Farz Namaz İçin Ezan Okuyup Kamet Getirmek ve
Müezzinlerin Fazileti |
2785- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine
göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Namaz
için ezan okunduğu zaman, şeytan ezanı duymamak için arkasını dönüp yellenerek
kaçar. Ezan bitince tekrar geri gelir. Namaz için kamet edilince yine arkasını
dönüp kaçar. Kamet bittiğinde yine gelir ve kişi ile nefsi arasına sokulup ona:
''Falan şeyi hatırla, filan şeyi hatırla'' diyerek, namazdan önce aklında
olmayan şeyleri hatırlatır da, neticede insan kaç rekat namaz kıldığını bilemez
olur.''
İsnadı sahihtir ve
ravileri güvenilirdir.
Buhari bu hadisi
Sahih'te Abdullah b. Yusuf kanalıyla Malik'ten rivayet etti. Müslim ise Muğire
kanalıyla Ebu'z-Zinad'dan rivayet etti. - Buhari, ezan (151) - Müslimı salat
(19).
Beyhaki der ki:
Hadisteki tesvib'den kasıt kamettir. Bu kelime bize A'meş -Ebu Salih -Ebu
Hureyre yoluyla açıklanmış olarak nakledilmiştir.
2786- Süheyl b. Ebi
Salih der ki: Babam beni bir hizmetçimiz ve bir dostumuzIa Harise oğullarına
gönderdi. Bir kişi ona bahçeden ismiyle seslenince, benimle olan kişi bahçeye
baktı, ancak kimseyi göremedi. Bunu babama anlattığımda, babam şöyle dedi:
"Eğer böyle bir şeyle karşılaşacağını bilseydin, seni göndermezdim. Ancak
(bir daha) böyle bir ses işitirsen ezan oku. çünkü Ebu Hureyre'den işittiğime
göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Namaz için
ezan okunduğu zaman şeytan yellenerek kaçar. ''
Ravileri güvenilirdir. -
Müslim, salat (18).
2787- Cabir'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Müezzin ezan okuyunca
şeytan RavM'ya kadar kaçar."
Ravha, Medine'ye otuz
mil mesafede bir yerdir.
Müslim bu hadisi Ebu
Bekr b. Şeybe ile Ebu Kureyb kanalıyla Ebu Muaviye'den rivayet etti.
Tahric: İsnadında
gevşeklik vardır. - Müslim, salat (291).
2788- Malik der ki: Zeyd
b. Eslem, Beni Süleym'e ait olan bir madene görevlendirilince maden, devamlı
cinlerin saldırısına uğramaktaydı. Bu durumu Zeyd b. Eslem'e şikayet
ettiklerinde, onlara yüksek sesle ezan okumalarını söyledi. Böyle yaptıklarında
cinler onlara saldıramaz oldu. Şu an bile o maden onlara aittir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir.
Malik ekledi: Zeyd b.
Eslem'in bu fıkri hoşuma gitmiştir.
2789- Muaviye b. Ebi
Süfyan'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Kıyamet günü müezzinler boyunları en uzun kişiler olacaklar. ''
Müslim bu hadisi
Sahih'te Talha b. Yahya'dan rivayet etti.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. - Müslim, salat (14).
2790- Bilal der ki:
Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "İnsanlar ticaret yapıp
geçimlerini sağlıyorlar, evlerinde oturuyorlar. Biz ise onlar gibi
yapamıyoruz" dedim. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey
Bilail Kıyamet günü müezzinlerin, insanların en uzun boyunlu olmasına razı
değil misin?" buyurdu.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Taberani, M. el-Kebir ı/355 (1080) ve Bezzar 1/179 (355)
2791- Ebu Bekr b. Ebi
Davud es-Sicistani'nin bildirdiğine göre babası, Resulullah'ın (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Müezzinler kıyamet günü insanların en uzun boyunlularıdır"
hadisi hakkında: "Kıyamet günü insanlar susayacaklar. Bir kişi susayınca
boynu bükülecek. Müezzinler ise susamayacaklar ve boyunları dik kalacak"
dedi.
