Zekatı Vermemenin Cezası |
Yüce Allah şöyle
buyurur: "Ey iman edenler! (Biliniz ki), hahamlardan ve rahiPlerden birçoğu
insanların mallarını haksız yollardan yerler ve (insanları) Allah yolundan
engellerIer. Altın ve gümüşü yığıp da onları Allah yolunda harcamayanlar yok
mu, işte onlara elem verici bir azabı müjdele. (Bu paralar) cehennem ateşinde
kızdırılıp bunlarla onların alınları, yanları ve sırtları dağlanacağı gün
(onlara denilir ki): İşte bu, kendiniz için biriktirdiğiniz servettir. Artık
yığmakta olduğunuz şeylerin (azabını) tadın!"[Tevbe 34-35], ''Allah'ın,
kereminden kendilerine verdiklerini (infakta) cimrilik gösterenler, sanmasınlar
ki o, kendileri için hayırlıdır; tersine bu, onlar için pek fenadır. Cimrilik
ettikleri şey de kıyamet gününde boyunlarına dolanacaktır. Göklerin ve yerin
mirası Allah 'ındır. Allah bütün yaptıklarınızdan haberdardır.''[AI-i İmran
180]
3029- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Allah kime mal verir de bu kişi zekatını vermezse, kıyamet günü o mal iki
gözlü başı açık bir yılan şeklinde onun karşısına getirilir. Yılan kendisini
avurtlarına alarak: ''Ben senin malınım, ben senin hazinenim'' der." Sonra
Ebu Salih: "Allah'ın, kereminden kendilerine verdiklerini (infakta)
cimrilik gÖsterenler, sanmasınlar ki o, kendileri için hayırlıdır; tersine bu
onlar için pek fenadır ... "[Al-i İmran 180] ayetini okudu.
Ravileri güvenilirdir.
3030- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Allah kime mal verir de bu kişi zekatını vermezse, kıyamet günü o mal iki
gözlü başı açık bir yılan şeklinde onun karşısına getirilir. Yılan kendisini
boğar ve avurtlarına alarak: ''Ben senin malınım, ben senin hazinenim''
der." Sonra: "Allah'ın, kereminden kendilerine verdiklerini (infakta)
cimrilik gÖsterenler, sanmasınlar ki o, kendileri için hayırlıdır; tersine bu
onlar için pek fenadır ... "[Al-i İmran 180] ayetini okudu.
Buhari bu hadisi
Sahih'te Ebu'n-Nasr'dan ve başkasından rivayet etti.
Tahric: İsnadı sahihtir.
- Buhari, zekat (110-111).
3031 - Ebu Hureyre'nin bildirdiğine
göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Altın ve
gümüşü olup ta bunun hakkını (zekatını) vermeyene bu altın ve gümüş kıyamet
gününde ateşten levhalar haline getirilip. cehennem ateşinde kızdınlarak. yanı.
alnı ve sırtı dağlanır ve levhalar soğudukça tekrar kızdırılır. Bu, elli bin
yıl sürecek uzun kıyamet gününde bütün insanların hesabı görülüp, gideceği yer
belli oluncaya kadar devam eder."
Sahabe: "Ey
Allah'ın Resulü! (Zekatı vermeyen) deve sahipleri ne olacak?" diye
sorunca, Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle cevap verdi:
"Hakkını vermeyen deve sahipleri için de aynı şey geçerlidir. Develerin
hakkı. su başlarına geldikleri gün sağılıp, muhtaçlara verilmesidir. Bunu
yapmayanlara kıyamet gününde o develerin altına da alabildiğine düz ve geniş
bir sahaya yatırılarak develerden bir tek yavru bile hariç kalmamak şartı ile
onu ayakları ile ezip dişleri ile ısırırlar. Deve sürüsünün baş tarafı
üzerinden (çiğneyip) geçtikçe son tarafı onun üzerine geri gönderilir. Bu. elli
bin yıl sürecek uzun kıyamet gününde bütün insanların hesabı görülüp, Cennete
mi Cehenneme mi gideceği belli oluncaya kadar devam eder.
