Kazanç Elde Etmek İçin Kur'an'ı Mescid ve Çarşılarda
Okumaktan Uzak Durmak |
2383- Abdurrahman b. Şibl
el-Ensari'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Kur'an'ı okuyun. Ancak onu okumada aşırıya kaç(ıp haddi
aş)mayın. Onu tamamen de ihmal etmeyin. Onunla başkalarının mallarını yemeye
çalışmayın ve onu kullanarak mal çoğaltmayın. ''
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Ahmed, Müsned (3/428, 444), Ebu Ya'la, Müsned 3/88 (1518),
Abdurrezzak, Musannef 10/387 (19444), Abd b. Humeyd, el-Müntehab 1/280 (314) ve
İbn Ebi Şeybe, Musannef(2/400).
Ali b. el-Mübarek de
bunu Yahya b. Ebi Kesir'den "Kur'an'ı okuyun ve içindekilerle amel
edin" ziyadesiyle rivayet etmiştir. - Tahavi, Şerh Meani'l-Asar (3/18).
2384- Süleyman b.
Bureyde'nin, babasından bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurmuştur: "insanların ellerindeki mallardan bir şeyler
elde etmek için Kur'an okuyan kişi. kıyamet gününde yüzü sadece kemiğiyle,
etsiz bir şekilde huzura çıkar. ''
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Hibban, el-Mecruhin (1/136), Zehebi, Mizan (1/160), İbnu'l-Cevzi, İlel
(1/110), İbnEbi Şeybe, Musannef (ı 0/479) ve Ebu Nuaym, Hilye (4/199).
2385- Ebu Said el-Hudri
der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Onların ardından
namazı heba eden, şehvetlerine uyan bir nesil geldi. İşte bunlar
azgınlıklarının karşılığını göreceklerdir"! ayetini okuduktan sonra şöyle
buyurduğunu işittim: "Benden altmış yıl sonra namazı heba eden ve
şehvetlerinin peşinden giden bir nesil gelecektir. Bunlar bu azgınlıklarının
karşılığını göreceklerdir. Bunların da ardından Kur'an'ı okuyan ancak
okudukları boğazlarından aşaği inmeyen bir nesil gelecektir. Kur'an '[Meryem
59] da mümin, münafık ve facir olmak üzere üç kişi okur ...
Tahric. Hakim'in hocası
dışında ravileri güvenilirdir. Hakim, Müstedrek (2/374), Buhari, Halk Efali'l-İbad
(s. 86-87) ve Ahmed, Müsned (3/38-39).
Beşir der ki: Bunu
rivayet eden Velid'e: "Bu üç kişi kimdir?" diye sorduğumda:
"Münafık olan Kur'an'ı içinden inkar eden kişidir. Facir kişi ise
Kur'an'la başkalarından mal elde eden kişidir. Mümin ise Kur'an'a iman eden
kişidir" dedi.
2386- Hasan el-Basri der
ki: İmran b. Husayn ile beraberken Yusuf Suresi'ni okuyan bir adam oraya
uğradı. İmran adamı dinledi. Adam bitirince insanlardan bir şeyler istedi.
Bunun üzerine İmran: "İnna lillahi ve inna ileyhi raciun" dedi ve
şöyle devam etti: "Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kur'an'ı
okuyun ve bir isteğiniz varsa Allah'tan isteyin. Zira öyle topluluklar gelecek
ki insanlardan bir şeyler istemek için Kur'an'ı okuyacaklardır'' buyurduğunu işittim."
Isnadı zayıftır.
2387- Hasan (el-Basri)
der ki: İmran b. Husayn Kur'an okuduktan sonra insanlardan bir şeyler iseyen
bir kıssacıyla karşılaşınca "İnna lillahi ve inna ileyhi raciun" dedi
ve şöyle devam etti: "Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Kur'an'ı okuyun ve bir isteğiniz varsa Allah'tan isteyin. Zira öyle
topluluklar gelecek ki insanlardan bir şeyler istemek için Kur'an '1
okuyacaklardır'' buyurduğunu işittim.''
Tahric: İsnadında
tanımadığım ravi vardır. Tirmizı 5/179 (2917).
2388- Hayseme b. Ebi
Hayseme el-Basri anlatıyor: Adamın biri Yusuf Suresi'ni okuyarak insanlar
arasında dolaşırdi. İnsanlar toplanıp onu dinledikten sonra da onlardan bir
şeyler isterdi. Bunun üzerine Hasan (elBasri) şöyle dedi: İmran b. Husayn ile
beraberken Kur'an okuyan bir adam yanımıza geldi. İmran kalkıp adamın okuduğunu
dinledi. Ancak adam okumayı bitirip bir şeyler isteyince, İmran şöyle dedi:
'inna lillahi ve inna ileyhi raciun!"[Bakara 156] Kalk gidelim! Zira
Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kur'an'ı okuyun ve bir isteğiniz
varsa Allah 'tan isteyin. Zira öyle topluluklar gelecek ki insanlardan bir
şeyler istemek için Kur'an 'ı okuyacaklardır'' buyurduğunu işittim''
Tahric: İsnadında bir
beis yoktur. Taberani, M. el-Kebir 18/166 (371).
2389- Ebu Said
el-Hudri'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Kur'an'ı dünyalık elde etmek için öğrenen bir topluluk
gelmeden Kur'an'ı öğrenin ve onunla Allah'tan cenneti isteyin. Kur'an'ı üç
çeşit insan öğrenir. Biri onunla başkalarına karşı övünmek için öğrenendir.
Diğeri onunla dünyalık elde etmek için öğrenendir. Bir diğeri de sadece Allah
rızası için öğrenendir. "
Tahric: İsnadı zayıftır.
Mervezi, Kıyamu'l-Leyl (s. 128).
2390- Abdullah b. Mes'üd
der ki: "Öyle bir zaman gelecek ki bazıları Kur'an okuyarak sizlerden bir
şeyler isteyeceklerdir. Böylesi kişiler sizden bir şey istediği zaman sakın
vermeyin."
İsnadında biyografisini
bulamadığım ravi vardır.
2391- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Bu
Kur'an'ın coşku ve şevkle okunacağı bir zaman olacaktır. Sonra ise insanlarda
ona karşı bir gevşeme görülecektir. Gevşemenin olduğu zamanlarda kişi itidalli
bir şekilde sünnete tutunursa en güzelini yapmış olur. Ancak gevşekliği kişiyi
günahlara sevkediyorsa helak olmuş demektir. ''
Tahric: İsnadı zayıftır.
Tirmizi 4/635 (2453).
2392- Ebu İyas Muaviye
b. Kurra der ki: Amr b. en-Nu'man b. Mukarrin'in misafıriydim. Ramazan ayı
gelince adamın biri Mus'ab b. Zübeyr tarafından iki bin dirhemle geldi ve:
"Valimiz sana selam ediyor ve: ''Değerli her bir Kur'an okuyucusuna bir
iyilikte bulunduk. Sen de bu ay için bu iki yüz dirhemden istifade et''
diyor" dedi. Amr da: "Valiye selamımı ilet ve bizim Kur'an'ı dünyalık
elde etmek için okumadığımızı söyle" karşılığını verdi ve dirhemleri geri
çevirdi.
Tahric: Beyhaki'nin
hocasının biyografisini bulmuş değilim. İbn Ebi Şeybe, Musannef (10/481).
2393- Tirmizi der ki:
Hamza ez-Zeyyat, Basra'da bir kapının önünden geçerken evdekilerden su istedi.
Bardakta kendisine su getirilince de geri çevirdi. Neden içmediği sorulunca da:
"Bu evin içindeki çocuklardan birinin yanımda Kur'an öğrenmiş olmasından
endişe ediyorum. Bu durumda öğretmemin karşılığı bu su olur" dedi.
Tahric: İsnadında
tanımadığım ravi vardır.
Beyhaki der ki:
Mushafların parayla alınıp satılmasına gelince es-Sünenü'lKübra'da Alışverişler
bölümü içinde ashabın bu konuda görüş belirttiklerini, bazılarının mushafların
alınıp satılmasını kerih görürken bazılarının da sadece satılmasını mekruh
gördüklerini, ancak satın alınmasında bir sakınca görmediklerini zikrettik.
Tahric: Beyhaki,
Sünenu'l-Kübra (6/16-17).
Allah en doğrusunu bilir;
bunu kerih görmeleri de mushafların ticari bir mal gibi sayılmaması içindir.
TabiCından içlerinde Cabir b. Zeyd, Hasan, Şa'bı ve ikrime gibilerin de
bulunduğu bir topluluk mushafların satılmasına ruhsat vermişlerdir.
Ücret karşılığında
Kur'an öğretmeyi ise bir topluluk kerih görürken, bazıları da buna ruhsat
vermiştir. Her iki görüş konusunda da rivayetler vardır. Ebu Said'in ücret
karşılığında (Kur'an ile) efsun yapması yönündeki rivayet (1) ile ibn Abbas'tan
naklen Resulullah'ln (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "En çok hak ettiğiniz
ücret Kur'an öğretmeye karşılık aldığınız ücrettir" buyurması (2) bunun
cevazına delil teşkil eden rivayetlerdir. Doğrusunu da Allah bilir.
(1): 2337. hadise
bakınız. (2): Buhari, tıb (7/23).
Bize bildirildiğine göre
Ömer b. el-Hattab, Kur'an öğreten kişilere ücret tahsis etmiştir.- Beyhaki,
Sünenü'l-Kübra (6/124-125).
Ata, Hasan, ibn Sırın,
Ebu Kılabe ve Hakem'den de böylesi bir ücreti almaya ruhsat veren rivayetler
gelmiştir.
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın:
Hamam, Hela ve Pis
Olan Yerlerde Kur'an Okumanın Ona Saygı Nedeniyle Mekruh Görülmesi