Ravileri güvenilirdir.
2792- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"insanlar, ezan ve ilk saftaki sevabı bilselerdi, sonra bunları yapabilmek
için kura çekmek zorunda kalsalardı, mutlaka kura çekerlerdi. Namazı ilk
vaktinde kılmanın sevabını bilselerdi, bunun için yarışırlardı. Yatsı namazı ile
sabah namazının faziletini bilselerdi. emekleyerek de olsa bu namazlan cemaatle
kılmaya gelirlerdi. ''
Buhari ve Müslim bu
hadisi Sahih'te Malik'ten naklettiler.
Tahric: İsnadı sahihı
ravileri ise güvenilirdir. - Buhari, ezan (152,159,165) ve Müslimı salat (129).
2793- Abdurrahman b.
Abdullah b. Abdirrahman b. Ebi Sa'sa' el-Ensari'nin, babasından bildirdiğine
göre Ebu Said el-Hudri kendisine şöyle dedi: "Senin koyunları ve kırsalı
sevdiğini görüyorum. Koyunlarının yanında veya kırsalda olduğun zaman namaz
için ezan okursan sesini yükselt. Müezzinin sesini işiten her cin veya insan,
kıyamet günü kendisine şahitlik eder." Ebu Said: "Bunu Resulullah'tan
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) işittim" diye ekledi.
Buhari bu hadisi
Malik'ten rivayet etti.
Tahric: İsnadı sahihtir.
- Buhari, ezan (151).
2794- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Müezzin. sesinin yetiştiği mesafe miktarınca bağışlanır. her yaş ve kuru
ona şahitlik eder. Cemaatle namaza katılana ise yirmi beş sevap yazılır. ''
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Ebu Davud 1/353-355 (sıs) ve Nesai (2/12-13).
2795- İbn Ömer'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"On iki yıl müezzinlik yapana cennet vacip olur, her ezanına altmış sevap
ve her kamet için otuz sevap yazılır. ''
Tahric: İsnadı salihtir.
Hakim, Müstedrek (1/205).
2796- Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) azatlısı Sevban'ın bildirdiğine göre Hz.
Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) "Bir yıl ezan okuyana Allah
cenneti vacip kılar" buyurdu.
Tahric: İsnadı çok
zayıftır. İbn Adiy, el-Kamil (6/2152).
2797- İbn Ömer'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"On iki yıl müezzinlik yapana cennet vacip olur, Allah her ezanına altmış
sevap ve her kamet için otuz sevap yazar. ''
Tahric: İsnadında
sakınca yoktur. İbn Mace 1/241 (728).
2798- Ebu Hureyre ile
Ebu Said el-Hudri'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Üç çeşit insan vardır ki, onları kıyamet gününün büyük
dehşeti kaplamayacaktır. Onlar hesab verme durumuna düşmeyeceklerdir. Mahlukat
hesaplarını verene kadar, onlar miskten tepeler üzerinde (gezip) dolaşacaklardır.
Kur'an okuyan ve cemaati kendisinden razı olduğu halde onlara imamlık yapan
kimse, sadece Allah rızası için insanları namaza çağıran kimse, dünyada rızık
kazanmakla uğraşan ve bu durumu kendisini ahireti istemekten alıkoymayan
kimse.''
2799- İbn Ömer'in
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Üç çeşit insan vardır ki. onları kıyamet gününün büyük dehşeti
kaplamayacaktır. Allah rızası için cemaati kendisinden razı olduğu halde onlara
imamlık yapan kimse, sadece Allah rızası için beş vakit ezan okuyan kimse,
Allah'ın hakkını ve efendilerinin hakkını yerine getiren köle."
Tahric: İsnadı zayıftır.
Tirmizi (697/2566).
