbn-i Sa'd,
Tabakat'ında, Beyhaki, Şuab'da Ebu Derda'dan rivayet ettiklerine göre şöyle
demiştir: ''Rabbime tevazu için fakirliği severim. O'na kavuşmak için ölümü
severim ve günahlarıma keffaret olması İçin hastalığı severim.''
* * *
27- İbn-i Sa'd ve İbn-i
Ebî Şeybe ve îmam-ı Ahmed; ''Zühd''de Ebu Derda (r.a.)'dan rivayet ettiklerine
göre, şöyle olmuştur: Ona denilmiş ki; ''Sevdiğin kişi için ne istersin?''
Demiş ki: ''Ölümü.'' Demişler ki: ''Eğer ölmezse ne istersin?'' Demişki ''Mal
ve veledinin az olmasını isterim.''
* * *
28- İbn-i Ebî Şeybe,
Ubade bin Samit (r.a.)'den rivayet ettiğine göre şöyle demiştir: ''Dostum için
istediğimiz, malının azlığı, ecelinin tacil edilmesidir.''
* * *
29- İmam-ı Ahmed, Zühd'te
ve İbn-i Ebu Dünya Ebu Derda'dan rivayet ettiklerine göre, şöyle demiştir:
''Hiç bir kardeşim İslam'dan daha sevimli bir hediyeyi bana hediyye etmemiştir.
Ve onun ölümünden daha acaib bir hayır haberi (kulağıma) ilişmemiştir.''
* * *
30- îbn-i Ebi Dünya,
Muhammed bin Abdül Aziz'den rivayet ettiğine göre şöyle demiştir:
''Abdü'l-A'la, et-Teymiyye'ye denilmişki: ''Kendine ve sevdiğine ne istersin?''
Ölümü isterim, demiş.
* * *
31- Taberani, Ebu Malik
el-Eşari- (r.a.)'dan rivayet ettiğine göre şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ya Rabbi
senin elçin olduğuma inanan herkese ölümü sevdir diye dua etti.
* * *
32- İmam- Ahmed'in
rivayet ettiğine göre: Ölüm meleği Hz. ibrahim (a.s.)'a, ruhunu almak için
gelmiş. Hz. İbrahim ona: ''Ya melek'el-mevt! Hiç bir dost, dostunun ruhunu alır
mı?'' Bunun üzerine ölüm meleği Rabbine dönünce Allah ona şöyle demiş:
''İbrahim'e söyle: Hiç bir dost, dostuna kavuşmaktan çekinir mi?'' Melek gelip
bunu deyince, Hz. İbrahim (a.s.): Hemen şimdi ruhumu al'' demiştir.
* * *
33- îsbehani Tergip'de,
Enes (r.a.)'dan rivayet ettiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
ona şöyle buyurmuştur: ''Eğer vasiyetimi dinlersen; senin için Ölümden daha
sevimli hiç bir şey olmasın.''
* * *
34- îbn-i Sa'd Hasan
(r.a.)'dan rivayet ettiğine göre şöyle demiştir: Huzeyfe {r.a.)'a Ölüm
geldiğinde, şöyle dedi: Ayıkken gelen bir dosttur bu. Kahr olsun pişman olana.
Allah'a sonsuz hamdler olsun ki beni fitneden Önce götürdü.''
* * *
35- Sehl bin Abdullah
Ettesteri de şöyle demiştir: ''Ancak üç kişi ölümü ister: Birincisi, ölümden
sonra, ne olduğunu bilmez. İkincisi, Allah'ın takdîratından kaçmak ister.
Üçüncüsü de Allah'a kavuşmak ister, ona müştaktır.''
* * *
36- Hayyan bin el-Esved
de şöyle demiştir: ''Ölüm bir köprüdür, dostu dosta kavuşturur.''
* * *
37- Ebu Osman da:
''Allah'a kavuşma iştiyakının alameti, rahatta iken ölümü istemektir'' demiş.
Bazıları da şöyle,
demiştir: ''Allah'a müştak olanlar. Ölümün tatlılığını ölüm geldiğinde sezerler.
Çünkü onlara açılan kavuşma lezzeti, baldan daha tatlıdır.''
* * *
38- îbn-i Asakir,
Zün-Nun-i Mısrî'den rivayet ettiğine göre, şöyle demiştir: ''Şevk, makamların
en yücesidir. Ve derecelerin en yükseğidir. Kul, bu makam ve dereceye
yükseldiği zaman, Rabbine kavuşma iştiyakından ve görmesini istediğinden dolayı
ölümün hızla gelmesini ister.''
* * *
39- Sahabi olan îbn-i
Ebi Utbe el-Hulani (r.a.)'den rivayet edildiğine göre, ona: ''Abdullah bin
Abdil-Melik, Taun (veba) dan kaçarak memleketi terketti, denilmiş o da: ''İnna
lillah ve inna ileyhi raciun'' demiş. Bunları işitecek kadar yaşayacağımı
bilmiyordum. Kardeşlerinizin (diğer sahabelerin) tuttuğu yolları size haber
vereyim mi?
Birincisi, Allah'a
kavuşmak, onlar için baldan daha tatlı idi. İkincisi, az çok hiç bir düşmandan
korkmuyordular. Üçüncüsü, dünya ihtiyaçlarından korkmuyordular. Allah'ın
rızıklarını vereceğine güven ve itimatları vardı.
