NAMAZ |
Küfrü yok eden imandan
sonra namaz dışında Allah'ın iman olarak adlandırdığı bir ibadet yoktur. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) de namazdan başka bir ibadet için onun terkinin
küfrü gerektirdiğini bildirdiği başka bir ibadet yoktur.
2535- İbn Abbas der ki:
Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Kabe'ye dönerek namaz kılması
emredilince sahabe: "Ey Allah'ın Resulü! Beytu'l-Makdis'e dönerek namaz
kılan ve bu durumda ölenlerin durumu ne olacak?" diye sordular. Bunun
üzerine: "Allah sizin imanınızı asla zayi edecek değildir. Zira Allah
insanlara karşı şefkatli ve merhametlidir"[Bakara 143] ayeti nazil oldu.
Ubeydullah b. Musa der
ki: Bu hadis namazın imandan olduğunu gösterir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Tirmizi 5/208 (2964) ve Ebu Davud 5/60 (4680).
Beyhaki der ki: Bu
hadisi mana olarak Bera b. Azib'den naklettik. Hadisi aynı yolla Buhari
Sahih'te nakletmiştir. - Buhari, ıman
2536- Cabir der ki.
Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu işittim:
"Kişiyle şirk ve küfür arasında namazı terk etmek vardır. ''
Ravileri güvenilirdir.
2537- Aynı hadis başka bir
kanalla Cabir'den nakledilmiştir.
Hadis zayıftır ancak
sahih bir kanalla da rivayet edilmiştir.
Bu hadisİ Müslim
Sahih'te Yahya b. YahyA ve Ebu Gassan kanalıyla Ebu Asım'dan rivayet etti. - Müslim, ıman (134). Müslim, ıman (88).
2538- Abdullah b.
Bureyde b. el-Husayb'ın babasından bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Bizimle onlar (kafirler) arasındaki ahid
(fark) namazdır. Onu terk eden kafir olur. "
Tahric: Hadis hasendir.
Tirmizi 5/13 (2621); Nesai (1/231) ve İbn Mace 1/342 (1079).
Beyhaki der ki: Bu
küfürle, kişinin küfre girmesi degiı, kanının helal olması kastedilmesi
muhtemeldir. Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem), namazın terkinin
kişinin öldürülmesine sebep olacagı yönünde rivayetler de yapılmıştır .
2539- UbeydulIah b. Adiy
b. el-Hiyar'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
halkın arasında otururken bir adam gelip kendisiyle gizlice konuştu. Hz.
Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sesini yükseltene kadar halk adamın
onunla ne konuştuğunu bilmedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sesli
konuşunca adamın münafıklardan birini öldürmek için izin istediği anlaşıldı.
Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) adama: "Allah'tan başka ilah
olmadığına ve Muhammed'in de Allah'ın Resulü olduğuna şahitlik etmiyor
mu?" diye sorunca adam: "Evet ey Allah'ın Resulü! (ama kalbiyle
tasdik etmediği için) onun şehadeti yoktur'' cevabını verdi. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Peki namaz kılmıyor mu?" diye sorunca,
adam "Evet; (ama inanmadığı için) namazı da makbul değildir" cevabını
verdi. Bunun üzerine Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"işte onlar, Allah'ın beni öldürmekten menettiği kişilerdir. ''
Beyhaki der ki: Malik
hadisi bu şekilde mürsel olarak nakletmiştir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Malik, Muvaffa (sh. 171).
2540- Ma'mer b. Raşid de
Zühri kanalıyla Ata'dan, o Ubeydullah b. Adiy b. el-Hiyar'dan, o da Abdullah b.
Adiy el-Ensari'den mevsul olarak nakletmiştir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Abdürrezzak, Musannef 10/163 (18688); Ahmed, Müsned (5/532533) ve
İbn Hibban, Sahih 7/584 (594).
2541- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ellerine ve
ayaklarına kına yakan bir muhannes (kadınsı bir erkek) getirilince: "Bunun
hali nedir?" buyurdu. Hz. Peygamber'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Ey Allah'ın
Resulü! Kadınlara benzemeye çalışıyor" karşılığı verilince Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Naki denilen yere sürülmesini emretti. Sahabe:
"Ey Allah'ın
Resulü! Onu öldürmeyelim mi?" diye sorunca Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Namaz kılanları öldürmem yasaklandı" cevabını verdi.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Ebu Davud 5/224 (4928).
2542- Ebu Umame der ki:
Hz. Ali, Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelerek:
"Ey Allah'ın
Peygamberi! Bize bir hizmetçi ver" deyince Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Git, evde üç tane var, onlardan birini al" buyurdu. Hz.
