ŞUABU’L-İMAN

20.ŞU’BE: TAHARE

 

Abdestin ve Daha Mükemmeli Olan Guslün Fazileti

 

2464- Humran b. Eban der ki: Osman b. Affan'ın abdest aldığını gördüm. Ellerine üç defa su döküp yıkadı, sonra mazmaza ve istinşak yaptı ve yüzünü üç defa yıkadı. Sonra sağ kolunu üç defa yıkadı, aynı şekilde sol kolunu da yıkadı. Sonra eliyle başını meshetti. Sonra sağ ayağını üç defa yıkadı. Sol ayağını da aynı şekilde yıkadı. Sonra şöyle dedi: "Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu abdestim gibi bir abdest aldığını gördüm. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) abdest aldıktan sonra: ''Kim benim aldığım bu abdest gibi abdest aldıktan sonra bir şey konuşmadan iki rekat namaz kılarsa, geçmiş günahları bağışlanır.'' buyurdu."

 

Ravileri güvenilirdir.

 

Zühri ekledi: "Kişi uzuvlarını birer defa iyice yıkasa yeterli olur." Buhari, Sahih'te Abdan'dan (2/234-235) , başka bir yolla da Zühri'den rivayet etti. - Buhari (1/49) ve Müslim 1/204- 205 (3, 4).

 

 

 

2465- Humran b. Eban der ki: Osman b. Affan ile otururken müezzin ezan okudu, sonra vaktin girdiğini haber vermek için geldi. Osman abdest almak için su istedi. Sonra: "Size bir şeyanlatmak istemiştim, ancak anlatmamayı uygun gördüm" dedi. Hakem b. el-As: "Ey müminlerin emiri anlat. Eğer anlattığın hayırlı bir şeyse onu yapmaya koyuluruz. Eğer değilse uzak dururuz" deyince, Hz. Osman şöyle dedi: "Bir gün Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber otururken, müezzinin gelip beni çağırdığı gibi onu da çağırdı. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) abdest almak için su istedikten sonra: ''Hangi Müslüman güzelce abdest alır. sonra namaza kalkarsa. bu yaptığı geçmiş günahlarına kefaret olur'' buyurdu."

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Ahmed (1/67) ve Abd b. Humeyd, el-Müntehab 1/114 (61).

 

 

 

2466- Humran b. Eban der ki: Osman b. Affan sekide otururken ona abdest alması için su götürdüm. Hz. Osman güzelce abdest aldıktan sonra şöyle dedi: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mescid'de güzelce abdest aldığım gördüm. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) abdest aldıktan sonra şöyle buyurdu: "Kim bu şekilde abdest alıp mescide giderek iki rekat namaz kılarsa geçmiş günahları bağışlanır ...

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Ahmed (1/64,68).

 

Buhari sahih'te, Sa'd b. Hafs kanalıyla Şeyban'dan rivayet etmiştir. Buhari (7/174).

 

 

 

2467- Osman b. Affan'ın azatlısı Humran der ki: Hz. Osman sekide otururken abdest almak için su istedi ve abdest aldı. Sonra şöyle dedi: Resulullah'ın {Sallallahu aleyhi ve Selleml burada benim aldığım gibi abdest aldığını gördüm. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sonra şöyle buyurdu: "Kim benim aldığım şekilde abdest alarak kalkıp iki rekat namaz kılarsa geçmiş günahları bağışlanır. ''

 

Yine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Aldanmayın (Günahlarınızın bağışlanacağına güvenerek günaha dalmayın)" buyurdu.

 

Tahric: İsnadı zayıftır. Hadisin bundan daha kuvvetli bir senedi vardır. İbn Mace 1/105 (285).

 

 

 

2468- Humran der ki: Osman b. Affan'ın abdest aldıktan sonra şöyle dediğini gördüm: Bazılarınız Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem) anlamadığım şeyler naklediyorlar. Ancak ben Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) abdest aldığım gibi abdest aldığını, sonra şöyle buyurduğunu gördüm: 'Bu şekilde abdest alanın geçmiş günahları bağışlanır. Namazı ve mescide yürümesi de onun için nafile (fazladan sevap) olur. ''

 

Müslim, Sahih'te Kuteybe ve başkaları kanalıyla Abdulazız b. Muhammed'den rivayet etti.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Müslim 1/207 (8).

 

 

 

2469- Osman b. Affan'ın bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kim Allah'ın emrettiği gibi güzelce abdest alırsa, namazları, aralarında işlediği günahlara kefaret olur. ''

 

Müslim, Gundar ve başkaları kanalıyla Şube'den rivayet etti.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Müslim 1/208 (11).

 

 

 

2470- Yine Müslim; Mis'ar -Cami b. Şeddad -Humran -Hz. Osman kanalıyla Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu nakletmiştir: "Kim Allah'ın emrettiği şekilde güzelce abdest alıp şu beş vakit namazı kılarsa, bu namazlar, aralarında işlenen günahlara kefaret olur. ''

 

Tahric: İsnadı sahihtir. Müslim 1/207-208 (388).

 

 

 

2471- Osman b. Affan der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu işittim: "Kim güzelce abdest alıp farz namazı kılmak için çıkarak namazını imamm ardında kılarsa günahı bağışlanır. "

 

Beyhaki der ki: "Amr b. el-Haris hadisi Hakim b. Abdillah el-Kureşl'den bu şekilde nakletmiştir. Müslim hadisi bu şekliyle Sahih'te nakletmiştir.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Ahmed (1/67,71)  -  Müslim 1/208 (13).

 

 

 

2472- Hz. Osman'ın azatlısı Humran der ki: Hz. Osman'ın yanına bir testi suyla gittim. Hz. Osman su isteyip güzelce abdest aldı. Sonra şöyle dedi: "Eğer bunu Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir veya iki ya da üç defa işitmeseydim anlatmazdım. Resulullah'ın {Sallallahu aleyhi ve Sellem} şöyle buyurduğunu işittim: "Kim güzelce abdest alarak kalkıp namaz kılarsa, diğer namazia arasında işlediği günahları bağışlanır. ''

 

Tahric: İsnadı zayıftır. İbnu'l-Mübarek, Zühd (316/904).