2800- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"imam, (arkasında duran cemaatin namazlarından) sorumlu, müezzin ise
kendisine güvenilen kimsedir. Allah, imamlara doğru yolu göstersin, müezzinleri
de bağışlasın. "
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Ebu Nuaym, Ahbar Isbehan (2/83), Tahavi, el-Müşkil (3/52), Hatib,
Tarih (9/413); Ahmed, Müsned (2/419); İbn Hibban, Sahih 3/91 (1670) ve Şafii,
Müsned (sh. 33).
2801 - Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"imam, (arkasında duran cemaatin namazlarından) sorumlu, müezzin ise
güvenilen kimsedir. Allahım! imamlara doğru yolu göster, müezzinleri de
bağışla. ''
Tahric: Biri dışında,
bütün ravileri güvenilirdir. Tirmizi 1/402 (207) ve Ebu Davud 1/356 (517).
Hadisleri münker olan
Abdullah b. Zekvan'ın Muhammed b. elMünkedir'den bildirdiğine göre Cabir der
ki: Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ilk olarak kimin cennete
gireceği sorulunca: "ilk önce peygamberler, sonra şehitler, sonra
mescidimin müezzinleri. sonra amellerine göre diğer müezzinler" cevabını verdi
2802- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Sabah namazına ancak evvab (Allah'a çokça tövbe edip yönelen) kimse devam
eder."
Adiy b. el-fadl
zayıftır.
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Huzeyme} Sahih 2/228 (1224); Hakim, Müstedrek (1/314) ve İbn Adiy, el-Kamil
(6/2205).
2803- Ebu'l-Ezher Muğire
b. ferve der ki: "Akşam namazından sonra, konuşmadan önce iki rekat namaz
kılana umre yapmİş gibi sevap verilir.''
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Ebu Davud 2/62 (1288).
Yahya der ki: Kasım Ebu
Abdirrahman, Ebu Umame kanalıyla Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Aralarında lüzumsuz bir şey bulunmadan bir namazın arkasında kılman
namaz, illiyyCm'da yazılır" buyurduğunu nakleder.
2804- Huzeyfe'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Akşam namazından sonraki iki rekatı kılmakta acele edin. Çünkü o ikisi,
akşam namazıyla birlikte yükseltilirler. "
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Adiy, el-Kamil (3/1057)
2805- Ebu Hureyre der
ki: "Şu üç şeyi tövbe peygamberi olan dostum Ebu'l-Kasım'dan (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) öğrendim: Yatmadan önce vitir namazı, seferde ve mukimken
kuşluk namazı, yılı oruçlu geçirmek sayılan her aydan üç gün oruç tutmak.''
İsnadı zayıftır.
2806- Cabir b.
Abdullah'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Gecenin sonunda uyanamamaktan korkan. gecenin başında vitir
namazını kılıp öyle yatsın. Gecenin sonunda kalkacağını ümit eden ise gece
sonunu beklesin. Çünkü gecenin sonunda melekler hazır bulunurlar."
Müslim bu hadisi
Sahih'te başka bir yolla A'meş'ten rivayet etti.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. - Müslim, salatu'l-musafirin (162).
2807- Ömer b.
el-Hattab'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Kim hizbini veya onun bir kısmını okumadan uyur kalır da sonra
onu sabah namazı ile öğle namazı arasında okursa kendisine o hizbi gece okumuş
gibi sevap yazılır.''
Müslim bu hadisi İbn
Vehb kanalıyla Yunus'tan rivayet etti.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Başka yollarla sahih olarak ta nakledilmiştir. - Müslim,
salatu'l-musafirin (142).
2808- Ömer b. el-Hattab
der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu işittim:
"Zevaiden sonra, öğleden önce kılınan dört rekat, seher vaktinde kılınan
namaza denktir. Yine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "O saatte
her şey Allah'ı tesbih eder" buyurmuştur.
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Ebi Şeybe, Musannef (2/199).
2809- Ali b. Ebi
Talib'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Gölgeler çekildiğinde ve rüzgarlar estiğinde (akşam olduğunda)
bütün ihtiyaçlarınızı Allah'a arz ediniz. Çünkü o zamanlar Allah'a yönelenierin
zamanıdır. Allah ta kendisine yönelenleri bağışlar."