Ali: "Ey Allah'ın Peygamberi! Bunlardan birini bana seç" deyince
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sen kendin için seç"
karşılığını verdi. Hz. Ali yine: "Ey Allah'ın Peygamberi! Bunlardan birini
bana seç" deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir daha:
"Sen kendin için seÇ" karşılığını verdi. Hz. Ali: "Ey Allah'ın
Resulü! Bunlardan birini benim için seÇ" deyince Hz. Peygamber (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Git ve evdeki üç kişiden namaz kılanını al ve onu
dövme. Çünkü namaz ehline vurmamiZ yasaklandı" buyurdu.
Tahric: İsnadında
tammadıklarım vardır. Taberani, M. el-Kebir 8/344 (8100); Ahmed, Müsned 5/250
(258).
Beyhaki der ki: Namazın
üstünlüğüne işaret eden bir şey de, yüce Allah'ın, namazia beraber bir şeyi
zikredince, muhakkak namazı önce zikretmesidir. "Onlar gayba inanırlar,
namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar.
''[Bakara 3], "Namazı tam kılın, zekatı hakkıyla verin.''[Bakara 43] Buna
benzer birçok ayet vardır.
Yüce Allah'ın iman ve
namazdan zikrederken başka bir şeyi zikretmemesi, namazın iman kapsamına
girdiğine işarettir. Bu konuda Allah: ''İşte o, (Peygamber'in getirdiğini)
doğru kabul etmemiş, namaz da kılmamıştı"[Kıyame 31] buyurmuştur. Yani, ne
Resulullah'ı (Sallallahu aleyhi ve Sellem) tasdik edip ona iman etmiş, ne de
namaz kılmıştır.
Yine Allah: "Onlara
''Rüku edin'' denildiğinde rükua varmazlar. O gün, yalanlayanların vay haline!
Onlar artık bundan (Kur'an'dan) sonra hangi söze inanacaklar"[Mürselat
48,49,50] buyurur.
Bu ayette Allah onları imanı
tekretmelerinden dolayı kınadığı gibi namazı terk etmelerinden dolayı da
kınamıştır. Yüce Allah'ın namazı tek başına zikretmesi, onun dinin direği
olduğuna delalet eder. Allah geçmiş peygamberleri zikredip överek, onlara
Rahman'ın ayeti okununca ağlayarak secdeye kapandıklarını bildirmiştir.
Sonra, onların yolunda
gitmeyenleri kınayıp: "Nihayet onların peşinden öyle bir nesil geldi ki,
bunlar namazı bıraktılar; nefislerinin arzularına uydular"[Meryem 59]
buyurmuştur.
Sonra böyle yapmaları
sebebiyle uğrayacakları kötü neticeyi bildirerek: "Bu yüzden ileride
sapıklıklarının cezasını çekecekler"[Meryem 59] buyurmuştur. Allah en
doğrusunu bilir; ama bunun manası, namazı terk ettiklerinden dolayı doğru
yoldan çıkmaları, azıp yolunu kaybedenler gibi fesattan fesada düşmeleri ve
böylece hel ak edici şeylerin içinde debelenip durmalarıdır. Bu da namazın
önemini ve diğer ibadetlere olan üstünlüğünü gösterir.
2543- Ebu Eyyub
el-Ensari'nin bildirdiğine göre bir yolculukta bir bedevi Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) karşısına çıkıp: "Bana, beni cennete
yaklaştırıp cehennemden uzaklaştıracak bir amel söyle" deyince Hz.
Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Allah'a kulluk edip ona hiçbir
şeyi ortak koşmaman, namazı kılman, zekatı vermen ve akrabanla alakanı
kesmemendir" buyurdu.
Bu hadisi Müslim
Sahih'te Muhammed b. Abdullah b. Numeyr kanalıyla babasından, o da Amr'dan
rivayet etti. - Müslimı iman (1 13,14)
Tahric: İsnadı sahihtir.
Buhari, zekat (108-109), edeb (72)
2544- Ebu Amr eş-Şeybani:
der ki: Şu evin sahibi -böyle derken eliyle Abdullah (b. Mes'ud)'un evine
işaret etti- bana şöyle dedi: Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Hangi amel Allah katında daha sevgilidir?" diye sorunca:
"Vaktinde kılınan namazdır" cevabını verdi. Ben: "Sonra
ne?" diye sorunca: "Anne babaya iyilik etmektir" cevabını verdi.
Ben: "Sonra ne?" diye sorunca: "Allah yolunda cihad
etmekti" cevabını verdi. Abdullah bunu anlattıktan sonra: "Eğer
Resultillah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) daha çok sorsaydım, dahaçok şeyi
sayardı" diye ekledi.
İsnadı sahihtir.