 

Muhammed b. Ka'b der ki: Sahabeden bir kişiden bir hadis işittiğim zaman onu Kur'an'da arardım. Bu hadisi de Kur'an'da aradığımda şu ayette buldum: "Muhakkak ki Biz, sana apaçık bir fetih verdik. Böylece Allah, senin geçmiş ve gelecek günahını bağışlar. Sana olan nimetini tamamlar ve seni doğru bir yola iletir."[Fetih 1-2] Ben: "Allah Peygamber'ini bağışlamadan ona nimetini tamamlamamıştır" dedim. Sonra şu ayeti okudu m: "Ey iman edenler! Namaz kılmaya kalktığınız zaman yüzlerinizi, dirseklerinize kadar ellerinizi yıkayın; başlarınızı meshedip, topuklara kadar ayaklarınızı da (yıkayın). Eğer cünüp oldunuz ise, boy abdesti alın. Hasta, yahut yolculuk halinde bulunursanız, yahut biriniz tuvaletten gelirse, yahut da kadınlara dokunmuşsanız (cinsi birleşme yapmışsanız) ve bu hallerde su bulamamışsanız temiz toprakla teyemmüm edin de yüzünüzü ve (dirseklere kadar) ellerinizi onunla meshedin. Allah size herhangi bir güçlük çıkarmak istemez; fakat sizi tertemiz kılmak ve size (ihsan ettiği) nimetini tamamlamak ister; umulur ki şükredersiniz. "[Maide 6] Sonra şöyle dedim: "Allah sizi bağışlamadan nimetini size tamamlamaz."

 

Beyhaki der ki: "Bu ayette bahsedilen, suyun olmadığı yerde yapılacak olan toprakla teyemmüm, hem abdesti olmayanı hem cünüp olanı kapsar.

 

 

 

2473- Humran b. Eban der ki: Osman b. Affan, sekide otururken ikindi vakti abdest aldı ve şöyle dedi: "Size daha önce anlatmadığımı sandığım bir hadis anlatacağım." Hakem b. Ebi'ı-As: "Ey müminlerin emiri. Eğer anlatacağın hayırlı bir şeyde ona uyarız. Kötü bir şeyse sakınırız" deyince, Hz. Osman şöyle dedi: Resulullah {Sallallahu aleyhi ve Sellem} sekide abdest aldı ve şöyle buyurdu: "Kim güzelce abdest aldıktan sonra. rüku ve secdelerin hakkını vererek namaz kılarsa, öldürücü -yani büyük- günah işlemedikçe, onunla diğer namaz arasındaki günahları bağışlanır."

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Tayalisi, Müsned (sh. 14).

 

Asım b. Behdele, Musa b. Talha kanalıyla Humran'dan rivayet etti. - Tayalisi,Müsned (sh. 14).

 

 

 

2474- Osman b. Affan'ın azatlısı Humran'ın bildirdiğine göre Hz. Osman, sekide oturunca müezzin gelip kendisini ikindi namazı için çağırdı. Hz. Osman abdest almak için su isteyip abdest aldıktan sonra şöyle dedi: "Size bir hadis anlatacağım. Vallahi Allah'ın Kitab'ındaki bir ayet olmasaydı bu hadisi anlatmazdım." Sonra şöyle devam etti: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu işittim: "Kim güzelce abdest alırsa, kıldığı namazia diğer namaz arasındaki günahları bağışlanır."

 

Ravileri güvenilirdir.

 

Malik der ki: Zannedersem Hz. Osman şu ayeti kastetmiştir: ''Gündüzün iki ucunda, gecenin de ilk saatlerinde namaz kıl. Çünkü iyilikler kötülükleri (günahları) giderir. Bu, öğüt almak isteyenlere bir hatırlatmadır"[Hud 114]

 

Müslim Sahih'te değişik yollarla Hişam b. Urve'den rivayet etti. Müslim, taharet (S).

 

Zühri de Urve'den nakletmiş - Müslim, taharet (6). ve Urve bu ayetin: ''İndirdiğimiz açık delilleri ve hidayet yolunu -kitapta onu insanlara apaçık göstermemizden sonra- gizleyenler yok mu, işte onlara hem Allah hem de bütün lanet ediciler lanet eder"[Bakara 159] olduğunu söylemiştir.

 

 

 

2475- Osman b. Affan'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Kim güzelce abdest alırsa günahları bedeninden çıkar. Hatta tırnaklarının altından çıkar gider.''

 

Müslim sahihte başka bir yolla Abdülvahid'den rivayet etti.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Müslim, taharet (33)

 

 

 

2476- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Müslüman erkek veya kadın abdest alınca. abdest suyuyla -veya son damlayla- beraber gözleriyle bakarak işlediği her günah çıkar gider. " -Veya bu manada bir şey söyledi.- ''Ellerini yıkadığı zaman, suyla beraber -veya son damlayla- beraber elleriyle işlediği her günah çıkar gider. Böylece günahlarından arınıp tertemiz olur. "

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Darimi (sh. 183), Ahmed, Müsned (2/303) ve İbn Cerir, Tefsir (6/138-139).

 

 

Abdullah b. Vehb bu hadisi Malik'ten nakletmiş ve şu ibareyi eklemiştir: "Ayaklarını yıkadığı zaman suyla beraber -veya son damlayla- beraber yürüyerek işlediği her günah çıkar gider. Böylece günahlarından arınıp tertemiz olur. "

 

 

 

2477- Bu hadis başka bir kanalla: "Veya bu manada bir şey söyledi" ibaresi olmadan nakledilmiştir.

