Kur'an'ın Bulunduğu Yeri Aydınlatmak |
Kur'an'ın bulunduğu yere
melekler de geldiği için o yeri aydınlatmak ve kokulandırmak gerekir.
2426- Muhammed b.
İbrahim b. el-Haris anlatıyor: Useyd b. Hudayr gece vakti Bakara Süresi'ni
okuyordu. Atı da yakınlarında bağlıydı. Atı huysuzlaşınca okumayı kesti.
Okumayı kesince atı sakinleşti. Okumaya devam edince at yine huysuzlaştı.
Okumayı kesince de sakinleşti. Okumaya devam edince at yine huysuzlaştı.
Okumayı kesince de sakinleşti. Oğlu da atın yanında olduğu için ona zarar
vermesinden çekindiği için ona bakmaya gitti. Oğlunun yanına gelip başını göğe
doğru kaldırınca içinde kandilleri andıran şeylerin bulunduğu buluta benzer bir
şey gördü. Sonra bu bulut yükselip gözden kayboldu.
Sabah olunca
Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gidip olayı anlatmaya başladı.
"Dün gece Kur'an
okurken bağlı olan atım huysuzlaştı" deyince, Hz. Peygamber (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Ey ibn Hudayri Okumaya devam et!" diye araya
girdi. Useyd: "Atın, kendisine yakın olan oğlum Yahya'yı ezmesinden
korktuğum için yanına gittim. çocuğu oradan uzaklaştırdıktan sonra başımı göğe
kaldırıp baktığımda içinde kandilleri andıran şeylerin bulunduğu buluta benzer
bir şey gördüm. Sonra bu bulut yükselip gözden kayboldu" deyince,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Onun ne olduğunu biliyor
musun?" diye sordu. Useyd: "Ey Allah'ın Resulü! Bilmiyorum"
deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "O gördüğün senin
sesini işitip dinlemeye gelen meleklerdi. Şayet okumaya devam etseydin sabaha
kadar orada kalacaklar ve insanlardan da gizlenmeyip onlara
görüneceklerdi" buyurdu.
Bu hadisi bana Abdullah
b. Habbab da Ebu Said el-Hudri kanalıyla Useyd b. Hudayr'dan rivayet etti.
Ravileri güvenilirdir,
ancak isnadında kopukluk vardır. Muhammed b. İbrahim, Useyd'e yetişmiş
değildir.
Buhari, Sahih'cle bunu
"Leys şöyle dedi" lafzıyla rivayet etti. - Buhaıri, fedail (6/106) ve
Müslim, salatü'l-müsafirin (242).
2427- Abdurrezzak der
ki: "Alimler içinde İbn Cüreyc'ten daha güzel gece namaz kılan birini
görmüş değilim. Zira namaz kılarken sağında ve solunda birer buhurdanlık koyar,
bir kız çocuğu da arada bir ona kokular getirirdi.''
Ravileri güvenilirdir.
2428- Amir b. Vasile
el-Leysi bildiriyor: Nafı' b. Abdilharis, Usfan'da Ömer b. el-Hattab'la
karşılaştı. Ömer de onu Mekke valisi olarak görevlendirmişti. Ömer ona:
"Bu vadi halkına (Mekke'ye ahalisine) yerine kimi bıraktın?" diye
sorunca, Nafı': "İbn Ebza'yı bıraktım" karşılığını verdi. Ömer:
"İbn Ebza kim?" diye sorunca, Nafı': "Bizim azatlılarımızdan
biridir" cevabını verdi. Ömer: "Onların başına azatlı olan birini mi
bıraktın?" diye çıkışınca, Nafı': "Ey müminlerin emiri! Ama o Kur'an
hafızı ve miras hukukunu iyi bilen biri" karşılığını verdi. Bunun üzerine
Ömer: "Resulullah da (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Yüce Allah bu Kitap
(Kur'an)'da bazılarının değerini yükseltirken, bazılarının da değerini
düşürür'' buyurmuştu" dedi.
1 İsnadı sahihtir.
Müslim, Ebu Bekr b.
İshak ve başkaları kanalıyla Ebu'l-Yeman'dan rivayet ettı' - Müslim,
salatü'l-müsafirin (269).
2429- Ebu't-Tufayl
bildiriyor: "Nafi' b. Abdilharis, Usfan'da Ömer b. elHattab'la
karşılaştı..." Sonrasında ravi bir önceki hadisin aynısını aktarıp şöyle
devam eder: Hz. Ömer: "İbn Ebza kim?" diye sorunca, Nafı':
"Bizim azatlılarımızdan biridir" cevabını verdi. Bunun üzerine Ömer
şöyle dedi: "Peygamberiniz de (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştu ... " Sonrasında ravi bir önceki hadisin aynısını aktanr.
