İhlas Süresi'nin Zikre Tahsis Edilmesi |
2301- Ebu Said el-Hudri
der ki: Adamın biri, birinin seher vakti İhlas Suresi'ni tekrarlayıp durduğunu
işitti. Sabah olunca Hz, Peygamber'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelip bunu
aktardı ki adamın okuduğunu az buluyordu. Ancak Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Canım elinde olana yemin olsun ki ihlas Suresi Kur'an'ın üçte
birine denktir" buyurdu.
İsnadı sahihtir.
Lafız Ebu Zekeriya'nın
lafzıdır. Buhari, Sahih'de Ka'nebi ve Abdullah b. Yusuf kanalıyla Malik'ten
rivayet etti.- Buhiri, fadail (6/105) ile tevhid (8/164).
İsmail b. Cafer de Malik
kanalıyla bunu Ebu Said el-Hudri'den: "Katade b. Nu'man'ın bana
bildirdiğine göre ... " ibaresiyle nakleder
2302- Ebu Said el-Hudri
der ki: Katade b. en-Nu'man'ın bana bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) zamanında adamın biri gece boyunca sadece İhlas Suresi'ni
tekrarlayıp durdu. Onu duyan biri sabah vakti Resulullah'a (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) geldi ve: "Ey Allah'ın Resulü! Filan adam seher vakti ''De ki:
O, Allah birdir. Allah sameddir. O, doğurmamış ve doğmamıştır. Onun hiçbir
dengi yoktur"[İhlas 1-4] ayetlerini tekrarlayıp durdu. Başka da bir
şeyokumadı" dedi ki adamın okuduğunu az buluyordu. Hz. Peygamber
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Canım elinde olana yemin olsun ki ihlas
Suresi Kur'an'ın üçte birine denktir" karşılığını verdi.
İsnadı sahihtir.
Buhari der ki: Ebu
Ma'mer bunu rivayet ederken: "Sonrasında ravi söz konusu hadisi sonuna
kadar zikretti" demiştir. - Buhari, fedail (6/105) ile tevhid (8/164).
2303- Ebu Said el-Hudri
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Biriniz bir gecede
Kur'an'ın üçte birini okuyamaz mı?" diye sorunca, ashab: "Buna kimin
gücü yeter ki?" dediler. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"ihlas Suresi Kur'an'ın üçte birine denktir" buyurdu.
İsnadı sahihtir.
Harfi'nin rivayetinde
ise "....." lafzıyla: "Allah Vahid'dir, Samed'dir. O, doğurmamış
ve doğmamıştır. Onun hiçbir dengi yoktur" Kur'an'ın üçte birine
denktir" şeklinde geçer.
Buhari, Sahih'de Ömer b.
Hafs'tan rivayet etti. - Buhari, fadail (6/105).
Buhari'nin dediğine göre
İbrahim'in Ebu Said'den olan rivayeti mürsel, Dahhak'ın Ebu Said' den olan
rivayeti ise müsneddir.
2304- Ebu Derda der ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Biriniz bir gecede Kur'an'ın
üçte birini okuyamaz mı?" diye sorunca, ashab: "Buna gücümüz yetmez,
aciz kalırız" dediler. Bunun üzerine Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Yüce Allah Kur'an 'ı üç bölüme ayırdı. ihlas Suresi de bu üç
bölümden birine denktir" buyurdu.
Müslim, bir kanalla Said
b. Ebi Arube, ayrıca Şube ve Eban b. Yezid kanalıyla Katade'den rivayet etti.
Başka bir kanalla
yukarıdaki hadisin aynısı nakledilmiştir.
Tahric: Müslim,
salatü'l-müsafirın (260).
2305- Ebu Hureyre der
ki: Bir defasında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanımıza çıkıp:
'Toplanın! Sizlere Kur'an'ın üçte birini okuyacağım" buyurdu.
Toplandığımızda da İhlas Suresi'ni sonuna kadar okudu.
Beyhaki der ki: Ebu
Abdullah bunu bize bu şekilde rivayet etti. Başka bir defasında ise Ahmed b.
Hasen el-Kadi ve başkasından naklen şöyle rivayet etti: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanımıza çıktı ve: "Size Kur'an'ın üçte
birini okuyayım mı?" buyurdu ... " Sonrasında bir öncekinin aynısını
aktardı.
Müslim, Sahih'de Vasıl
b. Abdila'la kanalıyla İbn Fudayl'dan aktardı. - Müslim, salatü'l-müsafirın
(262).
2306- Ebu Hureyre der
ki: Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Toplanın!
Sizlere Kur'an'ın üçte
birini okuyacağım" buyurunca, ashib bir araya toplandı. Sonra Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) çıkıp İhlas Süresi'ni okudu ve içeriye girdi. O
girdikten sonra aramızda: "Herhalde semadan kendisine bir haber (vahiy)
geldi ve bundan dolayı içeriye girdi" şeklinde konuşmaya başladık. Daha
sonra ise çıktı ve: "Size Kur'an'ın üçte birini okuyacağımı söylemiştim.
Bilin ki bu sure, Kur'an'ın üçte birine denktir" buyurdu.
Tahric: İsnadı zayıftır,
ancak sahihbir hadistir.
Müslim, Yahya b.
el-Kattin'dan rivayet etti.- Müslim, salatü'l-müsafirin (261).
2307- Ebu Hureyre der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile yürürken adamın birinin
"De ki: O, Allah birdir. Allah sameddir. O, doğurmamış ve doğmamıştır.
Onun hiçbir dengi yoktur"[İhlas 1-4] ayetlerini (İhlas Suresi'ni)
okuduğunu işitti ve: "Vacip oldu!" buyurdu. "Ey Allah'ın Resulü!
Vacip olan nedir?" diye sorduğumda: "Cennet!" karşılığını verdi.
Gidip adama bunun müjdesini vermek istedim, ama Resulullah'la (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) birlikte yemeği de kaçırmak istemediğim için onunla yemeğe
gittim. Daha sonra dönüp müjdeyi adama vermek istedim, ancak adam gitmişti.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Tirmizi 5/167-168 (2897).
2308- Hz. Aişe
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir adamın
komutasında bir müfreze
gönderdi. Komutanları askerlere namazı kıldınrken kıraatini hep İhlas
Süresi'yle bitiriyordu. Müfreze dönüşü askerler komutanın bu yaptığını Allah
Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem) aktardılar. Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Ona sorun, neden öyle bir şey yapmış" buyurunca,
sordular. Adam: "Rahman olan Allah'ın sıfatlarını anlatan bir süre olduğu
için onu okumayı seviyorum" dedi. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Yüce Allah'ın da onu sevdiğini adama söyleyin"
buyurdu.
Müslim, Ahmed b.
Abdirrahman b. Vehb'den (1) ve Buhari de Ahmed b. Salih kanalıyla İbn Vehb'den
rivayet ettiler. Başka nüshalarda ise Muhammed -Ahmed b. Salih -İbn Vehb
kanalıyla aktardığı görülmüştür. (2)
Tahric. (1): Müslim,
salatü'l-müsafirin (263). (2): Buhari, tevhid (8/164-165).
2309- Enes b. Malik der
ki: Kuba'da bize imamlık yapan bir adam vardı. Adam namazda süre okuyacağı
zaman önce İhlas Süresi'ni okur sonra başka bir süreye geçerdi. Bütün
namazlarında da bunu yapardı. Cemaat bu konuda onu uyardı, ancak o: "Ben
bu süreyi okumayı bırakmam! İstiyorsanız bu şekilde size imamlık yaparım, aksi
halde yapmam" dedi. İçlerinde imamlık için en iyi adam da oydu ve
başkasının imamlığını da istemiyorlardı. Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) gelip bu durumu anlattıklarında, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) adamı çağırdı ve: "Ey filan! Cemaatin sana söylediği şeyi neden
yapmıyorsun? Neden devamlı olarak bu sureyi okuyorsun?" diye sordu. Adam:
"Ey Allah'ın Resulü! Bu süreyi seviyorum" deyince, Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Bu sureye olan sevgin seni cennete sokacaktır"
buyurdu.1
Tahric: İsnadı zayıftır,
ancak sahih bir hadistir.
Buhari der ki:
"Ubeydullalı bunu Sabit kanalıyla Enes'ten bildirmiştir. "- Buhari,
ezan (1/188-189).
2310- Enes (b. Malik) bildiriyor:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) adamın birine: "Neden devamlı
olarak ihlas Suresi'ni okuyorsun?" diye sorunca, adam:
"Ey Allah'ın
Resulü! Bu süreyi seviyorum" dedi. Bunun üzerine Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Bu sureye olan sevgin seni cennete sokacaktır" buyurdu.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Tirmizi, fadail (S /170).
2311 - Enes'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "İhlas
Suresi'ni iki yüz defa okuyan kişinin iki yüz yıllık günahları bağışlanır"
buyurmuştur.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Hatib, Tarih (6/187), İbnu'l-Cevzi, İlel (17/106) ve Suyuti,
el-Leallu'l-Masnu'a (1/329).
2312- Ebu Eyyub
el-Ensari'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"İhlas Suresi Kur'an'ın üçte biridir" buyurmuştur.
Tahric: Biri dışında
ravileri güvenilirdir. Nesai, Amelü'l-Yevm ve'l-Leyle (681, 687, 690, 691),
Taberini, M. el-Kebir 4/198 (4024,4025,4028,4029) ve Ebu Nuaym, Hilye
(4/154,7/134) ile Ahbaru isbehan (2/223).
2313- Ebu Eyyub (el-Ensari)
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Biriniz gecesi ve
gündüzünde Kur'an'ın üçte birini okuyamaz mı?" diye sordu. Ancak bunun
onlara ağır geldiğini görünce şöyle buyurdu: "Kişi ihlas Suresi'ni okuduğu
zaman Kur'an'ın üçte birini okumuş olur. Yine kişi on defa ''Allah'tan başka
ilah yoktur. Tektir ve ortaksızdır. Mülk onundur, hamd da ona mahsustur. O her
şeye kadirdir'' derse bir köleyi azat etmiş gibi olur. Birine gümüş (para) veya
süt hayvanı bağışlayan veya yolu tarif eden kişi de her biri için bir köle azat
etmiş gibi olur. ''
Zaide der ki: Mansur
bunu rivayet ederken: "Her biri bir köleyi azat etmekten daha
hayırıldır" lafzını kullanmıştır.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Tirmizı 5/167 (2896).
2314- Humeyd b. Abdirralıman,
annesi Ümmü Gülsüm binti Ukbe b. Ebi Muayt'tan bildiriyor: Resulullah'a
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) İhlas Suresi sorulunca: "Kur'an'ın üçte
biridir veya buna denktir" buyurdu.
Tahric: Beyhaki'nin
hocasının biyografisini bulmuş değilim. Diğer ravileri de güvenilirdir. Darimi,
fadail (857), Taberani, M. el-Kebir 25/74 (ı82), Ahmed, Müsned (6/403-404) ve
Nesal, Amelü'l- Yevm ve'l-Leyle (698).
2315- Enes'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "ihlas
Suresi'ni iki yüz defa okuyan kişinin iki yüz yıllık günahları bağışlanır"
buyurmuştur.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Hatib, Tarih (6/187) ve İbnu'l-Cevzi, İlel (1/106).
2316- Enes'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Günde ihlas
Suresi'ni iki yüz defa okuyan kişiye şayet borcu yoksa bin beş yüz iyilik
sevabı yazılır" buyurmuştur.
Muhammed b. Merzlik bunu
Hatim'den "Şayet borcu da yoksa elli yıllık günahları silinir"
lafzıyla rivayet etmiş, lehine yazılacak iyilik sayısı zikredilmemiştir.
Tahric: İsnadı zayıftıf.
İbn Adiy, el-Kamil (2/845), İbn Hibban, el-Mecruhin (1/269), Ebu Nuaym,Ahbaru
Isbehan (1/106) ve Hatib, Tarih (6/104).
2317- Başka bir kanalla
yukarıdaki hadisin aynısı nakledilmiştir.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Tirmizi 5/168 (2898).
Yine bu isnadla
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Uyumak için yatağına giren kişi sağ tarafına uzanıp İhlas Suresi'ni yüz
defa okuduğu zaman kıyamet gününde Yüce Allah ona: ''Ey kulum! Sağından cennete
gir'' buyurur. "
2318- Enes b. Malik'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Kim İhlas Suresi'ni namazda olduğu gibi abdestli bir şekilde ve Fatiha
Sures'iyle başlamak suretiyle yüz defa okursa Yüce Allah okuduğu her bir harfe
karşılık ona on iyilik sevabı yazar, on günahını siler, derecesini on derece
yükseltir, cennette ona yüz köşk inşa eder, o günde tüm insanların yaptığı amel
kadar amel yapmış gibi sayılır ve Kur'an'ı otuz üç defa okumuş gibi olur. Bu
sureyi okumak kişiyi şirkten bed kılar. Melekleri yanına getirirken şeytanı
kaçırıp uzaklaştırır. Arş'ın etrafında da okuyanı hatırlatan öyle bir uğultusu
olur ki sonunda Yüce Allah dönüp sesin sahibine bakar. Yüce Allah da ona nazar
ettiği zaman artık onu asla cezalandırmaz ...
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Adiy, el-Kamil (3/928) ve İbnu'l-Cevzi, el-Mevduat (1/249- 250).
Aynı isnadla Enes'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"ihlas Suresi'ni iki yüz defa okuyan kişinin, şayet dört hasleti de
taşıyorsa elli yıllık günahları silinir. Bu dört haslet de haksız yere kan
dökmemesi, başkasının malına el uzatmaması, zinaya bulaşmaması ve içki
içmemesidir."
Halil b. Murre bunu
rivayette tek kalmıştır. Halil de hadisleri yazılmayan zayıf kişilerdendir.
2319- Cabir der ki:
"Ey Allah'ın Resulü! Bize Rabbini tanıt" dediklerinde Yüce Allah:
''De ki: O, Allah birdir. Allah sameddir. O, doğurmamış ve doğmamıştır. Onun
hiçbir dengi yoktur''[İhlas 1-4] ayetleri nazil oldu.
Tahric: İsnadı kavi
değildir. Ebu Ya'la, Müsned 4/39 (2044), İbn Cerir, Tefsır (30/343), Abdullah
b. Ahmed, Sünne 2/508 (1185), Ebu Nuaym, Hilye (4/335, 10/10(113), Beyhaki,
el-Esmau ve's-Sifat (s. 354) ve Vahidi, Esbabu'n-Nuzul (s. 512).
2320- Hasan bildiriyor:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) TEbuk savaşına çıkmışken Cebrail
yanına geldi ve: "Ey Muhammed! Muaviye b. Muaviye el-Müzeni'nin cenaze
namazını kılar mısın?" diye sordu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Eveti" karşılığını verdi. Cebrail şöyle bir el hareketi
yaparak arada dağ tepe ne kadar şey varsa aradan çekildi. Ardından Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem), Cebrail ve Cebrail ile gelen yetmiş bin melek
durup Muaviye b. Muaviye'nin namazını kıldılar. Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Ey Cebrail! Muaviye b. Muaviye böylesi bir makama nasil
ulaştı?" diye sorunca, Cebrail: "İhlas Süresi'ni okuyarak. Zira
Muaviye ayaktayken, otururken, uzanmışken, yürürken, binek üzerindeyken hep bu
süreyi okurdu. Onu bu makama ulaştıran budur" karşılığını verdi.
Tahric: İsnadında
tanımadığım ravi vardır. Taberanı, M. el-Kebir 19/429 (1041).
Mürsel bir hadistir.
Delailü'n-Nübüvve ile es-Sünenü'l-Kübra eserlerimizde bunu mevsül olarak iki
kanaldan zikrettik. Mürsel olan bu rivayet de onların şahididir. İsnadında
"Muaviye b. Muaviye'den" denilmesi Muaviye b. Muaviye hadisi olması
anlamındadır.
2321 - Enes b. Malik der
ki: Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte TEbuk'teydik. Bir
sabah Güneş öyle parlak ve ışıklı bir şekilde doğdu ki daha önce böyle
doğduğunu görmüş değildik. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de onun bu
kadar ışıklı ve parlak bir şekilde doğuşunu hayretle izlerken Cebrail vahiyle
yanına geldi. Cebrail'e: "Neden Güneş daha önce hiç görmediğim bir şekilde
bu kadar aydınlık. ışıklı ve parlak doğdu?" diye sorunca, Cebrail:
"Ey Allah'ın Resulü! çünkü bugün Muaviye b. Muaviye el-lıysi vefat etti.
Yüce Allah da cenaze namazını kılmak üzere yetmiş bin melek gönderdi"
dedi. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey Cebrail! Bunun
sebebi nedir?" diye sorunca, Cebrail: "çünkü İhlas Süresi'ni çokça
okurdu. Ayakta, otururken, yürürken, gece, gündüz her zaman bu süreyi okurdu"
dedi ve: "Ey Allah'ın Resulü! Yeryüzünü senin için dürüp de onun namazını
kılmak ister misin?" diye sordu. Ardından dediğini yaptı. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) de onun namazını kıldıktan sonra geri öndü.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Beyhaki, Delail (5/245, 246) ile Sünen (4/50, 51), Ebu Ya'la, Müsned 7/256,258
(4267,4268), Ukayli, ed-Du'afa (3/342), İbn Hibban, el-Mecruhin (2/170) ve
Taberanl,M. el-Kebir 19/428 (1040).
2322- İbn Ömer der ki:
"Resulullah'ı (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yirmi gün veya yirmi beş gün veya
bir ay boyunca izledim. Sabah namazının farzından önceki iki rekat ile akşam
namazının farzından sonraki iki rekatta Kafirün ile İhlas sürelerini okudu.''
Tahric: İsnadı zayıftır.
Nesai, iftitah (2/170), Tirmizi 2/276 (417) ve İbn Mace 1/363 (1149).
2323- Hz. Aişe'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Kafirun ile ihlas sureleri sabah namazının farzından önceki iki rekatta
Kur'an'dan okunacak en güzel iki suredir. ''
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. İbn Mace 1/363 (1150).
2324- İbn Abbas der ki:
"İki rekat namaz kılıp da bu namazda otuz defa İhlas Süresi'ni okuyan
kişiye Allah cennette altından bin köşk inşa eder. Namaz dışında okuyan kişiye
ise Allah cennette yüz köşk inşa eder. Kişi bunu evine ailesinin yanına girdiği
zaman okuduğunda hem ailesi, hem de komşuları hayırlara nail olurlar."
Tahric: İsnadı zayıftır,
isnadında kopukluk vardır. Suyuti, Dürrü'l-Mensur (8/679).
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın:
Muavvizeteyn'in
Zikre Tahsis Edilmesi