 

Müslim, Sahih'te Süveyd b. Said kanalıyla Malik'ten ve Ebu't-Tahir kanalıyla İbn Vehb'den rivayet etti.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Müslim, taharet (32).

 

 

 

2478- Abdullah b. es-Sunabihi'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kul abdest alıp mazmaza yapınca (ağzını çalkalayınca) bütün günahlar ağızdan çıkar. istinşak yaptığı (burnuna su verip kuvvetle sümkürdüğü) zaman günahlar burnundan çıkar. Yüzünü yıkadığı zaman günahlar yüzünden çıkar. Hatta gözlerinin kirpik altlarından bile çıkarlar. Ellerini yıkadığı zaman günahlar ellerinden çıkar. Hatta ellerinin tırnak altlarından bile çıkarlar. Başına mesh ettiği zaman günahlar başından çıkar. Hatta kulaklarından bile çıkarlar. Ayaklarını yıkadığı zaman günahlar ayaklarından çıkar. Hatta ayak tırnaklarının altından bile çıkarlar. Sonra mescide gitmesi onun için nafile (fazladan sevap) olur."

 

Hadisin lafızlan aynıdır; ancak Yahya: "Ayak tırnaklarının altından ... " ibaresinden emin değildir.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Ancak Ebu Ahmed el-Mehrecani hakkında bilgi bulamadım. Ebu Bekr b. Ebu'n-Nasr ise Hakim'inhocasıdır. Nesai (1/74-75) ..

 

 

 

2479- Süleyman b. Abdilmelik'in Amr b. Abese'den bildirdiğine göre Ebu Ubeyd ona: "Bana Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem) işittiğin bir hadis anlat" deyince, Amr b. Abese şu karşılığı verdi: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem), bir, iki ve üç defadan fazla şöyle buyurduğunu işittim: "Mümin kul abdest alıp mazmaza ve istinşak yapınca, günahları ağzından ve burnundan dökülür. Yüzünü yıkayınca da günahları kirpikierinden dökülür. Ellerini yıkayınca günahları tırnaklarından dökülür. Başını meshedince günahları başındaki saçlardan dökülür. Ayaklarını yıkayınca da günahları ayak tırnaklarından dökülür. Abdest almayı bitirince, bu abdestten kazancı bu olur. Kalkıp, kalbiyle ve kalıbıyla Allah'a yönelerek iki rekat namaz kılarsa. annesinden doğduğu günkü gibi günahsız olur. ''

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. İbn Mace 1/104 (283).

 

Bu hadisi Ebu Umame, Amr b. Abese kanalıyla Resulullah'tan rivayet etti. Müslim de hadisi Sahih'te bu yolla nakletmiştir. - Müslim, salatu'l-misafirin (294).

 

 

 

2480- Bu hadis başka bir kanalla nakledilmiştir.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Hakim, Müstedrek (1/131).

 

 

 

2481- Ebu Müslim et-Tağlebi der ki: Ebu Umame'yi görünce şöyle dedim: "Ey Ebu Umame! Bir adamla karşılaştım, bu kişi senin Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şu hadisi naklettiğini söyledi: "Güzelce abdest aldıktan sonra cemaatle namaz kılmak için yürüyen hiçbir mümin kul yoktur ki; o gün yürüyerek, eliyle tutarak, kulağıyla işiterek, gözüyle görerek, diliyle söyleyerek ve içinden geçirerek işlediği günahları Allah bağışlamasın." Sen bunu Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem) işittin mi?" Ebu Umame: "Kendisinden başka ilah olmayan Allah'a yemin ederim ki; bunu ve daha sayamayacağım şeyleri Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem) işittim" cevabını verdi.

 

Tahric: İsnadında kopukluk vardır. Muhammed b. İshak, es-Sağani' dir ve müellifin hocalarındandır. Ahmed, Müsned (S / 263 ) ve Taberani, M. el-Kebir 8/319 (8032).

 

 

 

2482- Ebu Osman der ki: Selman ile bir gazveye katıldıill. Namaz vakti gelince, su isteyip mazmaza ve istinşak yaptı, yüzünü üç defa yıkadı, kollarını üçer defa yıkadı, başını meshetti ve ayaklarını yıkadı. Sonra bir ağaca gidip onu sallayınca ağacın yaprakları döküldü. Sonra: "Neden böyle yaptığımı sorun" dedi. Sorduklarında ise şöyle cevap verdi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber gazveye katıldığımda aynı şeyi yaptı ve: "Kul abdest alınca, şu ağacın yapraklarının dökülmesi gibi günahları dökülür" buyurdu.

 

Başka bir kanalla bu hadisin aynısı rivayet olunmuştur.

 

Tahric: Hadisin senedinde ihtilaf vardır. Ali b. Zeyd, Müsned (5/437, 438, 439); Darimi, vudu (183); İbn Ebi Şeybe, Musanef (1/7-8)j Tayalisi, Müsned (90-91); İbn Cerir, Tefsir (12/133) ve Taberani, M. el-Kebir 6/315-316 (6151)

 

 

 

2483- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Allah'ın hatalan sildiği ve dereceleri yükselttiği şeyleri size haber vereyim mi? Zor durumlarda (soğuk gibi) bile abdesti güzelce almak, mescidlere doğru çok adım atmak, bir namazı kıldıktan sonra öteki namazı beklemek. işte ribat, budur." Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) son cümleyi üç defa söyledi.

 

Süleymi dışındaki ravileri güvenilirdir. Ona da mutabaat edilmiştir.

 

Müslim bu hadisi Ma'n kanalıyla Malik'ten rivayet etti. - Müslim, taharet(219).

 

 

 

2484- Ali b. Ebi Talib'in bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Zor durumlarda (soğuk gibi) bile abdesti güzelce almak. mescidlere doğru çok adım atmak. bir namazı kıldıktan sonra öteki namazı beklemek günahları yıkar. ''

 

Ebu Ahmed el-Hafız'ın söylediğine göre Abdurrahman b. el-Haris, İbn Abdullah b. Ayyaş b. Ebi Rabia el-Mahzuml'dir.