Müslim, Yakub b. İbrahim
b. Said kanalıyla, babası İbrahim b. Said'den rivayet etti.
Tahric: İsnadı sahihtir.
Müslim, salatü'/-müsafirın (269).
2430- Hişam b. Amir der
ki: Uhud savaşı sonrası Ensar, Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
yanına geldi ve: "Ey Allah'ın Resulü! Yaralılarımız da yorgunluğumuz da
çok, (mezarlar konusunda) ne buyurursun?" dedi. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Mezarları geniş kazın ve iki üç kişiyi bir mezara
koyun" buyurdu. "Mezarda hangisini öne koyalım?" diye
sorduklarında ise: "Kur'an'ı en iyi bilenini öne koyun" buyurdu.
Bundan dolayı babam mezarda iki (veya bir) kişinin önüne (kıble tarafında başa)
geçirilmişti.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Ebu Davud 3/547, 54S (3215,3216), Nesai, cenaiz (4/80,81,83, 84),
Tirmizi 4/213 (1713) ve İbn Mace 1/497 (1560).
2431 - Ebu Musa
el-Eş'ari'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Müslüman yaşlılara saygı, Kur'an konusunda aşırıya kaçmayan, onu tamamen
de ihmal etmeyen hafıza saygı ile adil olan yöneticiye saygı, Allah'a
saygıdandır."
Tahric: İsnadında meçhul
ravi vardır. Beyhaki, Sünen (8/163) ile Medhal 382, 383 (661,662), İbn Said,
Zevaidu'z-Zühd 131 (389), Zehebi, Mizan (4/565), İbn Ebi Şeybe, Musannef
(12/221) ve Buhari, el-EdEbu'l-Müfred (357).
2432- İbn Ömer der ki:
"Adil olan yöneticiye saygı, müslüman olan yaşlı birine saygı, ve Kur'in
konusunda aşırıya kaçmayan, onu tamamen de ihmal etmeyen hafız'a saygı, Yüce
Allah'a gösterilen en büyük saygıdandır."
Tahric: İsnadı zayıftır.
Suyuti, el-Lealiu'I-Masnu'a (1/151),
2433- Cabir'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Müslüman yaşlılara saygı, adil olan yöneticiye saygı ve Kur'an konusunda
aşırıya kaçmayan, onu tamamen de ihmal etmeyen hafıza saygı, Allah'a gösterilen
en büyük saygıdandır. ''
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Adiy, el-Kamil (4/1596), Suyuti, el-Lealiu'l-Masnu'a (1/150) ve
İbnu'l-Cevzi, el-Mevdu'at (1/182).
2434- Enes der ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Yüce Allah'ın da insanlar
içinde yakınları vardır" buyurdu. "Ey Allah'ın Resulü! Kimdir
bunlar?" diye sorulunca da: "Bunlar Kur'an ehli olanlardır. Yüce
Allah'ın yakınları ve seçkin kulları bunlardır" buyurdu.
Tahric. Ravileri
güvenilirdir. Ebu Nuaym, Hilye (3/63) ve Ebu Davud et-Tayalisi, Müsned (s. 83).
Abdurrahman b. Mehdi de
bunu bu şekilde Abdurrahman b. Budeyl'den rivayet etmiştir.
Başka iki kanalla bu
hadisin aynısı rivayet olunmuştur - İbn
Mace 1/78 (215) ve Nesai,fadail83 (56).
2435- Abdullah (b.
Mes'ud) der ki: "Kur'an kendisini okuyan ve kendisiyle amel eden kişiye
şefaatçi olmak için huzurda durur ve: ''Rabbim! Dünyadayken çalışan her bir
kişiye dünyadayken bu çalışmasının karşılığını verdin. Benimle amel eden kişiye
de bunun karşılığını ver'' der. Bunun üzerine o kişiye: ''Sağ elini aç''
denilir. Açtığı sağ eli Allah'ın rızasıyla doldurulur. Sonra: ''Sol elini aç!''
denilir. Açtığı sol eli de Allah'ın rızasıyla doldurulur ve ona keramet giysisi
giydirilir."
İsnadında tanımadığım
ravi vardır.
2436- Ali b. Ebi
Talib'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Kur'an'ı okuyup ezberleyen, ona tabi olan kişiyi Yüce Allah
cennete sokar ve onu ailesinden cehennemi haketmiş on kişiye şefaatçi kılar.''
İsnadı zayıftır.
2437- Başka bir kanalla
Hafs b. Süleyman aynısını "Helallerini helal, haramlarını da haram sayan"
ziyadesiyle rivayet etmiştir.
Beyhaki der ki:
"Başkaları Hafs b. Süleyman'dan daha güvenilirdir.
Doğrusunu da Allah
bilir. Aynı manada benzeri zayıf bir isnadla rivayet edilmiştir."
Tahric: İsnadı zayıftır.
Beyhaki'nin hocası ile onun da hocasını tanımıyorum. Başka bir kanalla ı 796.
hadiste zikredilmişti.
2438- Cabir'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Kur'an'ı okuyup onunla amel eden, helallerini helal, haramlarını da haram
sayan kişi. kıyamet gününde ailesinden cehennemi hak etmiş on kişiye şefaatçi
kılınır. ''
İsnadı zayıftır.
2439- İbn Ebi Lebid,
Muhammed b. Ka'b veya bir başkasından bildiriyor: "Kur'an misk dolu bir
torba gibidir. Onu açtığında misk kokusu yayar. Kapalı tutarsan da misk olarak
kalır. ''
Mürsel bir hadistir. Bir
sonraki hadiste mevsul olarak zikredilmiştir.
Ravileri güvenilirdir,
ancak mürseldir.
2440- Ebu Hureyre der
ki: Bir yolculuğu sırasında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir müfreze
göndermek istedi. Bunun üzerine karşılarına geçip her birine: "Kur'an'dan
ne kadarını biliyorsun?" diye sormaya başladı. İçlerinden yaşı en küçük
olan kişinin yanına gelip: "Kur'an'dan ne kadarını biliyorsun?"
diye sorunca, genç:
"Şu kadarı ile Bakara Süresi'ni biliyorum" dedi. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) müfrezeye: "Yola çıkın! Bu genç de
komutanınızdır" buyurdu. "Ey Allah'ın Resulü! İçimizde yaşça en küçük
kişidir!" dediklerinde, Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Ama Bakara Suresi'ni biliyor" buyurdu. "Ey Allah'ın Resulü!
ValIahi bizim de Kur'an'dan daha fazlasım ezherlememize engel olan şey, onunla
amel edememe korkusuydu" dediklerinde, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Kur'an'ı bilip de onunla amel eden kişinin durumu, misk dolu
torbaya benzer. Torbanın ağzı açıktır ve kokusu vadinin her tarafına
yayılmıştır" buyurdu.
İsnadı hasendir.
Aynı isnadla Ebu
Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Kişinin henüz küçükken öğrendiği Kur'an, onun etine ve
kanına kadar işler. Büyük yaşta öğrenen kişi ise unutup tekrar ezberlediğinde
sevabını iki katıyla alır. ''- (1800. hadiste geçti)
2441- Ebu Hureyre
anlatıyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir müfreze çıkarmak
istedi. Gidecekler bineklerine binince de içlerinden genç biri Bakara Suresi'ni
bilmesiyle hepsinden öne çıktı. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Müfrezenin komutanı sensin" buyurdu. İçlerinden yaşlı biri
buna sinirlenip: "Ey Allah'ın Resulü! Seni hakla gönderene yemin olsun ki
benim de Kur'an'dan daha fazlasını ezberlememe engel olan şey, onunla amel
edememe korkusuydu" deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Kur'an 'ı öğrenin! Zira Kur'an bilen biri, bir torba misk
taşıyan kişi gibidir. Torbayı açarsa misk kokusu yayar, kapattığı zaman da misk
olarak kalır. "
Tahric: Hakim'in
hocasını tanımıyorum. Diğer ravileri ise güvenilirdir.
Abdulhamid b. Cafer de
Said el-Makburi kanalıyla Ebu Ahmed'in azatlısı Ata'dan, o da Ebu Hureyre'den
aynısını rivayet etmiştir. - Tirmizi 5/156 (2876) ve İbn Mace 1/78 (217).
Leys b. Sa'd da Said
el-Makburi kanalıyla Ebu Ahmed'in azatlısı Ata'dan, o da Hz. Peygamber'den
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) aynısını bildirmiştir.
2442- Ebu Ahmed'in
azatlısı Ata'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Kur'an, miskle dolu olan ve etrafa koku yayan torba gibidir"
buyurmuştur.
Buhad der ki:
"Abdullah b. Yusuf bunu Leys kanalıyla Said elMakbud'den, o da Ata'dan
bildirmiştir. Ömer b. Talha da Makbud kanalıyla Ebu Hureyre'den, o da Hz.
Peygamber'den (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bildirmiştir. Ancak ilki daha
sahihtir."
2443- Ukbe b. Amir'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Kur'an bir deri
parçası içinde olsa dahi ateş ona dokunamazdı" buyurmuştur.
Ebu Abdillah der ki:
"Bunun anlamı, Kur'an'ı öğrenip okuyan kişiye cehennem ateşinin
dokunmamasıdır."
Tahric: İsnadı zayıftır.
Darimi,fadail (s. 826), Ahmed, Müsned (4/151,155), Ebu Ya 'la, Müsned 3/294
(1745), Tahavi, Şerh Müşkili'l-Asar (1/390), Ebu Nuaym, Ahbaru Isbehan (2/323)
ve Taberani, M. el-Kebir 17/308 (850).