İsnadında meçhuller
vardır.
2810- Ebu Eyyub der ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanımda konaklayınca, öğle namazından
önce dört rekat namaz kılıyordu. Bunu kendisine sorduğumda: "Semanın
kapıları açılır ve öğle namazı kılmana kadar kapanmazlar" buyurdu. Ben:
"Ey Allah'ın Resulü! Aralarında (ikinci rekatta) selam veriyor
musun?" diye sorunca: "Hayır, sonunda selam veriyorum" cevab ını
verdi.
İsnadı zayıftır.
Başkasının, Ubeyde'den
yaptığı rivayette: "Bu saatte benim için hayır yükselmesini
seviyorum" ibaresi vardır.
Beyhaki der ki: Eğer bu
sahihse, Resulullah'ı (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Medine'ye ilk hicret ettiği
zaman böyle yaptığına işarettir. Daha sonra ise: "Gece ve gündüz namazlan
ikişer rekat olarak kılınır" buyruğuna göre kılınmıştır. - Ebu Davud 2/65
(1295); Tirmizi 2/491 (597); İbn Mace 1/419 (1322) ve Nesai (3/227).
2811 - Enes der ki:
"Sahabe, gece namazı veya öğleden önce hararetin şiddetli olduğu zamanda
kıldıkları namaz kadar hiçbir şeyi sevmezlerdi."
Ravileri güvenilirdir.
2812- Enes b. Malik der
ki: "Sahabe, gündüz kıldıkları nafilelerden en çok, öğleden önce
kıldıklarını severlerdi."
Ravileri güvenilirdir.
2813- Resulullah'ın (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ashabından olan Ebu Fatıma el-Ensari çok rüku ve secde
yapardı. Bir adam ona: "Ey Ebu Fatıma! Çift mi tek mi kıldın?" diye
sorunca: "(Bilmiyorum) ama Allah biliyor" cevabını verdi.
Tahric: İbn Mübarek,
Zühd (457/1296).
2814- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Evinden çıkacağın zaman iki rekat namaz kılarak çık ki bu namaz. seni bir
kötülüğe uğramaktan korusun. Evine geldiğinde de, iki rekat namaz kıl ki bu seni
kötülüğe düşmekten korusun. ''
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Bezzar, Müsned 1/357 (746) ve Heysemi, Mecma (2/283).
2815- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) defalarca şöyle
buyurdu: "Sizden biri Mescid'e girince iki rekat namaz kılmadan oturmasın.
Evinize de girince de iki rekat namaz kılmadan oturmasın. Allah ona kıldığı iki
rekatla evinde hayır ihsan eder. ''
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Adiy, el-Kamil (1/251).
Buhari, hadisin bu
isnadla münker olduğunu söylemiştir. Önceki senedin ise şahitleri vardır. -
Buhari, et-Tarihu'l-Kebir 1/1 (300).
2816- İkrime'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Ey Resulullah'ın amcası Abbas' Sana bir hediye vereyim, ikramda bulunayım,
seni azıklandırayım, bağışta bulunayım mı? Gece veya gündüz dört rekat namaz
kıl ve tekbir getirince dilediğin kadar oku. Okumayı bitirince on beş defa,
''Sübhanellahi velhamdulillahi ve la ilahe illallahu vellahu ekber'' de. Sonra
rükuya git ve ayni şeyi on defa rükuda söyle. Sonra başini rükudan kaldır ve
secdeye gitmeden önce aynı şeyi on defa söyle. Sonra secdeye git ve aynı şeyi
on defa söyle. Sonra başını secdeden kaldır ve aynı şeyi on defa söyle. Sonra
ikinci defa secdeye git ve aynı şeyi on defa söyle. Sonra başını secdeden
kaldır ve kalkmadan önce aynı şeyi on defa söyle. Sonra kalk ve daha önce
okuduğun gibi oku, kıraatten sonra aynı şeyi on beş defa söyle. Birinci rekatta
olduğu gibi rükuda da on defa söyle. Sonra ilk rekatta yaptıklarını aynen yap.