 

Tahric: İsnadı zayıftır. Bezzar, Müsned 1/223 (448).

 

 

 

2485- Bu hadis başka bir kanalla nakledilmiştir.

 

İsnadı zayıftır.

 

 

 

2486- Bu hadis başka bir kanalla nakledilmiştir.

 

 

 

2487- Nuaym b. Abdullah el-Mucmir der ki: Bir gün Ebu Hureyre ile

beraber Mescid'in damına çıktım. Ebu Hureyre gömleğinin altındaki şalvarı çıkarıp abdest aldı. Yüzünü ve ellerini yıkadı ve kollarını dirseklerin yukarısına kadar yıkadı. Sonra ayaklarını da topuklardan yukarısına kadar yıkadıktan sonra dedi ki: "Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu işittim: "Benim ümmetim kıyamet gününde, abdest izlerinden dolayı abdest azalan parlak (nurlu) olarak geleceklerdir. Nurunu artırmaya gücü yeten kimse bunu yapsın."

 

Buhari Sahih'te Yahya b. Bukeyr'den; Müslim ise Amr b. el-Haris kanalıyla Said'den muhtasar olarak, Umara b. Gaziye kanalıyla Nuaym'dan ise tamamını rivayet etti.

 

Tahric: İsnadı sahihtir. Buhari, vudu (1/43) Müslim, taharet (35).

 

 

 

2488- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) mezarlığa gidip şöyle buyurdu: "Bu yurdun (kabristanın) mümin olan sakinleri! Allah'ın selamı üzerinize olsun. Allah'ın izniyle biz de size kavuşacağız. Keşke kardeşlerimi görebilseydim." Sahabe: "Biz senin kardeşlerin değil miyiz ey Allah'ın Resulü?" diye sorunca Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Siz arkadaşlarımsınız. Kardeşlerimiz henüz gelmediler" cevabını verdi. Sahabe: "Ümmetinden henüz gelmeyenleri nasıl tanıyacaksın, ey Allah'ın Resulü?" diye sorunca Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bir adamın alnı ve ayakları beyaz olan bir atı olduğunu düşünün. Adam bu atını, hepsi de simsiyah olan bir at sürüsü içinde tanıyamaz mı?" karşılığını verdi. Sahabe: "Evet tanır ey Allah'ın Resulü!" deyince Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kardeşlerim de abdest azalan parlak bir şekilde geleceklerdir. Ben de onları Havz'da bekleyeceğim. ''

 

Müslim bu hadisi Yahya b. Eyyub ve başkası kanalıyla, İsmail b. Cafer'den rivayet etti.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Müslim, taharet (39).

 

 

 

2489- Abdullah b. Busr el-Milzinl'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kıyamet günü ümmetimden olan herkesi tanırım" buyurunca sahabe:

"Bu kadar kalabalık arasında nasıl tanırsın, ey Allah'ın Resulü?" diye sordu. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Siyah atların olduğu bir ağıla girsen. bu siyah atların arasındaki alnı ve ayakları beyaz olan bir atı tanımaz mısıniZ?" karşılığını verdi. Sahabe: "Tanırız" cevabını verince Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ümmetim de o gün secdelerinden dolayı alınları nurlu ve abdestten dolayı da abdest azalan parlaktır'' buyurdu.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Tirmizi 2/505-506 (607).

 

 

 

2490- Ebu Zer ile Ebu Derda'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kıyamet günü secde etmesine ilk izin verilecek olan benim. Başını kaldırmaya ilk izin verilecek te benim. Başımı kaldırıp önüme bakarım ve diğer ümmetler arasında ümmetimi tanırım." Bir adam: "Ey Allah'ın Resulü! Hz. Nuh'un zamanından senirı zamanına kadar gelen bu kadar ümmet arasında ümmetini nasıl tanıyacaksın?" diye sorunca Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Onları abdest azalarındaki parlaklıktan tanıyacağım. Bu, onlardan başka hiçbir ümmette yoktur. Onları, amel defterlerinin sağlarından verilmesinden tanıyacağım. Secde izlerinden dolayı yüzlerinden tanıyacağım. Önlerindeki. sağlarındaki ve sollarındaki nurdan tanıyacağım. ''

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir ancak isnadında kopukluk vardır. Ahmed, Müsned (S /199).

 

 

Beyhaki der ki: Hadisi bu şekilde buldum. Hadis, Abdurrahman b. Cubeyr b. Nufeyr kanalıyla babasından, o da Ebu Zer ve Ebu Derda'dan şeklinde olsaydı, mevsul olurdu. Görülen o ki, babası (Cubeyr b. Nufeyr) isnaddan düşmüştür.

 

 

 

2491- Zühri der ki: "Abdest'ten sonra mendil kullanmak (abdest organlarını silmek) mekruh görülmüştür. çünkü abdest suyunun her damlası Mizan'da tartılır.''

 

İsnadı zayıftır.

 

 

Beyhaki der ki: Sünen kitabında bir grubun bunu kerih gördüğünü, bir grubun ise ruhsat verdiğini ancak rüzgarın organlara necaset bulaştırmasından korkulmadığı takdirde kurulamamanın daha uygun olacağını naklettik. Allah en doğrusunu bilir.

Bize Ebu Hazım kanalıyla Ebu Hureyre'den bildirildiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Sizin, diğer ümmetlerden hiç kimsede olmayan bir simanız vardır. Yanıma abdest azalarınızdan dolayı, abdest organlarınız nurlu olarak geleceksiniz.''

 

Tahric: Müslim, taharet (36,37)

 

 

Bize Huzeyfe b. el-Yeman'dan bildirildiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Abdest azalarınızdan dolayı, abdest organlarınız nurlu olarak geleceksiniz. Bu, sizden başka kimsede yoktur. ''

 

Tahric: Müslim, taharet (38).