2444- Ubeydullah b.
Mevhib bildiriyor: İsmet b. Malik el-Hatmİ birçok hadis zikrettikten sonra
şöyle dedi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Şayet Kur'an bir
deri parçası içinde toplanacak olsa Yüce Allah o deri parçasını ateşte
yakmazdı'' buyurdu."
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Adiy, el-Kamil (6/2041) ve Taberani, M. el-Kebir 17/186 (498).
2445- Kabu'l-Ahbar der
ki: Kıyamet gününde bir münadi: "Her amel edene amelinin karşılığı
verilecektir, Ancak çokça Kur'an okuyup oruç tutanlara mükafatları hesapsız bir
şekilde verilecektir" diye seslenir.
İsnadı kavi değildir,
2446- İbn Abbas'ın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Üç sınıf insan kıyamet gününde hesap yerine sürülmez, sayhadan korkmaz ve
o günün büyük korkusundan dolayı endişeye kapılmaz, Bunlardan biri Kuran'ı
öğrenen ve Allah'ın huzuruna onunla amel etmiş bir şekilde çıkan kişidir. Bu
kişi huzura resullerden bile ilerde olacak şekilde efendi ve seçkin biri olarak
çıkar. Diğeri herhangi bir karşılık almadan yedi yıl boyunca müezzinlik yapan
kişidir. Bir diğeri de hem Allah'ın, hem de efendilerinin haklarını yerine
getiren köledir."
Tahric: İsnadı zayıftır.
Ukayli, ed-Du'afa (2/118),
2447- İbn Abbas'ın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Ümmetimin en
şerefli kişileri ,Kur'an'ı öğrenen ve gecelerini ihya eden kişilerdir" bu
yunnuştur.
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Adiy, el-Kamil (3/1194), Taberani, M. el-Kebir 12/125 (12662), Selımi,
Tarıh Cürcan (s. 224) ve Hatib, Tarıh (4/124, 8/80).
2448- Hz. Ali:
"Müslüman olarak doğan ve Kur'an'ı öğrenen kişinin devlet hazinesinden her
yıl iki yüz dinar alacağı olur. Dilerse bunu dünyadayken alır, dilerse de
ahirete bırakır" dedi.
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbnu'l-Cevzi, el-Mevduat (1/255).
Beyhaki der ki:
"Başka bir yolla Hz. Ali'den zayıf bir isnadla rivayet edilmiştir. Aynı
şekilde İbn Abbas'tan da rivayet edilmiştir. Doğrusu ise Ali'den gelen bir
sonraki rivayettir."
2449- Salim b.
Ebi'l-Ca'd bildiriyor: "Hz. Ali, Kur'an'ı öğrenenler için yıllık ikişer
bin (dirhem veya dinar) tahsis etti. Babam da Kur'an'ı öğrenenlerden biriydi.
Ona da bu meblağı vermek istedi, ancak babam almadı."
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Ancak Salim, Hz. Ali'yi işitmiş değildir.
2450- İbn Abbas der ki:
"Kur'an okuyan kişi, alim biriyken hiçbir şey bilmeyen duruma düşecek
şekilde kötü bir ihtiyarlığa maruz kalmaz. Yüce Allah'ın: ''Sonra onu
aşağıların en aşağısı kıldık. Fakat iman edip salih amel işleyenler için
kesintisiz bir ecir vardır''[Tin 5, 6] buyruğundan kasıt da budur. Burada iman
edenlerden kasıt, Kur'an okuyanlardır."
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Hakim, Müstedrek (2/528, 529).
Ebu'l-Ahvas da bunu Asım
kanalıyla İkrime'nin bir sözü olarak zikreder ve Ibn Abbas'a dayandırmaz. -
İbnEbi Şeybe, Musannef (10/468) ve İbn Cerir, Tefsir (30/246).
2451- Said b. Cübeyr
bildiriyor: İbn Ömer, adamın birinin gündüz vakti namaz kılarken kıraatini
açıktan yaptığını duyunca: "Bu kim?" diye sordu. Adamın biri:
"Ey Ebu Abdirrahman! Bu aklı başında olmayan biridir" deyince, İbn Ömer
ona: "Allah'ın Kitab'ını okuyan birinin akıllı olmadığını mı
söylüyorsun?" diye çıkıştı ve bunu yapan adama da: "Gündüz
namazlarında kıraat açıktan yapılmaz" dedi.
Ravileri güvenilirdir.
2452- Abdulmelik b.
Umeyr der ki: "İnsanlar içinde en son bunayacak kişilerin Kur'an okuyanlar
olduğu söylenirdi."
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. İbn Ebi Şeybe, Musannef (10/468).
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın: