Mushatları Kur'an'dan Olmayan Şeylerden Arındırmak |
Hz. Peygamber
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Kur'an'dan nazil olan ayetlerin yazılmasını emretmiştir.
Ancak ayet ve süre sayısı, ta'şır ve vakıf işaretlerinin konulmasını söylediği
bilinmemektedir. Ebu Bekr, Kur'an'ın bir araya getirilip bir mushafta
toplanmasını emretmiştir. Osman b. Aftan da bu tek mushaftan birkaç mushaf
kopyalatmış ve değişik şehirlere göndermiştir. Hem ilk mushafta, hem de ondan
neshedilen mushaflarda Kur'an dışında bir şeylerin yazıldığı da sabit değildir.
Bundan dolayı da her mushafta aynı şeyi yapmak lazımdır. - Halimi, el-Minhac
(2/261).
2422- Abdullah b.
Mes'üd: "Kur'fm'ı ondan olmayan şeylerden arındırın" demiştir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Abdurrezzak, Musannef 4/322 -323 (7944), Taberitru, M. el-Kebir
9/412 (9553), İbn Ebi Şeybe, Musannef (2/498,10/550) ve İbn Ebi Davud, Masahif
(154155).
2423- Mesrfık der ki:
"Abdullah (b. Mes'üd), mushaflara ta'şır işaretlerinin konulmasını kerili
görürdü."4
Tahric: İsnadında bir
mahzur yoktur. Abdurrezzak, Musannef 4/322 (7942), İbn Ebi Şeybe,
Musannef(2/497, 10/548) ve İbn Ebi Davud, Mesahif(156).
2424- İbrihim( -i Nehai)
der ki: "Kur'an'ı arındırın ve ondan olmayan şeyleri içine katmayın,
denilirdi."
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. İbn Ebi Şeybe, Musannef (2/498, 10/550) ve İbn Ebi Davud,
Masahif(156).
Aynı isnadla Said'in Ebu
Avane kanalıyla Muğire'den bildirdiğine göre İbrihim( -i Nehai): "Mushafın
ebadının küçük tutulmasının veya içine ta'şir işaretlerinin konulmasının kerili
görüldüğü söylenirdi" dedi. Yine İbrahim: "Kur'an'ın ebadını büyük
tutun ve içine ondan olmayan şeyleri katmayın" derdi.- Abdurrezzak,
Musannef (4/324) ve İbn Ebi Şeybe, Musannef (2/498).
Yine Kur'an'ın altınla
yazılmasını, ayet başlarında işaretler kullanılmasını kerili görür ve:
"Kur'an'ı ondan olmayan şeylerden arındırın" derdi.
Aynı isnadla Said'in,
Hüşeym kanalıyla Muğire'den bildirdiğine göre İbrahim (en-Nehai) mushaflara
harekelerin konulmasını kerili görmüştür. - Abdurrezzak, Musannef (4/322), İbn
Ebi Şeybe, Musannef (2/498, 10/549) ve İbn Ebi Davud, Masahif (159).
Hüseym de Mansur'dan
bildiriyor: Hasan(-ı Basri)'ye mushaflardaki harekeleri sorduğumda:
"Aşırıya kaçmadıktan sonra bir sakıncası olmaz" dedi.
Said'in Abdurrahman b.
Ziyad kanalıyla Şu'be'den bildirdiğine göre Mansur b. Zazan şöyle demiştir:
"Bu konuyu Hasan ile İbn Sirin'e sorduğumda: "Bir sakıncası
yoktur" dediler.- Abdurrezzak, Musannef (4/324) ve İbn Ebi Davud, Masahif
(160).
Şu'be, Ebu Reca Muhammed
b. Seyften bildirir: Hasan( -ı Basri)'ye mushaflara Arapça harekelerin
konulmasını sorduğumda şu karşılığı verdi: "Bir sakıncası olmaz. Ömer b. el-Hattab'ın:
''Arapça dilini iyice öğrenin, dinde bilgi sahibi olun ve rüya tabirini
öğrenin'' şeklinde bir mektup yazdığı sana da ulaşmadı mı ?''- Abdurrezzak,
Musannef (4/323-324) ve İbn Ebi Davud, Masahif (160).
Halimi der ki:
"Harekeler okunmadığı için Kur'an'dan olmadıkları halde Kur'an'danmış gibi
algılanabilirler. Ancak bu harekeler harflerin okunuşunu gösterirler ve
ihtiyacı olanlar için konulmasının bir zararı olmaz. Doğrusunu da Allah
bilir.''- Halimi, el-Minhac (2/262).
Beyhaki der ki:
"Mushaf yazacak olan kişinin daha önce yazılan mushaflardaki harflere
dikkat etmesi ve bunlardan hiç birini değiştirmemesi gerekir. Zira daha önce
mushafları yazanlar bizden daha alim, daha doğru ve daha güvenilir kişilerdir.
Bundan dolayı bu alanda kendimizi onlar gibi görmememiz ve kusurlarının peşine
düşmememiz gerekir."
2425- Zeyd b. Sabit der
ki: "Kıraatin bir sünneti vardıI."
Tahric: İsnadında
hakkında tenkider bulunan Abdurrahman b. Ebi'z-Zinad vardır. Hakim, Müstedrek
(2/224), Beyhaki, es-Sünenü'l-Kübra (2/385) ve Hatib, el-Cami' 2/196 (1596).
Süleyman der ki:
"Bunun anlamı, kişinin kıraatte diğerlerine muhalif olacak şekilde kendi
bildiği gibi okumamasıdıI."
Bunun açıklamasına
yönelik Ebu Said'in de şöyle dediği rivayet edilmiştir: "Kurranın eldeki
mushafa muhalif olan kıraat çeşitlerine pek iltifat etmediklerini gördük.
Onlardaki kıraat, üzerinde hiç kimsenin ihtilaf etmediği ve herkesin elinde
bulunan mushaflarda olan kıraatir ... " Sonrasında konuyu uzun uzadıya
açıklar.
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın:
Kur'an'ın
Bulunduğu Yeri Aydınlatmak