 

 

 

2492- Ebu Eyyub el-Ensari, Cabir b. Abdillah ve Enes b. Malik şöyle dediler: "Onda temizlenmeyi seven adamlar vardır. Allah da çok temizlenenleri sever''[Tevbe 108] ayeti nazil olduğu zaman Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey Ensar topluluğu! Allah temizlik konusunda sizi övmüştür. Sizin övgüye layık temizliğiniz nedir?" diye sordu. Ensar: "Ey Allah'ın Resulü! Namaz için abdest alır, cünüplükten dolayı gusleder, suyla istinca yaparız" cevabını verince Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "işte budur temizliğiniz. O halde bu temizliğe sımsıkı sanımız" buyurdu.

 

Tahric: İsnadı zayıftır. İbn Mace 1/127 (355).

 

 

 

2493- Ebu Eyyub der ki: Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Beş vakit namaz, cuma namazı ve emanete riayet etmek, bunlar arasındaki günahlara kefarettir" buyurdu. Ben: "Emanete riayet nedir?" diye sorunca da: "Gusülden dolayı yıkanmaktır" cevabını verdi.

 

Cabir b. Ebi Cabir: "Her saç telinin altında bir cünüplük vardır" ibaresini eklemiştir.

 

Tahric: İsnadı zayıftır. İbn Mace 1/196 (598).

 

 

 

2494- Hasan( -ı Basri)'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Rabbinden rivayetle şöyle buyurdu: "Şu üç şeye dikkat eden gerçek kulumdur. -İbn Avf "ve gerçek dostumdur" ibaresini de eklemiştir- Bunları ihmal eden de gerçek düşmanımdır: Namaz, oruç ve cünüplükten yıkanmak.''

 

Hadis mürseldir.

 

 

 

2495- Ebu Derda şöyle derdi: "Kim kıyamet günü şu beş şeyle gelirse cennete girer: Beş vakit namazına, abdestine, vakitlerine, rükusuna, secdesine dikkat ederse ve gönül hoşluğuyla zekatını verirse." Sonra Ebu'dDerdi şöyle dedi: "Vallahi bunu müminden başkası yapamaz. Yine Ramazan orucunu tutan, yol bulanın hac yapması ve emanete rivayet etmesi." Oradakiler: "Emaneti ödemek nedir, ey Ebu Derda?" diye sorunca: "Cünüplükten dolayı gusletmektir. çünkü Allah Ademoğluna; dinde cenabetten yıkanmanın dışında bir şeyi emanet etmemiştir" cevabını verdi.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Ebu Davud 1/298 (429).

 

 

 

2496- Ebu Derda'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Allah namaz. zekat. Ramazan orucu ve gusül olmak üzere dört konuda kullarına güveni esas almıştır. ''O gün bütün sırlar dökülür''[Tarık 9] ayetinde bahsedilen ve ortaya dökülecek olan sırlar da bunlardır. ''

 

Tahric: İsnadı zayıftır. Suyuti, Dürrü'l-Mensur (8/476).

 

 

 

2497- Ebu Derda der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle derdi: "Kim Allah'ın huzuruna imandan olan şu beş şeyle çıkarsa cennete girer." Biz: "Ey Allah'ın Resulü! Bunlar nedir?" diye sorunca Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Beş vakit namazını, abdestine, vakitlerine, rükusuna, secdesine dikkat ederek kılmak, Ramazan orucunu tutmak, yol bulunca hac yapmak, islam'ın köprüsü olan zekatı vermek ve emanete riayet etmek" cevabını verdi. Bir adam: "Ey Allah'ın Resulü! Annem babam sana feda olsun. Emanet nedir?" diye sorunca Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) emanet olarak başta cünüplükten bahsedip: 'Tenini yıkayıp saçlarını ıslatmandır" buyurdu.

 

İsnadında kopukluk vardır.

 

 

 

2498- Ukbe b. Amir der ki: Üzerimizde deve gütme vazifesi vardı. Nöbetim gelince akşamlayın develeri ağıHanna götürdüm. Sonra Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ayakta cemaate bir şeyler söylerken yetiştim. Yetiştiğim sözü şudur: "Eğer sizden biri güzelce abdest alır, sonra kalkarak iki rekat namaz kılar, kalbi ve yüzüyle o iki rekata yönelirse o kimseye cennet vacip olur. " Ben: "Bu ne güzel şey" deyince, önümde duran bir kişi: "Ey Ukbe! Bundan önceki daha güzeldi" dedi. Baktığımda bu kişinin Ömer b. elHattab olduğunu gördüm ve: "O nedir, ey Ebu Hafs?" diye sordum. Ömer şöyle cevap verdi: Sen gelmeden önce Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Eğer sizden biriniz abdest alır, onu yerli yerince yapar, sonra ''Ben Allah'tan başka ilah olmadığına; Muhammed'in Aliahim kulu ve resulü olduğuna şehadet ederim'' derse o kimseye cennetin sekiz kapısı (birden) açılır. onların hangisinden dilerse ondan girer. "

 

Tahric: Hadis bütün yollarıyla has en dir.

 

Müslim Abdurrahman b. Mehdi kanalıyla Muaviye b. Salih'ten nakletmiştir; ancak Abdulvehhab b. Buht'un ismini vermemiştir. - Müslim, taharet (17).

 

 

 

2499- Ebu Said el-Hudri'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kehf Suresini indirildiği gibi okuyan bir kimseye bu sure, kıyamet gününde bulunduğu yerden Mekke'ye kadar bir nur olur. Kim abdest alınca: ''Allahım! Seni hamd ile tesbih ederim. Senden başka ilah olmadığına şahitlik ederim. Senden bağışlanma diler ve tövbe ederim'' derse; bu bir mühürle mühürlenir ve kıyamet günü sahibi getirilinceye kadar Arş'ın altına konur. ''

 

Hadis bu şekilde rivayet edilmiştir. Muaz b. Muaz, hadisi Şu'be'den mevküf olarak nakletti. Süfyan es-Sevri ise, Ebu Hişam'dan aynı şekilde rivayet etmiştir.