Dördüncüsü, içlerinde
veba hastalığı çıktığında Allah hükmünü yerine getirinceye kadar (oradan)
çıkmıyorlardı.''
* * *
40- Ebu Nuaym, Hilye'de
îbn-i Abdi Rabbihi'den rivayet ettiğine görev Mekhul'e şöyle demiştir:
''Cenneti sever inisiniz?'' Mekhul: ''Kim cenneti sevmez?'' İbn-i Abdi Rabbihi:
''Öyle ise Ölümü sev. Çünkü sen Ölmeden Cenneti göremezsin.
* * *
41- Abdurrahman bin
Yezid bin Cabir'den rivayet edildiğine bdullah bin Zekeriyya şöyle diyormuş:
Eğer yüz sene Allah'ın taatinde yaşamak ile bugün veya bu saatte ölmek
arasında, muhayyer bırakılsam, bugün ve bu saatte Ölmeyi tercih ederdim...
Allah'ın Resulüne ve salih kullarına kavuşma iştiyakından dolayı...''
* * *
42- Ebu Nuaym ve Îbn-İ
Asakir, Tarih'inde, Ahmed bin ebil-Havari'den rivayet ettiklerine göre şöyle
demiştir: ''Ebu Abdullah en-Nebbaci'den işittim ki diyor ki: Dünya
yaratıldığından beri bütün nimetleriyle benim olmak şartıyla kıyamet gününde
ondan hesaba çekilineyeceğün halde dünyada yaşamam ile, bu saatte ölmem
arasında şayet muhayyer bırakılsam, ölmemi tercih edecektim... Hiç istemez
misin efendine kavuşasın...''
* * *
43- Enes (r.a.)''dan
rivayet edildiğine göre şöyİe demiştir: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Ölüm her müslümanın (günahı) için keffarettir'' buyurdu.
îbn-i Arabi bu hadisi
sahih görmüştür.
* * *
44- Kurtubi'de şöyle
demiş: ''Bu fceffaret şundan dolayıdır: Meyyit ölümde, çok elem ve ağrılarla
karşılaşır. Halbuki Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
''Diken batması veya daha ağır eziyet kendisine dokunan hiç bir müslüman yoktur
ki o eziyyetle Allash onun günahlarını silmesin. Diken batması böyle iken
tutmalarından bir tutması (sokeratı) üçyüz kılıç darbesinden daha şiddetli olan
ölümün nasıl keffaret olacağını sen düşün.''
* * *
45- İbn-i Mübarek, ''Zühd''de
ve îbn-i Ebi Dünya Mesruk'dan rivayet ettiklerine göre şöyle demiştir:
''Allah'ın azabından emin ve dünya eziyetlerinden kurtulmuş olarak kabirde
yatan mümine gıpta ettiğim kadar hiç bir şeye gıpta etmedim.''
* * *
46- İbn-i Mübarek,
Heysem bin Malik'den rivayet ettiğine göre şöyle demiştir: ''Evfa bin Abedani
yanında konuşuyorduk. Ebu Atiyye el-Mezbuh da ordaydı. Allah’ın nimetlerini
düşünüyordu. Dedi. 'İnsanların en fazla
nimetdarı kimdir? Dediler ki: Falan ve
filandır'. Eyhat Ya Adiyye sen ne diyorsun? dedi. Ebu Adiyye: 'Ben size o
falandan daha nimettarını haber vereyim mi? işte Allah'ın azabından emin olmuş
kabirdeki bir cesed ondan daha nimettardır' dedi.''
* * *
47- Muharib bin
Dessar'dan rivayet edildiğine göre, şöyle demiştir: ''Hüseymete, bana: 'Ölüm
hoşuna gider mi?' dedi. Dedim ki: Hayır.''
O: ''Nakıs eksik olmadıktan sonra, ölüm hoşuna gitmeyen hiç bir kimseyi
bilmiyorum'' dedi.
* * *
48- Abdullah bin Ahmed,
''Zevaid-i Zühd''te şunu şu şekilde rivayet etmiştir: ''Ölümün hoşuna
gitmemesi, senin için büyük bir eksikliktir.''
* * *
49- İbn-i Mübarek, Ebu
Abdurrahman'dan rivayet ettiğine göre; bir adam, Ebu A'ver es-Süllemi'nin
meclisinde şöyle dedi: ''Vallahi, Allah, benim için ölümden daha sevimli hiç
bir şeyi yaratmamış.'' Ebu A'ver: ''Eğer ben senin gibi olsaydım. Bu benim için
bütün mor koyunlardan daha iyi idi.'' dedi.
50- İbn-i Ebu Dünya,
Safvan bin Süleym'den rivayet ettiğine göre, şöyle demiştir: ''Ölümde, zorluk,
sıkıntı varsa da, onunla mümin dünyanın şiddetli (fiırtınalı) hallerinden
kurtulur.''
51- Muhammed bin
Zeyyad'dan şöyle dediği rivayet edilmiştir: ''Bazı filozoflardan bilgi edindim
ki, akıllı için ölüm, gafil alimin hatasından daha kolaydır.''
Süfyan (r.a.) 'dan
rivayet edildiğine göre şöyle demiş: Eskiden deniliyordu ki: ''Ölüm abidlerin
rahatıdır.''
BİR SONRAKİ KONU İLE
DEVAM İÇİN AŞAĞIDAKİ İSİM’E TIKLA
ÖLÜMÜ ANMAK VE
ONA HAZIRLANMAK