Sahabe: "Ey
Allah'ın Resulü! (Zekatı vermeyen) sığır ve koyun sahipleri ne olacak?"
diye sorunca, Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle cevap verdi:
"Sığm, davan olup
da fakirin hakkını vermeyen kişi, kıyamet gününde. geniş ve düz bir alana
konulur, zekatını vermediği hayvanlar boynuzlarında bir kıvrıklık ve kırıklık
olmaksızın her şeyi tam olarak gelir ve sahiplerini boynuzlanyla süser,
toynaklanyla çiğnerler. Biri geçtiğinde diğeri gelir. Bu, elli bin yıl sürecek
uzun kıyamet gününde bütün insanların hesabı görülüp. Cennete mi Cehenneme mi
gideceği belli oluncaya kadar devam eder. "
Sahabe: "Ey
Allah'ın Resulü! (Zekatı vermeyen) at sahipleri ne olacak?" diye sorunca,
Resulullah (sallallahu alByhi vBsallam) şöyle cevap verdi: "Atlar üç şey
içindir. Biri için ecir ve sevaptır. Biri için bir örtüdür. Biri için de günah
vesilesidir. Onu Allah yolunda kullanmak üzere ayıran kişi için at bir ecir ve
mükafat vesiledir. Bu atı uzun bir iple bahçeye veya otlağa bağladığı zaman
ipin o bahçe ve otlaktan değdiği her bir yer için ona bir iyilik sevabı vardır.
At ipini koparıp da bir iki tur atıp dolaştığı zaman da bıraktığı her bir iz ve
dışkı için de ona bir iyilik sevabı vardır. Sulama niyeti olmadan bir nehrin
yanından geçerken at o nehirden su içse bu da ona iyilik olarak yazılır. işte
böylesi bir at sahibi için ecir ve sevap vesiledir. Atını başkalarına muhtaç
olmamak için yanında tutan, ancak yük ve binme konusunda Allah'ın hakkını da
unutmayan kişi için de bu at cehennem ateşine karşı bir örtüdür. Atını övünme,
gösteriş olsun diye ve Müslümanlara düşmanlık yapmak için besleyen kişi için de
bu at günah vesiledir. "
Sahabe: "Ey
Allah'ın Resulü! Merkepler konusunda ne dersin?" diye sorunca, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle cevap verdi: "Merkepler hakkında Allah
kapsayıcı olan. ''Artık kim zerre kadar hayır işlerse onu görür''[Zilzal 7] ayeti
dışında bir şey indirmedi. ''
Müslim bu hadisi Yunus
b. Abdul'a'la'dan rivayet etti.
Tahric. Ravileri
güvenilirdir. - Müslim, zekat (25)
Beyhaki der ki:
"Develerin hakkı, su başlarında sağılmaları ... " sözünün Ebu
Hureyre'ye ait olması muhtemeldir. Ebu Amr el-Gudani bu hadisi Ebu Hureyre'den
nakletmiş ve şunu eklemiştir: Ebu Hureyre'ye: "Develerin hakkı nedir ey
Ebu Hureyre?" diye sorulunca: "İyisini verip kötüsünü vermemek,
binilmesi için ödünç vermek, damızlık için kullanılmasına izin vermek ve sütünden
başkasına içirmek" cevabını verdi.
Bu hadisi Süheyl b. Ebi
Salih, babası kanalıyla Ebu Hureyre'den nakletmiş ve: "Zekatını vermeyen
hiçbir deve sahibi yoktur ki ... " şeklinde zikredip sadece zekattan
bahsetmiştir.
3032- Cabir'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Hakkını ödemediği hiçbir deve. davar ve sığır sahibi yoktur ki; kıyamet
günü bu (hayvanların çiğneyip süsmesi) için dümdüz bir ovada oturtulmuş ve onu,
toynaklı (hayvan) tırnağıyla çiğnemiş, boynuzlu (hayvan) boynuzuyla süsmüş
olmasın' O gün onların içinde boynuzsuz da bulunmayacaktır, boynuzu kırık
da." Biz: "Ey Allah'ın Resulü! Onların hakkı nedir?" diye
sorunca Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Damdık
olanlarının dölleme için ödünç verilmesi. kovalarının ödünç verilmesi. bu
hayvanların, (ihtiyaç sahibine, sütlerinden, yünlerinden ve iş güçlerinden
faydalanması için) ödünç verilmesi. su başlarında sağılıp sütlerinden ihtiyaç
sahiplerine verilmesi. Allah yolunda cihad edenlere binek olarak verilmesidir.
Malının zekatını vermeyen kişiye de bu malı kıyamet günü kel bir yılan olarak
çıkar ve sahibi nereye kaçarsa onu takib eder. Bu kişiye: ''Bu, vermekte
cimrilik ettiğin malındır'' denir. Adam bu yılandan kaçamayacağını anlayınca
elini yılanın ağzına sokar ve yılan onun elini devenin (yemini) kıtır kıtır
yemesi gibi onun elini kıtır kıtır yer. ''
Ravileri güvenilirdir.