 

Tahric: Ebu'l-Bahteri dışındaki ravileri güvenilirdir. Ona da mutabaat edilmiştir. Hakim, Müstedrek (ı/564) ve Nesai, Amelu'l-Yevmi ve'l-Leyle (sı, 952).

 

 

 

2500- Ebu Malik el-Eş'ari'nin bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Altı haslet hayırdandır: Allah düşmanlarıyla kılıçla cihad etmek, yazın oruç tutmak, musibet anında sabretmek, haklı olduğun halde tartışmayı bırakmak, bulutlu günde namaz için tekbir getirmek, kış günlerinde güzelce abdest almak ...

 

Beyhaki der ki: Bahr b. Keniz es-Sekkil rivayette zayıftır.

 

İsnadı zayıftır.

 

 

 

2501- Abdullah b. Ömer der ki: Hz. Ömer bana şöyle dedi: "İmanın hasleti olan şu şeylere sarılmalısın; yazın oruca, düşmanı kılıçla vurmaya, bulutlu günde namazı acele kılmaya, kış gününde abdesti alırken mübalağa (uzuvları iyice) yıkamaya, musibete sabretmeye ve akılsızlık bataklığını terk etmeye." Ben: "Akılsızlık bataklığı nedir?" diye sorunca, Ömer: "İçki içmek" cevabını verdi.

 

Tahric: İsnadı zayıftır.İbn Mace 2/ (1120 (3377).

 

 

 

2502- Ebu Hureyre der ki: "Üç şey imandandır: Soğuk bir gecede ihtilam olunca, Allah'tan başka kimsenin kendisini görmemesine rağmen kalkıp gusletmek. Sıcak günde oruç tutmak ve kimsenin olmadığı ıssız yerde namaz kılmak."

 

Ravileri güvenilirdir.

 

Hadis bu şekilde mevkuf olarak geçmiştir.

 

 

 

2503- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Beş şey fıtrattandır: Etek tıraşı olmak. sünnet olmak. bıyıkları kesmek, koltuk altını temizlemek ve tırnakları kesmek.''

 

Buhari ve Müslim Sahih'te İbn Uyeyne ve başkaları kanalıyla Zühri'den rivayet ettiler.

 

Tahric: İsnadı sahihtir. Buhari, libas (56) ve Müslim, taharet (49).

 

 

 

2504- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Fıtrattan olan şey beş tanedir: Sünnet olmak. etek tıraşı olmak. bıyıkları kesmek. tırnakları kesmek ve koltuk altını temizlemek ...

 

Buhari Sahih'te Ahmed b. Yunus'tan rivayet etti.

 

Tahric: İsnadı sahihtir. Müslim, libas (56), istizan (143).

 

 

 

2505- Müminlerin annesi Hz. Aişe'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "On şey fıtrattandır: Bıyıkları kesmek, tırnakları kesmek, parmak aralarını yıkamak, sakalı uzatmak, misvak kullanmak, istinşak yapmak, koltuk altını temizlemek, etek tıraşı olmak ve istinca yapmak. "

 

Mus'ab der ki: Onuncusunu unuttum, ancak mazmaza olabilir ..

 

Müslim Sahih'te Ebu Bekr b. Ebi Şeybe'den ve başkaları kanalıyla Veki'den nakletmiş ve intikasul-ma'nın manasının istinca olduğunu söylemiştir.

 

Tahric: İsnadı hasendir. Müslim, taharet (56).

 

 

 

2506- Başka bir kanalla; Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ':Mazmaza ve istinşak fıtrattandır" şeklinde başlayıp aynı manada bir rivayette bulunulmuştur. Ancak farklı olarak sakalı uzatmak ibaresi kullanılmamış, sünnet olmak ve abdest aldıktan sonra eteğine su serpmek ibaresi eklenmiş, istinca ibaresi ise zikredilmemiştir.

 

Tahric: İsnadı zayıftır. Ebu Davud 1/45 (54) ve İbn Mace 1/107 (294).

 

 

 

2507- İbn Ömer der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bıyıkları kesmemizi ve sakalı uzatmamızı emretti."

 

Müslim, Sahih'te, Kuteybe kanalıyla Milik'ten rivayet etti.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Müslim, taharet (53).

 

 

 

2508- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) cuma günü namaza gitmeden önce tırnaklarını keser ve bıyıklarını kısaltırdı.

 

Beyhaki: "Bu isnadda mechul olan bir ravi vardır" demiştir.

 

Tahric: İsnadı zayıftır. Bezzar 1/299 (623) ve Ebu'ş-Şeyh, Ahlaku'r-Resul (sh. 277).

 

 

 

2509- Amr b. Şuayb'ın, babası kanalıyla dedesinden bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Bıyıklarınızı kesin, sakalı uzatın ve burunlarınızdaki kıllan koparın. "

 

Beyhaki der ki: "Metnin son kısmı "garib"dir ve eleştirilmiştir."

 

Tahric: İsnadı zayıftır. Hatib, Tarih (3/309) ve İbn Adiy, el-Kamil (2/799).

 

 

 

2510- İbn Abbas'ın azatlısı Ebu Kab'ın bildirdiğine göre Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Cibril sana gelmekte gecikti" denilince: "Neden gecikmesin 7 Siz etralımda olduğunuz halde ne misvak kullanıyor, ne tırnaklarınızı kesiyor, ne bıyıklarınızı kesiyor, ne de parmak aralarınızı yıkıyorsunuz" buyurdu,

 

Tahric: İsnadı zayıftır. İbn Ebi Şeybe, Musannef(1/1 71).