Allah bu şekilde senin küçük olsun büyük olsun, yeni olsun eski olsun, bilerek
olsun bilmeyerek olsun, gizli olsun açiktan olsun bütün günahlarını bağışlar.
Eğer yapabilirsen bunu günde bir defa kıl. Yoksa haftada bir defa kıl,
yapamazsan ayda bir defa kıl, bunu da yapamazsan yada bir defa kıl, bunu da
yapamazsan ömründe bir defa kıl. ..
Muhammed b. Rafı hadisi
merfu olarak bu şekilde nakletmiştir
İsnadı zayıftır ve hadis
mürseldir.
2817- . İshak b. İbrahim
el-Hanzali bu hadisi "İbrahim b. el-Hakem babası -İkrime -İbn Abbas"
kanalıyla Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem) nakletmiştir.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Ebu Davud 2/67-68 (1297) ve İbn Mace 1/443 (1387).
Aynı hadis, bize
"Abdurrahman b. Bişr -Musa b. Abdilaziz el-Kinbarı -Hakem b. Eban -İkrime
-İbn Abbas" isnadıyla Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
nakledilmiş; ancak farklı olarak: "ilk ve son günahm bağışlanır"
ibaresi geçmiştir.
Beyhaki der ki: Bu
hadisi Sünen ve Da'vat adlı kitapta naklettik. ishak b. ibrahım'in bu hadisinin
başka yerde mürsel olarak aktarıldığını gördüm ve mürsel olan rivayet daha
sahihtir.
2818- Enes b. Malik'in
bildirdiğine göre (annesi) Ümmü Süleym sabahleyin Resulullah'a (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) gidip: "Bana, namazda söyleyeceğim sözler öğret"
deyince Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Üç defa tekbir, üç
defa tesbih, üç defa hamd ettikten sonra Allah'tan dilediğini iste, Allah sana:
''Peki. peki'' karşılığını verir. ''
Tahric: Ravilerden
Hakim'in hocası hakkında bilgi bulamadım. Diğer ravileri güvenilirdir. Tirmizi
2/347 (481) ve Nesai (3/51).
2819- Ebu Said ile Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Gece uyan ip hanımını uyandırarak beraber iki rekat namaz
kılanlar. o gece Allah'ı çokça zikreden erkek ve kadınlardan yazılırlar. ''
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. İbn Mace 1/423-424 (1335).
2820- Ebu Osman der ki:
Ebu Hureyre'yi yedi gün misafir ettim. O, hanımı ve hizmetçisi geceyi üçe bölüyorlardı.
Biri ibadet ettikten sonra diğerini uyandırıyor (o ibadete devam ediyordu).
Sonra Ebu Hureyre'nin şöyle dediğini işittim: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ashabı arasında hurma taksim etti, bana, biri olgunlaşmadan
kurumuş koruk hurma olan yedi tane hurma düştü."
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Ahmed, Müsned (2/415).
Buhari bu hadisi
Müsedded'den rivayet etti. - Buhari, et'ime
2821 - Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) hanımı Ümmü Seleme der ki: Hz.
Peygamber (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bir gece dehşet içinde uyanıp şöyle buyurdu:
"Sübhanallah! Bu
gece nice hazineler ve fitneler indi. Odalardaki hanımları(mı) namaz kıimaları
için kim uyandırır? Dünyada nice giysisi olanlar var ki ahirette çıplaktırlar
...
Buhari bu hadisi
Ebu'l-Yeman kanalıyla Şuayb'dan rivayet etti.- Buhari, edeb (123), fiten (90),
ilim (37), teheccüd (43).
İsnadı sahihtir ve
ravileri güvenilirdir.
2822- Zeyd b. Eslem'in
bildirdiğine göre babası şöyle dedi: Ömer b. elHattab gece bir müddet namaz
kılar, gecenin sonunda ailesini namaz için uyandırır ve onlara: "Namaza,
namaza!" deyip, (lAilene namazı emret; kendin de ona sabırla devam
et''[Taha 132] ayetini okurdu.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Malik, Muvatta (119).