Ebu Ubeyde'nin hadisinin
lafzını Müslim; Sahih'te Muhammed b. AbdilIah b. Numeyr'den rivayet etti. Abdulmelik
b. Ebi Süleyman bu hadisi Ebu'z-Zübeyr'den bu şekilde nakletmiştir. İbn Cüreyc
de hadisi Ebu'z-Zübeyr'den nakletmiş, sonunda şöyle demiştir: Ebu'z-Zübeyr
ekledi: Abdullah b. Umeyr'in şöyle dediğini işittim: Bir adam: "Ey
Allah'ın Resulü! Develerin hakkı nedir?" diye sorunca Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Onu su başında sağmak ve
ihtiyaç sahiplerine sütünden vermek. kovasını ödünç vermek. damızlık olanını
döllemesi için ödünç vermek, (ihtiyaç sahibine. sütlerinden, yünlerinden ve iş
güçlerinden faydalanması için) ödünç vermek ve Allah yolunda cihad edenlere
binek olarak vermektir. ..
Müslim bu hadisi
Sahih'te Muhammed b. AbdilIah b. Numeyr'den rivayet etti. - Müslim, zekat (27).
3033- Aynı manada bir
hadis başka bir kanalla Cabir'den nakledilmiştir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Darimi, zekat (380), İbnu'l-Carud, el-Münteka (122/335); Ahmed,
Müsned (3/321) ve İbn Hibban, Sahih 5/105 (3244).
Beyhaki der ki: Hadisin
sonunda önceki hadisin sonunda olduğu gibi bir ilave vardır ve hadis bu haliyle
mürseldir. Eğer hadis sabitse, muhtemeldir ki bu, develerden, sığırlardan ve
koyunlardan zekat verilmesi farz olmadan önce söylenmiştir. Sonra da söylenmiş
olabilir. Hadiste geçen tehdit, bu güzel hasletleri iyilik olarak görmeyenler
içindir. Bu konuda Allah: "Onlar basit şeyleri dahi vermezler''[Maun 7]
buyurmuştur. Ödünç vermeyi iyilik görmeyen, , bu ayete muhalefet etmiş olur.
Bir grup alim de ayette kastedilenin farz olan zekat olduğunu söylemiştir.
Allah en doğrusunu bilir. Tehdit, hem zekatı vermeyenler, hem de bir şeyi ödünç
vermeyenler ve bunu iyilik olarak görmeyenler içindir.
3034- Ebu Zer der ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Kabe'nin gölgesinde
otururken yanına gittim.
Benim geldiğimi gören Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Kabe'nin Rabbine yemin olsun ki onlar en çok zarar edenlerdir"
buyurdu. Ben endişeli bir şekilde yanına geldim ve bana ne olmuş, bende bir şey
mi var ki bana böyle diyor, diye düşündüm ve: "Annem babam sana feda
olsun! Onlar kimlerdir?" diye sordum. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle cevap verdi: "Onlar malları fazla olanlardır ancak şöyle
şöyle -Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) böyle derken eliyle sağına,
soluna ve arkasına işaret etti- verip dağıtan kimseler bunun dışındadırlar,
Onlar da azdır. Bir kimse ölür de arkasında zekatını vermediği deve, sığır veya
davar bırakırsa onlar -kıyamet günü bulunduğu durumdan daha semiz bir şekilde o
kimsenin yanına getirilir ve ona boynuzlarıyla vurur, ayaklarıyla çiğnerler. Bu
hayvanların sonuncusu geçince, öndekileri tekrar gelecek ve çiğnemeye devam
edecektir. ''
Ravileri güvenilirdir.
Buhari ve Müslim bu
hadisi Sahih'te A'meş'ten naklettiler. İbnu'n-Numeyr'den başkası bu hadise:
"insanlar arasında hüküm verilinceye kadar bu böyle devam eder" ve:
"Önüne de işaret etti" sözünü eklemiştir. - Buhari, Iman (219-220),
zekat (12S) ve Müslim, zekat (30).
3035- İbn Abbas der ki:
''Altın ve gümüşü biriktirip Allah yolunda sarf etmeyenlere can yakıcı bir
azabı müjdele"[Tevbe 34] ayeti nazil olduğu zaman bu, Müslümanların
ağırına gitti ve hiçbir Müslüman vefatından sonra çocuklarına mal bırakamaz
oldu. Ömer b. el-Hattab: "Ey Allah'ın Peygamberi! Bu ayet ashabına ağır
geldi" deyince Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Allah. sadece kalan malınızı temizlemek için zekat vermenizi istiyor.