 

 

 

2511- Kays b. Ebi Hazım'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (namaz kıldınrken) yanılınca: "Ey Allah'ın Resulü! Yanıldın" dediler. Bunun üzerine Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sizden biriniz parmakları ve tırnakları arasındaki kirleri temizlemiyorken nasıl yanıimayayım!" buyurdu.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir; ancak hadis mürseldir. Bezzar, Müsned (1/139).

 

 

 

2512- Şebib b. Ebi Ravlı eş-Şami'nin sahabeden bir kişiden bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sabah namazını Rum Suresiyle kıldınrken yanıldı. Namaz bitince de şöyle buyurdu: "Bazılafina ne oluyor da; namazı bizimle abdestsiz kılıyorlar. Bizimle namaz kılan güzelce abdest alsın. Çünkü böyle olanlar namazımızda yanılmamıza sebep oluyorlar. ''

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Nesiti (2/156).

 

 

 

2513- Enes b. Malik der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bıyıkları kısaltmayı, tırnakları kesmeyi, koltukaltı tıraşı olmayı ve etek tıraşı olmayı kırk günden fazla uzatmamamızı emretti.''

 

Müslim, Yahya b. Yahya'dan rivayet etti. Müslim, taharet (Sı).

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir ancak Hasan b. Abdissamed hakkında bilgi bulamadım.

 

 

 

2514- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Eğer ümmetime güçlük vermeyeceğimi bilseydim her abdest almalarında misvak kullanmalarını emrederdim ...

 

Bu hadisi Malik, Muvatta'nın dışında merfu olarak, Muvatta'da ıse mevküf olarak nakletmiştir. - Malik, taharet (1/66).

 

Tahric: İsmadı sahilıtir. Tirmizi 5/92.(2758).

 

 

 

2515- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Eğer müminlere güçlük vermeyeceğimi bilseydim, onlara misvak kullanmalarını emrederdim. ''

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Ancak Ebu said Amr b. Muhanuned b. Mansur hakkında bilgim yoktur.

 

 

Ebu Hureyre bu hadisten sonra kendinden bahsederek: "ValIahi (bu hadisi işittikten sonra) yemekten önce ve sonra, yatmadan önce ve uyanınca hep misvak kullandım" dedi.

Beyhaki der ki: Cafer b. Rabia'nın hadisini Buhari Sahih'te, Yahya b.

Bukeyr'den, abdest'ten bahsetmeden nakietmiştir. - Buhari, temenni (131).

 

 

 

2516- Said b. Ebi Hilal'in, Abdurrahman b. el-A'rec kanalıyla Ebu Hureyre'den, onun da Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem) olan rivayetinde metin: "Ümmetime güçlük vermeyeceğimi bilseydim her abdest alışlarında misvak kullanmalarını emrederdim" şeklindedir.. Ebu Hureyre: "Bu hadisi işittikten sonra yatmadan önce ve uyanınca, yemekten önce ve sonra hep misvak kullandım" diye ekledi.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Ahmed, Müsned (2/400).

 

 

 

2517- Ebu'z-Zinad, A'rec kanalıyla Ebu Hureyre'den Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu nakleder: "Ümmetime güçlük vermeyeceğimi bilseydim, yatsı namazını geciktirmelerini ve her namazda misvak kullanmalarını emrederdim ...

 

Müslim Sahih'te Kuteybe ve başkası kanalıyla Süfyan'dan rivayet etti.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Müslim, taharet (42), Buhari, Cuma (214).

 

 

 

2518- Hz. Aişe'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Misvak kullanarak kılınan namaz, misvak kullanmadan kılınan yetmiş namazdan daha üstündür. ''

 

Tahric: İsnadı zayıftır. Ahmed, Müsned (6/272); Bezzar, Müsned 1/244 (501); İbn Huzeyme, Sahih 1/71 (137) ve Hakim, Müstedrek (1/146).

 

 

 

2519- Hz. Aişe'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Misvak kullanarak kılınan namaz, misvak kullanmadan kılman yetmiş namazdan daha üstündür. ''

 

Yalıya b. Muaviye b. Yalıya es-Sadefi bu hadisi rivayette tek kalmıştır.

İbn İshak'ın hadisi ondan aldığı söylenir.

 

Tahric: İsnadı zayıftır. Ebu. Ya'la, Müsned 8/182 (4738); İbn Adiy, el-Kamil (6/2395) ve İbn Hibban, el-Mecruhin (2/309).

 

 

 

2520- Hz. Aişe'nin bildirdiğine göre ResululIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Misvak kullandıktan sonra kılınan iki rekat namaz, misvak kullanmadan önce kılınan yetmiş rekattan daha sevilendir. "

 

Tahric: İsnadı zayıftır. Bezzar, Müsned (1/244-245) ve Heysemi, Mecma (2/98).

 

 

 

2521 - İbn Abbas der ki: ResululIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Misvak kullanmaya bakın. O; ağzı temizler, Rabbi razı eder, melekleri sevindirir, sevaplan çoğaltır. o sünnettendir, gözü kuvvetlendirir, dişlerdeki sararmayı giderir, diş etlerini kuvvetlendirir, balgamı yok eder ve ağız kokusunu güzelleştirir. ''

 

Başka bir rivayette: "Mideyi düzeltir" ibaresi vardır. Bu hadis, Halil b.

Murre'nin tek kaldığı bir hadistir ve bu kişi hadiste zayıftır.

 

Tahric: İsnadı zayıftır. İbn Adiy, el-Kamil (3/929); Buhari, Tarih 2/4 (396) ve Taberani, M. el-Kebir 11/428 (1221).

 

 

 

2522- Hz. Aişe'nin bildirdiğine göre ResululIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Misvak kullanmak, ağzı temizler ve Rabbi razı eder. ''

 

Ravileri güvenilirdir.

 

 

Beyhaki der ki: Hadis bu şekilde gelmiştir. Ancak doğru olan, "Muhammed b. İshak -Abdullah b. Muhammed b. Ebi Atik -Hz. Aişe" senediyle gelmiş olmasıdır.

