Zikre Tahsis Edilen Bazı Sureler |
2259- Ebu Vakıd el-lıysi
der ki: Ömer b. el-Hattab bana Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bayram
namazlarında hangi süreleri okuduğunu sorunca: "Kamer ve Kar sürelerini
okudu" dedim.
Müslim, Sahih'de Ebu
Amir el-Ak adi kanalıyla Fuleyh'ten zikretmiştir.
Tahric: Müslim,
salatü'l-müsafirın (14,15).
2260- Nu'man b. Beşir
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bayram namazlarında
A'la ile Gaşiye sürelerini okurdu. Bayramlar Cuma gününe denk geldiği zaman her
iki namazda da yine aynı süreleri okurdu."
Tahric: Müslim, cumu'a
(62).
Lafız Vehb'in lafzıdır.
Bişr ise bunu: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Cuma namazlarında
A'la ile Gaşiye sürelerini okurdu. Bazen Kurban veya Ramazan bayramları Cuma
gününe denk geldiği zaman her iki namazda da yine aynı süreleri okurdu"
lafzıyla rivayet etmiştir.
Müslim, Ebu Avane ve
Cerir kanalıyla İbrahim'den rivayet etti.
2261- İbn Abbas
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Cuma günleri sabah
namazlarında Fecr, Secde ve Cuma sürelerini okurdu. Cuma namazında da Münafıkün
Süresi'ni okurdu."
Müslim, Sahih'de farklı kanallarla
Süfyan es-Sevri'den rivayet etti. - Müslim, cumu'a (61,64).
2262- Ümmü Hişam binti
Harise b. Nu'man der ki: "KM Süresi'ni bizzat Resulullah'ın (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ağzından öğrendim. Zira bu süreyi her Cuma minber üzerinde
hutbesinde okurdu."
Tahric. Müslim, cumu'a
(50,51,52).
Müslim bunu İbrahim b.
Sa'd kanalıyla Muhammed b. İshak'tan zikrederken İsnadında "Yahya b.
Abdullah b. Sa'd b. Zürare'den" der. Ancak benim kitabımda bu Hasan b.
Abdillah'tandır. Sanırım Müslim yazarın adı konusunda hata etmiştir.
2263- Cübeyr b. Mut'im
bildiriyor: ''Mescid'e girdiğimde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
akşam namazını kıldırıyordu ve namazda Tur suresini okuyordu. Kur'anı işitince
sanki yüreğim parçalandı.''
İbn Ebi Kumaş'tan (Muhammed
b. İsa b. es-Seken) sonra gelen bütün ravileri düşmüştür.
Buhari ve Müslim bunu
Muhammed b. Cübeyr b. Mut'im kanalıyla babası Cübeyr'den rivayet ettiler.-
Buhari, tefsir (6/49) ile ezan (1/186) ve Müslim, salat (174).
2264- Cabir b. Abdullah
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize Rahman Süresi'ni sonuna
kadar okuduktan sonra şöyle buyurdu: "Neden öyle sessizce duruyorsunuz?
(Cinlerle görüştüğüm gecede) bu sureyi cinlere okuduğumda sizden daha güzel bir
şekilde mukabelede bulundular. Zira ne zaman ''O halde, Rabbinizin
nimetlerinden hangisini yalanlayabilirsiniz?''[Rahman 13] ayetini okusam, bana:
''Rabbimizin hiçbir nimetini inkar edemeyiz. Rabbim! Sana hamdolsun!'' diye
karşılık veriyorlardı. ''
Tahric. Ravileri
güvenilirdir. Tirmizi 5/399 (3291).
2265- Hz. Ali'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Her şeyin en
güzeli (arus) vardır. Kur'an'ın en güzel (sures)i de Rahman Suresi'dir"
buyurmuştur.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Suyüti, Dürrü'l-Mensur (7/690).
2266- İbn Abbas'ın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Kamer Suresi Tevrat'ta ''Mubayyide (=Ağartan)" ismiyle andır. Zira
bütün yüzlerin kararacağı günde (Kıyamette) onu okumuş olan kişinin yüzünü
ağartır. ..
İsnadı zayıftır.
Hz. Fatıma'nın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Hadid, Vakıa ve Rahman surelerini okuyan kişi. göklerde ve yerde bulunan
melekler arasında Firdesv'in sakinlerinden biri olarak andır. .. - Deylemi,
Firdevs 3/267 (4656).
Muhammed b. Abdirrahman
bunu Süleyman'dan rivayette tek kalmıştır ve her ikisinin de hadisleri
münkerdir.
2267- Ebu Fatıma
bildiriyor: Osman b. Affan, hasta olan İbn Mes'ud'u ziyarete gitti. Ona:
"Neyden şikayetçisin?" diye sorunca, İbn Mes'ud:
"Günahlarımdan" dedi. Osman: "İstediğin bir şey var mı?"
diye sorunca, İbn Mes'ud: "Rabbimin rahmetini" dedi. Osman:
"Sana tabip çağıralım mı?" diye sorunca, İbn Mes'ud: "Beni hasta
düşüren de zaten tabibin kendisidir" dedi. Osman: "Maaşını sana
teslim edelim mi?" diye sorunca, İbn Mes'ud: "Daha önce onu bana hep
vermiştin, ama artık ihtiyacım yok" karşılığını verdi. Osman: "Onu
ailene ve çocuklarına bırakırsın" deyince, İbn Mes'ud şu karşılığı verdi:
"Onlara bir dua öğretmiştim. Bu duayı etmeleri halinde hiçbir zaman muhtaç
duruma düşmezler. Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Her gece Vakıa
Suresi'ni okuyan kişi muhtaç duruma düşmez'' buyurduğunu işittim."