Bu hadisi Buhari ve
Müslim Sahih'te naklettiler. - Buhari, mevakit (134, edeb (68-69) ve Müslim,
iman (139)0
2545- Sevban'ın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"istikamet üzere olun. (Bununla birlikte) hakkıyla isUkamet üzere olmaya
güç yeUremezsiniz. Şunu bilin ki, amellerinizin en hayırlısı namazdır. Abdesti
de hakkıyla ancak mümin olan alır. ''
Bu ve Sevban kanalıyla
nakledilen hadis aynıdır ve taharet konusunda geçmiştir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir; ancak senedinde kopukluk vardır. Salim, Sevhan' dan hadi&
dinlememiştir. İbn Mace 1/101- 102 (277)0
2546- Abdullah b. Amr'ın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"istikamet (doğruluk) üzere olun. (Bununla birlikte) hakkıyla istikamet
üzere olmaya güç yetiremezsiniz. Şunu bilin ki, amellerinizin en hayırlısı
namazdır. AbdesU de hakkıyla ancak mümin olan alır. ''
İsnadı zayıftır.
2547- Ebu Umame
el-Bahili'nin bildirdiğine göre ResululIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "istikamet (doğruluk) üzere olun. Eğer istikametli olursanız o ne
güzel bir şeydir. Şunu bilin ki, amellerinizin en hayırlısı namazdır. Abdesti
de hakkıyla ancak mümin olan alır ...
Tahric: İsnadı zayıftu.
İbn Mace ı / ı 02 (279).
2548- Ebu Malik
el-Eş'ari'nin bildirdiğine göre ResululIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Temizlik imanın yarısıdır. Elhamdulillah sözü Mizan'ı doldurur.
La ilahe illallah sözü de gökle yer arasını doldurur. Namaz nurdur; sadaka
burhandır; sabır ziyadır. Kur'an senin ya lehinde, ya da aleyhinde delildir.
Herkes sabahtan (pazara çıkar) nefsini satar; kimi onu azad, kimi de helak
eder. ''
Müslim bu hadisi
Sahih'te rivayet etti.
Tahric: İsnadı sahihtir.
Müslim, taharet ( ı ).
2549- Muaz b. Cebel der
ki: Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey Allah'ın Resulü! Bana,
beni cennete sokacak bir amel söyle" dediğimde Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Bana çok büyük bir soru sordun, ama bu
mesele Allah'ın kolaylaştırdığı kimseler için çok kolaydır. Farz namazları kıl
ve farz olan zekatı ver. Sana işin başını, direğini ve zirvesini bildireyim mi?
işin başı islam'dır. Müslüman olan kurtulur. Direği namazdır. Zirvesi ise Allah
yolunda cihaddır. Sana hayır kapılarını bildireyim mi? Oruç kalkandır. Sadaka
günahları bağışlatır. Kulun gece yarısı kalkıp ibadet etmesi günahları
bağışlatır. "
Sonra Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Korkuyla ve umutla Rablerine yalvarmak
üzere (ibadet ettikleri için), vücutları yataklardan uzak kalır ve kendilerine
verdiğimiz rızıktan Allah yolunda harcarlar"[Secde 16] ayetini okudu ve
şöyle devam etti: "Sana bundan daha kapsayıcı bir şeyi bildireyim
mi?" Bu sırada bir atlı bize baktı. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) diline işaret edince ben: "Ey Allah'ın Resulü! Dilimizle
konuştuğumuzdan dolayı sorguya çekilecek miyiz?" diye sordum. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Annen seni kaybetsin kalasın ey Muaz!
insanları yüzükoyun ve burunları yerde süründürerek Cehenneme dolduran dillerin
kazandığından başka bir şey midir!" buyurdu.
Tahric: İsnadı hasendir.
Tirmizi, iman 5/11-12 (2616) ve İbn Mace 2/1314-1315 (3973).
2550- Hz. Ömer der ki:
Bir adam gelip: "Ey Allah'ın Resulü! İslam'da Allah katında hangi şey daha
üstündür?" diye sorunca, Resulullah {Sallallahu aleyhi ve Sellem} şöyle
buyurdu: "Vaktinde kılınan namazdır. Namazı terk edenin dini yoktur. Namaz
dinin direğidir."
Ebu Abdullah der ki:
"İkrime, Ömer'den hadis dinlememiştir.
Zannedersem İbn Ömer'i
kasdetmiştir."
Tahric: İsnadında
tanımadıklarım vardır ve isnadında kopukluk vardır.
2551- Osman b. Affan'ın
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Namazın hak ve vacip olduğuna inanan cennete girer."
Tahric: İsnadı zayıftır.
Abd b. Humeyd, el-Müntehab 1/105 (45); Bezzar, Müsned 1/169 (335) ve Hakim,
Müstedrek (1/72).
Muaz b. Abdilmelik b.
Ubeyd es-Sedusi'nin rivayetinde: "Hak ve farz olarak yazılmış" şeklindedir.
Hadisin geri kalan kısmı ise aynıdır.
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın:
Namaz Kılmanın
Günahlara Kefaret Olması