Muharrem Ayının Dokuzuncu Gününü Onuncu Günle Birlikte
Oruçlu Geçirmek |
3506- Abdullah b. Abbas
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Aşure günü oruç tutup bize de
tutmamızı emrettiği zaman, ashab kendisine: "Ey Allah'ın Resulü! Bu gün
Yahudilerin tazim ettikleri bir gündür" dedi. Bunun üzerine Hz. Peygamber
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "inşallah gelecek sene bu orucu (onuncu
günde değil de) dokuzuncu günde tutarız" buyurdu. Ancak diğer yıl bu gün
gelmeden Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) vefat etmişti
Müslim bunu Sahih'te
Hasan b. Ali el-Hulvani kanalıyla İbn Ebi Meryem'den rivayet etti.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. - Müslim 1/797 (133).
3507- İbn Abbas
bildiriyor: Hz. Peygamber (Aşure günü orucunu kaçırır korkusuyla): "Şayet
gelecek yda kadar yaşarsam (Muharrem ayının) dokuzuncu günü oruç
tutacağım" buyurdu.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Taberani, M. el-Kebir 10/40I, 402 (10817).
3508- İbn Abbas
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Şayet gelecek yıla
kadar yaşarsam Aşure günü orucunu (Muharrem ayının) dokuzuncu günü
tutacağım" buyurdu.
el-Akadi'nin lafzını
Müslim, İbn Ebi Zi'b kanalıyla rivayet etti.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. - Müs]im 1/798 (134).
Bize bildirilene göre
İbn Abbas: "(Muharrem ayında) dokuzuncu ve onuneu günlerde oruç tutun ve
böylece Yahudilerden farklı davranmış olun" demiştir. Bir sonraki hadis te
bu yöndedir.
3509- İbn Abbas:
"(Aşure orucu konusunda) Yahudilerden farklı davranın ve dokuzuncu gün ile
onuneu günde oruç tutun" demiştir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Abdürrezzak, Musannef 4/387 (7839), Beyhaki, Sünen (4/287),
Tahavi, Şerh Meani'l-Asar (2/78) ve İbnu']-Ca' d, Müsned 2/886 (2502).
3510- Davud b. Ali'nin,
babası kanalıyla dedesinden bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Şayet hayatta kalırsam (gelecek yıl) Aşure günüyle birlikte bir
gün önce veya bir gün sonra da oruç tutulmasını emrederdim" buyurmuştur.
Süfyan der ki: "İbn
Ebi Leyla bu hadisi Davud kanalıyla Emeviler zamanında işitmişti."
Tahric: İsnadının bir
zararı yoktur. Humeyd, Müsned 1/227 (485), Beyhaki, Sünen (4/287) ve İbn Adiy,
el-Kamil (3/956).
3511 - İbn Abbas der ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Aşure günü oruç tutun, ancak bu
konuda Yahudilerden farklı olmak için bir gün öncesi veya bir gün sonrasını da
tutun" buyurdu.
Tahric: İsnadının bir
zararı yoktur. İbn Adiy, el-Kamil (3/956), Ahmed, Müsned (1/241), İbn Huzeyme,
Sahih 3/290, 291 (2095) ve Beyhaki, Sünen (4/287).
*****************
Bölüm / Fasıl
*****************
3512- Cabir der ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Aşure gününde ailesinin
nafakasını bol tutan kişinin Yüce Allah tüm yılını bolluk içinde kılar"
buyurdu.
Bu zayıf bir isnaddır.
Başka bir yolla bir sonraki hadiste de zikredilmiştir.
isnadı zayıftır.
3513- Abdullah (b,
Mes'üd) der ki: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Aşure gününde
ailesinin nafakasını bol tutan kişinin Yüce Allah tüm yılını bolluk içinde
kılar" buyurdu,
Heysam bunu A'meş'ten
rivayette tek kalmıştır. Başka bir kanalla bu hadisin aynısı Ebu Said
el-Hudri'den, o da Allah Resulü'nden (Sallallahu aleyhi ve Sellem) rivayet
olundu.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Hatib, el-Mudah (2/277), Taberani, M, el-Kebir 10/94 (10007), Ukayli, ed-Duafa
(3/252), İbn Hibban, el-Mecruhin (3/54) ve İbn Adiy, el-Kamil (5/1854).
3514- Ebu Said el-Hudri
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Aşure gününde ailesinin
nafakasını bol tutan kişinin Yüce Allah tüm yılını bolluk içinde ktiar"
buyurdu.
İsnadında adı
belirlenmeyen bir ravi vardır.
3515- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Aşure gününde
ailesinin nafakasını bol tutan kişinin Yüce Allah tüm yılını bolluk içinde
kıiar" buyurmuştur.
Bu isnadlar zayıf olsa
bile birbirlerine eklendiklerinde daha da sağlamlaşır. En doğrusunu Allah
bilir.
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Adiy, el-Kamil (6/2207) ve Ebu Nuaym, Ahbaru Isbehan (1/198).
3516- İbrahim b.
Muhammed b, el-Münteşir der ki: "Kişi Aşure gününde çoluk çocuğuna
nakafayı bol kıldığı zaman yılın kalan günleri de onlar için bolluk içinde geçer,
denilirdi.''
Ancak Aşure günü sürme
çekmek hakkında çok zayıf rivayetler zikredilmiştir.
Ravileri güvenilirdir.
3517- İbn Abbas der ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Aşure gününde antiman taşıyla
sürme çeken kişinin bir daha asla gözleri iltihaplanmaz" buyurdu.
İsnadı zayıftır.
Bişr b. Hanıdan b. Bişr
en-Nisaburi bunu amcası Hüseyn b. Bişr'den bu şekilde zikretmiştir. Bir
başkasının bunu Cuveybir'den rivayet ettiğini görmedim. Cuveybir zayıf biridir.
Dalıhak ise İbn Abbas ile karşılaşmamıştır.
3518- Ebu Cebele der ki:
Bir yolculukta İbn Şihab ile birlikteydim. Aşure gününde oruç tutunca
kendisine: "Ramazan ayında oruç tutmazken şimdi seferi olmana rağmen Aşure
orucunu mu tutuyorsun?" denilince, İbn Şihab: "Ramazan ayının orucu
başka günlerde kaza edilebilir. Ancak Aşure orucu kaçırıldı mı kazası
yoktur" karşılığını verdi.
Ravileri güvenilirdir.
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın:
Receb Ayının Zikre
Tahsis Edilmesi