İsnadı zayıftır.
Şuca' bunu Atiyye'den
rivayette tek kalmıştır. Aynısını İbn Vehb, Seriy b. Yahya kanalıyla Şuca'dan,
o da Ebu Zabya'dan, o da Abdullah b. Mes'ud'dan, o da Hz. Peygamber'den
(sallallahu aleyhi vasaHam) riv:ıyet etmiştir.
2268- Abdullah b. Mes'ud
der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Her gece Vakıa
Suresi'ni okuyan kişi muhtaç duruma düşmez" buyurduğunu işittim.
Tahric. İsnadı zayıftır.
İbnu'l-Cevzi, İlel (1/ 105), İbnu' s-Sünni, Amelu'l-Yevm ve'l-Leyle 1 96 (678),
Zehebi, Mizan (2/265,4/536) ve Suyuti, Dürrü'l-Mensur (8/3).
Hocamız bunu bu şekilde
Ebu Zabya'dan rivayet etmiştir. Buhari, Tarıh'te Şuca'yı zikretmiş ve Seriy'in
ondan rivayetlerde bulunduğunu zikretmiştir. Buhari de İbn Vehb gibi Seriy -
Şuca' - Ebu Zabya kanalıyla rivayetlerde bulunur. Haccac b. Minhal ise
muhalefet etmiş ve bunu Ebu Fatıma'dan rivayet etmiştir. İbn Vehb'den başkası
da bu şekilde rivayet etmiştir.
2269- İbn Mes'ud'un
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Her gece
Vakıa Suresi'ni okuyan kişi asla muhtaç duruma düşmez" buyurmuştur.2
İsnadı zayıftır.
Ebu Zabya der ki:
"İbn Mes'ud kızlarına her gece bu duayı yapmalarını söylerdi."
Yunus b. Bukeyr de bunu
Seriy'den rivayet etmiştir.
2270- İbn Mes'ud'un
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Her gece
Vakıa Suresi'ni okuyan kişi asla muhtaç duruma düşmez" buyurmuştur.
İsnadı zayıftır.
İbn Ebi Meryem, Seriy b.
Yahya kanalıyla Ebu Şud'dan, o da Ebu Zabya el-Curani'den, o da İbn Ömer'den
aynısını rivayet etmiştir ve bu rivayet, dua konusu içinde zikredilmiştir.
2271- Ebu Umame
el-Bahili'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Gece veya gündüz vakti Haşr Suresi'nin son ayetlerini okuyan ve o günü
veya gecesinde ölen kişiye cennet vacip olur" buyurmuştur.
Tahric. İsnadı zayıftır.
İbn Adiy, el-Kamil (3/1164) ve Hatib, Tarih (12/444).
Süleym b. Osman bunu
Muhammed b. Ziyad'dan rivayette tek kalmıştır.
2272- Ma'kil b.
Yesilr'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Kim sabah olduğunda ''EUzu billahl's-Semi'i'l-Alimi
mine'ş-Şeytaniracim (= Taşlanarak kovulmuş şeytanın şerrinden, her şeyi işiten
ve bilen Yüce Allah'a sığınırım)'' der ve Haşr Suresi'nin sonlarından üç ayet
okursa, akşamı bulana dek Allah onun için dua eden yetmiş bin melek tahsis
eder. Bunları akşam okuyan kişi için de aynı durum geçerlidir. "
Tahric. İsnadı zayıftır.
Tirmizi 5/182 (2922).
2273- İrbad b. Sariye bildiriyor:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Müsebbihilt denilen (Allah'ı tesbih
ile başlayan) sureleri okur ve: "Bunlar içinde bir ayet var ki bin ayetten
daha değerlidir" buyururdu.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Tirmizi 5/181 (2921), Nesai, fadail (Sı) ve Ebu Davud 5/304
(5057).
2274- Bakiyye b.
el-Velid bu isnildla aynısını şu lafızIa bildirir: "Resulullah) uyumadan
önce Müsebbihat denilen (Allah' ı tesbih ile başlayan) süreleri okur ve:
"Bunlar içinde bir ayet var ki bin ayetten daha değerlidir"
buyururdu."
Tahric. İsnadı hasendir.
Fesevi, Ma'rife (2/347).
2275- Meysere der ki:
'Göklerdeki ve yerdeki her şey, mülkün sahibi, mukaddes, mutlak güç sahibi,
hüküm ve hikmet sahibi olan Allah'ı tespih eder"[Cuma 1] ayeti Tevrat'ta
yedi yüz ayette yazılıdır.''
Tahric: İsnadında
tanımadığım bir ravi vardır. Hakim, Müstedrek (2/487).
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın:
Mülk Süresi'nin
Zikre Tahsis Edilmesi