Miraslan da sizden sonrakilere kalması için farz kıldı" buyurdu. Bunun
üzerine Hz. Ömer tekbir getirince Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Kişinin biriktirdiği en hayırlı şeyi haber vereyim mi? Kocası
ona baktığı zaman kendisini mutlu eden, emrettiği zaman itaat eden, yanında
olmadığı zaman onun haklarını koruyan saliha kadındır.''
Tahric: İsnadı zayıftır.
Ebu Davud 2/305-306 (1664).
3036- Abdullah b. Dinar
der ki: Abdullah b. Ömer'e kenzin (biriktirilen malın) ne olduğu sorulunca:
"Zekatı verilmeyen maldır" cevabını verdi.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Mill, Muvatta (256); İbn Ebi Şeybe, Musannef (3/190) Bak:
Suyuti, Dürrü'l-Mensur
(4/177).
3037- Gazvan Ebu Hatim
anlatıyor: Ebu Zer, Hz. Osman'ın kapısının yanındaydı ve içeri girmesine izin
verilmiyordu. Bu sırada Kureyş'ten bir adam oradan geçerken: "Ey Ebu Zer!
Neden burada bekliyorsun?" diye sorunca, Ebu Zer: "Şunlar girmeme izin
vermiyorlar" cevabını verdi. Adam içeri girip: "Ey müminlerin emiri!
Neden kapıdaki Ebu Zer'in girmesine izin verilmiyor" deyince Hz. Osman,
Ebu Zer'in girmesine izin verdi. Ebu Zer gelip oradakilerin yakınında oturdu.
Bu sırada Abdurrahman b. Avf'ın mirası taksim ediliyordu. Hz. Osman, Ka'b'a:
"Ey Ebu İshak! Sence kişiye zekatını verdiği malının sorumluluğu yüklenir
mi?" diye sordu. Ka'b: "Hayır" cevabını verince Ebu Zer elinde
sopayla kalkıp Ka'b'ın iki kulağı arasına vurdu ve şöyle dedi: "Ey Yahudi
kadının oğlu! Sen, malının zekatını verdiği takdirde, bir sorumluluğu
olmadığını söylüyorsun; ancak Allah: "Kendileri zaruret içinde bulunsalar
bile onları kendilerine tercih ederler"[Haşr 9], "Onlar, kendi
canları çekmesine rağmen yemeği yoksula, yetime ve esire yedirirler"[İnsan
8], "Mallarında, muhtaç ve yoksullar için bir hak vardı''[Zariyat 19]
buyuruyor." Sonra bu manada ayetler okudu. Hz. Osman, Kureyşli adama:
"Gördüğün bu şey sebebiyle Ebu Zer'in girmesini istemiyoruz" dedi.
İsnadı zayıftır.
Beyhaki der ki: "Bu
ayetler, zekat farz olmadan önce inmiştir. Bazıları ise nafile sadakayı teşvik
etmektedir. Ebu Zer ise görüldüğü kadarıyla bu ayetleri vacip manasında
anlamıştır. Allah en doğrusunu bilir.
3038- Ebu Derda'nın
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) "Zekat,
islam'ın köprüsüdür" buyurdu.
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Adiy, el-Kamil (4/1417) Bak: Heysemi, Mecma (3/62).
3039- İbn Abbas der ki:
"Bir toplum eğer (Allah'a verdikleri) sözlerinde durmazsa, mutlaka Allah
onlara düşmanlarını musallat eder. Zinanın yaygınlaştığı bir toplulukta ise
muhakkak ki, Allah onlara ölümü musallat eder. Bir topluluk ölçüyü eksik
yaparsa, Allah onlara kıtlığı musallat eder. Bir topluluk zekatı vermezse Allah
onlara yağmur yağdırmaz. Bir topluluk hüküm verirken zulmedecek olursa
aralarında fakirlik -zannedersem ve ölüm yaygınlaşır dedi- yaygınlaşır."
Bu hadis İbn Abbas'tan
mevküf olarak nakledilmiştir.
Tahric: Ravileri güvenilirdir.
Malik, Muvatta (460) ve Taberani, M. el-Kebir 11/45 (10992).
3040- İbn Bureyde'nin,
babasından bildirdiğine-göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Bir toplum eğer (Allah'a verdikleri) sözlerinde durmazsa,
mutlaka Allah onlara ölümü musallat eder. Bir topluluk zekatı vermezse Allah
onlara yağmur yağdırmaz.''
Tahric: İsnadı hasendir.
Hakim, Müstedrek (2/126).
3041- Ka'b(u'l-ahbar)
der ki: "Yağmurun yağmadığını görürsen bil ki; zekat verilmiyorlardır.