 

 

 

2523- Rufey' Ebu'ı-Aliye'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kulun ilk hesaba çekileceği şey abdestidir. Eğer abdesti güzel olmuşsa, namazı da temizliği gibi güzel olur. Namazı güzel olunca diğer amelleri de namazı gibi güzel sayılır. ''

 

Ravileri güvenilirdir,

 

 

 

2524- Ebu Galib der ki: Ebu Umame'nin şöyle dediğini işittim: "Müslüman kişi abdest aldığı zaman hakkıyla abdest alırsa, oturduğu zaman günahları bağışlanmış olarak oturur. Eğer namaza kalkarsa o, kendisi için bir üstünlük olur." Kendisine: "Nafile namaz mı olur?" dediklerinde: "Bu, Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi ve Sellem) için nafiledir. Ancak müslüman için üstünlük olur" karşılığını verdi.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Ebu Davud et -Tayalisı, Müsned (sh.155).

 

 

 

2525- Süleym b. Hayyan, Ebu Galib'den nakletmiş ve şu ifade geçmiştir: "Kişi hataların peşinde koşarken nasıl nafile (fazladan sevap) olur? Nafile Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) aittir."

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Ahmed, Müsned (5/255, 252, 256) ve Taberani, M. el-Kebir 8/144145 (7560).

 

 

 

2526- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "AbdestU olarak uyuyanın yanında bir melek bekler ve gecenin hangi saatinde uyanırsa bu melek: ''Allahım! Falan kulunu bağışla. Çünkü o abdestli olarak uyudu'' der.''

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. İbn Adiy, el-Kamil (2/730); İbnu'l-Mübarek, Zühd (441/1244), Müsned (37/64); İbn Hibban, Sahih 2/194 (1048); Bezzar, Müsned 1/149 (288) ve Taberani, M. el-Kebir 12/446 (1362).

 

 

 

2527- Abdullah b. Amr b. el-As der ki: "Ruhlar uykudayken semaya yükseltilir ve Arş'ın yanında secde etmeleri emredilir. Abdestli olan Arş'ın yanında secde eder. Abdestli olmayan ise Arş'ın uzağında secde eder."

 

Hadis bu şekilde mevküf olarak gelmiş, İbn Lehia, Vahib'den yaptığı rivayetle ona mütabaat etmiştir.

 

Tahric: İsnadı zayıftır. İbnu'!-Mübarek, Zühd (441/1245).

 

 

 

2528- Yezid es-Sekseki der ki: Ehl-i Kitab'dan Sünni adında bir adamın yanına girdim. Bana: "Yüce Allah Hz. Musa'ya şöyle vahyetti: "Abdestsiz olduğun bir sırada başına bir musibet gelirse kendinden başkasını kınama." Sonra adam sadakadan bahsedip: "Allah sadakayla yetmiş çeşit belayı defeder" dedi. Ben: "Cehennemden de mi korur?" diye sorunca: "Cehennemden de" cevabını verdi.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. İbn Ebi Şeybe, Musannef (1/7).

 

 

 

2529- Enes der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana şöyle buyurdu: "Ey oğul! Her zaman abdestli kalabilirsen öyle yap. Ölüm meleği kulun canını alınca ona şehitlik yazar. ''

 

İsnadı zayıftır.

 

 

 

2530- Hakim b. Cabir'in bildirdiğine göre Eş'as vefat ederken Hasan b.

Ali ona abdest aldırdi.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Fesevl, el-Ma'rifetu ve't-Tarih (1/226).

 

 

 

2531- İbn Abbas der ki: "Abdestliyken Allah'ı bir defa zikredene on kat sevap verilir. Abdestsiz olarak zikredene ise bire bir sevap verilir.''

 

Tahric: Dahhak İbn Abbas'a yetişmemiştit. Diğer ravileri güvenilirdir.

 

 

 

2532- Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hanımı Hafsa'nın bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yatağına girince sağ elinin üzerine yatar, sonra üç defa: "Allahım! Kullarını dirilteceğin gün beni azabından koru" diye dua ederdi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sağ elini yemek, içmek, abdest, giyim işlerinde kullarur, sol elini de bunun dışındaki işlerde kullanırdı. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ayda birinci hafta Pazartesi ve Perşembe, sonraki hafta da Pazartesi olmak üzere ayda üç gün oruç tutardı." Hadis başka bir yerde: "Sağ elini yemek, içmek, giyinmek, bir şeyalıp vermek için kullanırdı" şeklinde geçmektedir.

 

Tahric: Hadis hasendir. Ebu Davud 5/298 (5045).

 

 

 

2533- Abdullah b. Amr'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Abdest alan Sa'd'ın yanından geçerken: "Bu israf nedir ey Sa'd?" dedi. Sa'd:

"Abdestte de mi israf olur?" karşılığım verince Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):

"Evet. Akan bir nehirde olsan bile" buyurdu.

 

Tahric: İsnadı zayıftır. İbn Mace 1/147 (425).

 

 

Halimi taharet, namaz ve başka konularda abdestin nasıl alınacağı, sünnetleri ve adabıyla ilgili olarak bilinmesi gereken şeyleri zikretmiştir. Bütün bunları es-Sünen ve el-Ma'rife kitabında zikrettik. Bu konuyla ilgili bilgi almak isteyen oraya müracaat edebilir.- Minhac (2/264).

 

 

 

2534- İbn Ömer der ki: Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey Allah'ın Resulü!

Pişirilmiş toprak testiden mi yoksa ibrikten mi abdest almayı yeğlersin?" diye sorulunca: "ibrikten abdest almayı yeğlerim. Çünkü Allah'ın hanif dini kolaylık dinidir" cevabını verdi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ibriklere birini göndererek su getirtir, onlardan su içerek Müslümanların ellerindekinin bereketini umardı.

 

Tahric: İsnadı hasendir. Ebu Nuaym, Hilye (8/203).

 

Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e tıklayın:

 

21.ŞUBE: NAMAZ