2823- Bilal b. Rebah'ın bildirdiğine
göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Gece
namazını ihmal etmeyiniz. Çünkü o, sizden önceki salih kişilerin geleneğidir:
Allah'a yaklaştım, günahların bağışlanmasına sebep olur, günahlardan sakındım
ve bedendeki hastalığı kovar. ''
Tahric: İsnadı zayıftır.
Tirmizi, 5/552-553 (3549).
Başka bir kanalla bu
hadisin aynısı rivayet olunmuştur; ancak farklı olarak: "Gece namazı
Allah'a yakınlıktır" ibaresi geçmiştir.
Muaviye b. Salih bu hadisi
Rabia b. Yezid kanalıyla Ebu İdris'ten, o da Ebu Umame'den rivayet etti. -
Tirmizi (5/553).
2824- Selman'ın
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Gece namazını ihmal etmeyiniz. Çünkü o, sizden önceki salih kişilerin
adetidir, kötülükten sakındırır. Allah'a yaklaştırır, günahların bağışlanmasına
sebep olur ve vücuttaki hastalığı kovar. "
Tahric: İsnadında meçhul
olan biri vardır, diğer ravileri güvenilirdir. İbn Adiy, el-Kamil (4/1597);
Taberani, M. el-Kebir 6/317 (6154) ve Heysemi, Mecma (2/251).
2825- Abdullah b. Amr'ın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Cennette. dışı içinden. içi de dışından görünen odalar vardır." Ebu
Malik el-Eş' ari: "Bunlar kimindir, ey Allah'ın Resulü?" diye
sorunca: "Güzel söz söyleyen, yemek yediren ve insanlar uyurken Allah'a
ibadet edenindir" cevabını verdi.
Tahric: Hakim'in hocası
dışındaki ravileri güvenilirdir. Onun hakkında bilgi bulamadım. Hakim,
Müstedrek (ı/80); Ahmed, Müsned (2/173, 343), İbn Hibban, Sahih 1/363 (509) ve
Abdürrezzak, Musannef 11/418 (2082).
2826- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Farz namazlardan sonra namazların en üstünü. geceleyin kılman namazdır. Ramazan
orucundan sonra oruçların en faziletlisi. Allah'ın ayı Muharrem orucudur.
"
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Müslim, siyam (203)
Ebu Avane bu hadisi Ebu
Bişr kanalıyla Humeyd b. Abdirrahman'dan rivayet etti. Müslim de hadisi bu
yolla Sah'ih'te nakletmiştir. - Müslim, siyam (202).
2827- Abdullah b. Amr b.
el-As'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Allah katında oruçların en faziletlisi Hz. Davud orucudur. Allah
katında namazların en faziletlisi de Hz. Davud'un namazıdır. Hz. Davud bir gün
oruç tutar, bir gün yerdi. Gecenin ilk yarısını uykuyla, üçte birini ibadetle
ve altıda birini de yine uykuyla geçirirdi. ''
Buhari ve Müslim bu
hadisi Sah'ih'te İbn Uyeyne kanalıyla Amr b.
Dinar'dan naklettiler.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. - Buhari, teheccüd (44, 134) ve Müslim (190).
2828- Ebu Salim der ki:
Ebu Zer'e: "Gece namazının hangisi daha faziletlidir?" diye
sorduğumda şöyle cevap verdi: Bunu Resulullah'a {Sallallahu aleyhi ve Sellem}
sordum, bana: "Gece yarısı kılınan namazdır" karşılığını verdi.
Tahric: İsnadı hasendir.
İbn Hibban, Sahih 4/117 (2555).
Hadisin lafzı Muhammed'e
aittir. Sa'dan'ın, Avf el-A'rabi kanalıyla Ebu Müslim'den yapılan rivayette
hadisin sonu: "Gece yarısı kılman namazdır. Bunu yapan da azdır"
cevabını verdi, şeklindedir.
2829- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Gecenin üçte biri kalınca Allah şöyle buyurur: "Kendisinden zararı
gidermemi kim ister, gidereyim. Kim benden rızık ister, rızık vereyim, kim
benden ister, vereyim.''
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Tayalisi, Müsned (328-329) ve Ahmed, Müsned (2/258).
2830- Cabir'in
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Gece namazı çoğalanın gündüz yüzü güzelleşir. ''
Tahric: İsnadı zayıftır
ve hadis batıldır. İbn Mace 1/422 (1332)
Ebu Osman, Fadl b.
Muhammed el-Beyhaki kanalıyla Sabit b. Musa'dan, o da Şerik'ten aynı rivayette
bulunmuştur.
Ebu Muhammed, Ebu
Osman'ın şöyle dediğini bildirir: Fadl b. Muhammed'in şöyle dediğini işittim:
Sabit'e: "İbnu'l-İsbehani ve İbnu'lHimmani bu hadisi nereden
bilecek?" deyince, Sabit şöyle cevap verdi: "Evladım! Nice şeyler
vardır ki onlar işitmiş ben işitmemişim, nice şeyler vardır ki ben işitmişim
onlar işitmemiştir. Eğer ben bir hadis işitmişsem onu (başkası işitmemiş diye)
kabul etmeyeyim mi?"
Ebu Abdullalı el-Hafız,
Ebu Amr b. es-Semmak kanalıyla Muhammed b. Abdirralıman b. Kamil
Ebu'l-Esbağ'dan bildiriyor: Muhammed b. Abdillah b. Numeyr'e: "Sabit b.
Musa hakkında ne dersin?" diye sorunca: "Faziletli, dindar, salih ve
abid biridir" cevabını verdi. Ben: "Cabir b. Abdillah'ın: Hz.
Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Gece namazı çoğalanın
gündüz yüzü güzelleşir" hadisi hakkında ne dersin?" diye sorunca da:
"Bu, şeyhin yanlışıdır. Bunun dışında onun için başka bir şey
düşünülemez" cevabını verdi.
2831 - Abdullah (b.
Mes'ud)'un bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Gece namazının, gündüz namazına üstünlüğü, gizli verilen
sadakanın. açıktan verilen sadakaya üstünlüğü gibidir ...
Ebu Ali der ki: Bu
hadisi sadece Mahled b. Yezid merfu olarak nakletmiştir ve bu hatalıdır. Doğru
olan hadisin mevkUf olmasıdır.
Tahric: İsnadı hasendir.
Taberani, M. el-Kebir ıo/221 (10382) ve Ebu Nuaym, Hilye (7/238).
2832- Mana olarak aynı
olan bir hadis başka bir kanalla mevkUf olarak nakledilmiştir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Abdullah b. el-Mübarek, Zühd (8/23); Ebu Nuaym, Hilye (4/167);
Abdürrezzak, Musannef 3/47 (4735); Taberani,M. el-Kebir9/232 (8999, 8998).
2833- Mana olarak aynı
olan bir hadis başka bir kanalla mevkUf olarak nakledilmiştir.
Ravileri güvenilirdir.
2834- İbn Ömer der ki:
Ailem olmadığı için Mescid'de geceliyordum. Uyurken rüyamda içinde insanların
asılı olduğu bir kuyuya götürüldüm. "Bunu sağ tarafa götürün"
denildi. Bu rüyamı Hafsa'ya sordum ve: "Bu rüyayı Resulullah'a (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) anlat" dedim. Hafsa bu rüyayı anlatınca, Hz. Peygamber
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bu rüyayı kim gördü?" diye sordu.
Hafsa: "İbn Ömer" cevabını verince Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurdu: "Ne güzel çocuk -veya adam- keşke gece namazı
kılsaydı." Ben o zaman uyuyunca sabaha kadar uyanmazdım.
Nafi der ki: İbn Ömer
bundan sonra gece namaz kılmaya başladı.
Müslim bu hadisi
Sahih'te, Ebu İshak el-Fezari'den rivayet etti.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. - Müslim, fedail (1928) ve Buhari, teheccüd (50).
2835- Abdullah (b.
Mes'ud) der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanında bir adamdan
bahsedilip: "Ey Allah'ın Resulü! Falan kişi sabaha kadar uyudu ve gece
namaz kılmadı" denildi. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "O
kişi, şeytanın, kulağına -veya kulaklarına- idrarını yaptığı bir kişidir"
buyurdu.
İsnadı hasen, hadis
sahihtir.
Buhari ve Müslim, bu
hadisi Sahih'te Cerir kanalıyla Mansur'dan naklettiler. - Buhari, bud'u'l-Huluk
(91) ve Müslim, salat (205)
2836- Semure'nin bildirdiğine
göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Şeytanin
sürme ve macunu vardır. insana sürmesinden gözüne sürme çektiği zaman uykusunu
getirir ve onu namazdan alıkoyar. insana macunundan yalattığı zaman da kötü söz
söyletir."
Tahric: İsnadı zayıttır.
İbn Adiy, el•Kamil (3/1210) ve Taberani, M. el-Kebir 7/249-250 (6855).
2837- Ebu Said b. Halid
b. Amr b. Hazm'ın Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hanımlarından
birinden bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ne zaman
uyansa hemen secdeye giderdi.
Tahric. Ravileri
güvenilirdir; ancak İbn İshak müdellistir ve an'ane yoluyla hadisi rivayet
etmiştir. Buhari, Tarih 2/1 (469).
2838- Zerr'in
bildirdiğine göre Huzeyfe, Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanına
gidip akşam namazını kıldı ve Bilal gelip yatsı namazı ıçın ezan okuyuncaya
kadar namaza devam etti.
Ravileri güvenilirdir.
2839- Abdullah der ki:
Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) azatlısı Ubeyd'e:
"ResululIah'ın (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) farz namazlardan sonra namaz kılınmasını emrettiğini biliyor
musun?" diye sorulunca: "Evet. Akşam ile yatsı arasında"
cevabını verdi.
Tahric: İsnadında meçhul
olan biri vardır. Ahmed, Müsned (5/431).
2840- Ebu Ukayl Zühre b.
Ma'bed der ki: İbnü'l-Münkedir ve Ebu Hazın: ''Onların yanları (namaza kalkmak
için) yataklarından uzaklaşır''[Secde 16] ayetini açıklarken: ''Ayetten
kastedilen akşam ve yatsı arasında kılınan evvabin namazıdır.'' dediler.
Ravilerden İbn Lehia
eleştirilmiştir.
İbn Abbas, İbnu'z-Zübeyr
ve Enes b. Malik'ten bize bildirdiğine göre "Naşietu'l-leyl"den
kasıt, akşam ile yatsı arasıdır. Hasan uyuyup tekrar uyanmadan kılınan namazı
gece namazından saymazdı.
2841- İbn Abbas,
"Onlar geceden uyudukları şey (zaman parçası) çok az
olanlardı"[Zariyat 17] ayetini açıklarken: "Gece kalkıp namaz
kılmadıkları hiçbir gece yoktur" demiştir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir, İbn Ebi Şeybe, Musannef (2/239) ve Hakim, Müstedrek (2/467),
2842- İbn Abbas,
"Onlar geceden uyudukları şey (zaman parçası) çok az
olanlardı"[Zariyat 17] ayetini açıklarken: "Gece boyu uyurlardı ve
hiç kalkıp namaz kılmazlardı" demiştir.
2843- Katade'den bize
bildirdiğine göre Enes b. Malik bu ayet hakkında: "Akşam ile yatsı
arasında namaz kılarlardı" demiştir.
Tahric: İsnadında
tanımadığım biri vardır. Ebu Davud 2/79 (1321).
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın:
Gece ve Gündüz
Güzel ve Çok Namaz Kılmak, Selefin Namaz Kılışı