Kılıçların kınlarından çekildiğini görürsen bil ki; Allah'ın hükmü terk terk
edilmiş ve insanlar birbirinden intikam almaya başlamıştır. Veba hastalığının
çıktığını görürsen bil ki; zina yaygınlaşmıştır."
Tahric: İsnadı
eleştirilmiştir. İbn Ebi Şeybe, Musannef (15/116-117) ve Ebu Nuaym, Hilye
(5/379).
3042- İbn Ömer, Mina'da
Resulullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu söyledi: ''Ey Muhacirler! Beş şey var
ki, onlarla imtihan edildiğiniz zaman -ki ben onlara yetişmenizden Allah'a
sığınırım- Bir toplulukta ortaya çıkarak aleni bir şekilde yapılırsa
kendilerinden öncekilerdebulunmayan veba ve ağrılar aralarında yayılır. Ölçü ve
tartılarda eksiklik yaparlarsa kıtlığa, şiddetli geçim sıkıntısına ve
idarecilerin zulmüne uğrarlar. Mallarının zekatını vermezlerse, yağmursuz kalırlar,
hatta hayvanlar olmasa, yağmurları tamamen kesilir. Allah'a ve Resulüne
verdikleri sözü bozarlarsa Allah'ın, kendileri dışındaki bir takım düşmanları
üzerlerine musallat eder ve ellerindeki şeylerin bir kısmı düşmanları
tarafından ele geçirilir. idarecileri Allah'ın Kitab'ıyla hükmetmezse, Allah
aralarında kargaşa ve iç savaşı yayar. ''
Bu konuda "Huzeyl
-Hişam b. Halid el-Mazini -İbn Ömer" kanalıyla bir rivayette
bulunulmuştur.
Tahric: İsnadı hasendir.
İbn Mace 2/1332-1333 (4019).
3043- İbn Ömer der ki:
Biz Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanındayken şöyle buyurdu:
"Şu beş şey aranızda yayılırsa -ki bunların aranızda olmasından veya
onlara yetişmenizden Allah'a sığınırım- haliniz ne olur: Bir toplulukta fuhuş
ortaya çıkarak aleni bir şekilde yapılırsa kendilerinden öncekilerde
bulunmayan, veba ve ağrılar aralarında yayılır. Mallarının zekatını
vermezlerse, yağmursuz kalırlar, hatta hayvanlar olmasa, yağmurları tamamen
kesilir. Ölçü ve tartılarda eksiklik yaparlarsa kıtlığa, şiddetli geçim
sıkıntısına ve idarecilerin zulmüne uğrarlar. idarecileri Allah'ın Kitab'ıyla
hükmetmezse, Allah onlara düşmanlarını musallat eder ve ellerindeki mallan
kaybederler. Aralarında Allah'ın Kitab'ını ve Resulü'nün sünnetini tatbik
etmezlerse, içlerinde kargaşa ve iç savaşı yayar." Sonra Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Abdurrahman b. Avf'a hazırlanmasını söyledi ve
sabah olunca sarığını sarıp ucunu bir kulaç uzatarak sahabenin yanına çıktı.
Abdurrahman b. Avf'ı önünde oturttu, sarığını çıkarıp kendi eliyle Abdurrahman
b. Avf'a taktı ve ucunu dört parmak kadar sarkıtıp: "Sarık bu şekilde
sarılır, ey ibn Avf!" buyurdu. Sonra onu gönderdi.
Senedi zayıftır.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Hakim, Müstedrek (4/540).
3044- Cafer der ki: Malik
b. Dinar'ın yanındayken bulutlar gelip gider ama yağmur yağmazdı. Malik:
"Gördüğünüz halde yapmanız gerekeni yapmıyorsunuz. Siz yağmurun
geciktiğini düşünüyorsunuz; ama ben taş yağmurunun geciktiğini
düşünüyorum" dedi.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Ahmed, Zühd (325) ve Ebu Nuaym, Hilye (2/373).
3045- Ravi der ki:
Malik'in: "Bir topluluk Allah'ın gözünden düşünce, Allah onların
büyüklerine açlığı musallat eder" dediğini işittim.
Tahric: Ahmed, Zühd
(325).
3046- Mücahid,
"İşte onlara hem Allah, hem de bütün lanet ediciler lanet
eder"[Bakara 159] ayetini açıklarken şöyle dedi: "Bütün canlılar
onlara lanet eder. Hatta böcek ve akrep bile: ''İnsanların günahlarından dolayı
yağmurdan mahrum bırakıldık'' diyerek beddua ve lanet ederler.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. İbn Cerir, Tefsir (2/54-55) ve Ebu Nuaym, Hilye (3/286-287).
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın: