Kur'an'la Çokça Meşgul Olup Sevinmek |
Yüce Allah, Resulullah'a
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Allah sana kitabı (Kur'an'ı) ve hikmeti indirmiş
ve sana bilmediğin şeyleri öğretmiştir. Allah'ın sana lütfu çok
büyüktür"[Nisa 113] buyurdu. Hz. Peygamber'in (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) hanımlarına da: "Siz evlerinizde okunan Allah'ın ayetlerini ve
hikmeti hatırlayın"[Ahzab 34] buyurmuştur.
Yüce Allah ayrıca
Kur'an', "Nur"[Nisa 174], ''Bereket kaynağı''[Enam 92,155] ve
"Hidayet''[Bakara 2] olarak isimlendirmiştir. Bundan dolayı Yüce Allah
birine böylesi bir nimeti verip öğrenmesini kolaylaştırdığı zaman nübüvvette
olmasa da amelde Hz. Peygamber'e de (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onu ortak
etmiş demektir. Buna rağmen kişi Kur'an', öğrenme nimetini mal ve çocuklardan
daha değerli görmüyorsa cahillerden de cahil biridir.
Sonrasında Halimi bir
sonraki rivayeti zikreder.
2351- Ebu Umame'nin bildirdiğine
göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Kur'an'ın üçte birini okuyan kişi. nübüvvetin üçte birini elde etmiş
olur. Kur'an'ın yansmi okuyan kişi. nübüvvetin yansını elde etmiş olur.
Kur'an'ın üçte ikisini okuyan kişi nübüvvetin üçte ikisini elde etmiş olur.
Kur'an'ın tümünü okuyan kişi de nübüvvetin tümünü elde etmiş olur. Kıyamet
gününde de ona: "Oku ve okuduğun her bir ayet ile (cennette) yüksel"
denilir. Kişi Kur'an 'dan bildiği ayetleri okuyarak yükselirken bildiği ayetler
bitince de ona: ''Ellerini kapatı'' denilir. Ellerini açınca sağ elinde
ebediyetin, diğer elinde de nimetlerin olduğunu görür. "
Tahric: İsnadı zayıftır.
1838. hadiste geçti.
2352- Abdullah b. Amr
der ki: "Kişi Kur'an'ı okuduğu zaman peygamberlik her iki tarafından
yaklaşmış gibi olur. Sadece kendisine vahiy verilmez. Başkasına verilen bir
şeyi kendisine öğretilen Kur'an'dan daha değerli gören biri de Yüce Allah'ın
değer verdiği bir şeyi küçümsemiş, Allah'ın küçümsediği bir şeye de değer vermiş
olur. Kuran'ı bilen birinin de kendisine dil uzatan birine dil uzatması ve
kendisine kaba davranan birine kaba davranması doğru olmaz. Bunun yerine
Kur'an'ın hakkı için karşı tarafı affedip hoş görsün."
Bu şekilde mevkUf (sahabi
sözü) olarak rivayet edilmiştir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. İbnu'I-Mübarek, Zühd 275 (799), Mervezi, Kıyamu'l-Leyl (124) ve
İbn Ebi Şeybe, Musannef (10/467).
2353- Abdullah b. Amr b.
As'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Kuran'ı bilen birinin, AlIah'ın kelamı içinde olduğu sürece
kendisine dil uzatan birine dil uzatması ve kendisine kaba davranan birine kaba
davranması doğru olmaz ...
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Hakim, Müstedrek (1/552).
2354- Hasan( -1
Basri)'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Kur'an'ın üçte birini öğrenen ve onunla amel eden kişi.
nübüvvetin üçte birini elde etmiş olur. Kur'an'ın yarısını öğrenen kişi.
nübüvvetin yansını elde etmiş olur. Kur'an'ın tümünü öğrenen ve onunla amel
eden kişi. nübüvvetin tümünü elde etmiş olur.''
Tahric: İsnadı zayıf
mürsel bir hadistir. Suyuti, Leallu'l-Masnua (1/244).
Beyhaki der ki:
"Nübüvveti elde etmekten kasıt, Hz. Peygamber'e (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) nail olan şeyi içinde bir araya getirmiş olsa gerektir. Ancak kendisine
vahiy gelmediği için peygamber olarak nitelendirilemez."
2355- Cemel savaşında
elinden yaralanan Red. el-Ganavi'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "Yüce Allah'ın, Kitab'ını ezberlemeyi
ihsan ettiği kişi başkasına verilen bir şeyi kendisine verilenden daha değerli
görüyorsa en büyük nimeti küçümsemiş olur. ''
Tahric: İsnadı zayıftır.
Buhari, et-Tarihu'l-Kebir 2 (1/311) ve Ukayli, ed-Du'afa (1/125).
2356- Ubey b. Ka'b der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bana bir Sure nazil oldu ve
bu Sureyi sana okumak istiyorum" buyurunca: "Özellikle bana okuman mı
söylendi?" diye sordum. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"EveU" karşılığını verdi.
Abdurrahman b. Ebza der
ki: Ubey'e: "Ey Ebu'l-Münzir! Buna sevindin mi?" diye sorduğumda:
"Yüce Allah: ''De ki: "Bunlar, Allah'ın bol nimeti ve
rahmetiyledir." Buna sevinsinler''[Yunus 58] buyurmuşken neden sevinmeyeyim?"
karşılığını verdi.
Tahric: İsnadı hasendir.
Hakim, Müstedrek (3/304), Buhari, Halk efali'l-İbad (s. 67-68), Ahmed, Müsned
(5/122, 123), Ebu Nuaym, Hilye (1/251) ve İbn Ebi Şeybe, Musannef (10/564,
12/141).
2357- Mücahid
bildiriyor: İbn Abbas, "De ki: ''Bunlar, Allah'ın bol nimeti ve
rahmetiyledir.'' Buna sevinsinler. O, onların topladıklarından daha
hayırlıdır"[Yunus 58] ayetini açıklarken: "Allah'ın Kitab'ı ve İslam
dinine sevinsinler. Zira bunlar topladıklarından daha hayırlıdır" demiştir.
Tahric: İsnadında
kopukluk vardır. Mansur, Müdlıid'e yetişmiş değildir. SuyUtl, ed-Dürrü'lMensur
(4/367).
2358- Ali b. Ebi Talha
bildiriyor: İbn Abbas, "Bunlar, Allah'ın bol nimeti ve
rahmetiyledir"[Yunus 58] buyruğunu açıklarken: "Allah'ın nimeti
İslam, rahmeti ise Kur'an'dır" demiştir.
Tahric: İsnadında
kopukluk vardır. Ali b. Ebi Talha, İbn Abbas'a yetişmiş değildir. İbn Cerir,
Tefsir (11/125) ve Suyuti, Dürrü'l-Mensur (4/367).
2359- Atiyye bildiriyor:
İbn Abbas, ''De ki: ''Bunlar, Allah'ın bol nimeti ve rahmetiyledir.'' Buna
sevinsinler. O, onların topladıklarından daha hayırlıdır"[Yunus 58]
buyruğunu açıklarken: "Allah'ın nimeti Kur'an'dır. Rahmeti ise
Müslümanları Kur'an ehli kılmasıdır" demiştir.
Tahric: İsnadı kavi
değildir. İbn Ebi Şeybe, Musannef (10/502) ve İbn Cerir, Tefsir (11/125).
2360- Atiyye bildiriyor:
Ebu Said, ''De ki: Bunlar, Allah'ın bol nimeti ve rahmetiyledir"[Yunus 58]
buyruğunu açıklarken: "Allah'ın nimeti Kur'an'dır. Rahmeti ise
Müslümanları Kur'an ehli kılmasıdır" demiştir.
Tahric: İsnadı kavi
değildir. İbn Ebi Şeybe, Musannef (10/501) ve İbn Cerir, Tefsir (11/124).
2361- Hişam b. Sa'd
bildiriyor: Zeyd b. Eslem, "De ki: ''Bunlar, Allah'ın bol nimeti ve
rahmetiyledir.'' Buna sevinsinler"[Yunus 58] buyruğunu açıklarken:
"Allah'ın nimeti Kur'an, rahmeti ise İslam'dır" demiştir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. İbn Cerir, Tefsir (11/125) ve Suyiıti, ed-Dürrü'/-Mensur
(4/367).
2362- Cüveybir
bildiriyor: Dahhak, "De ki: Bunlar, Allah'ın bol nimeti ve
rahmetiyledir"[Yunus 58] buyruğunu açıklarken: "Allah'ın nimeti
Kur'an, rahmeti ise İslam'dır" demiştir.
İsnadı zayıftır.
2363- Mansur b.
el-Mu'temir bildiriyor: Hilal b. Yesaf, "De ki: Bunlar, Allah'ın bol
nimeti ve rahmetiyledir"[Yunus 58] buyruğunu açıklarken: "Bunlar,
size öğrettiği Kur'an ve sİzi hidayete erdirdiği İslam iledir" demiştir.
Tahric: İsnadında
tanımadığım ravi vardır. İbn Cerir, Tefsir (11/124).
2364- Abdurrahman b.
Mehdi bildiriyor: Hilal b. Yesaf, "De ki: Bunlar, Allah'ın bol nimeti ve
rahmetiyledir"[Yunus 58] buyruğunu açıklarken: "Allah'ın nimeti
İslam, rahmeti ise Kur'an'dır" demiştir.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. İbn Cerir, Tefsir (11/125) ve Suyuti, Dürrü'l-Mensur (4/368).
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın: