ŞUABU’L-İMAN

19.ŞU’BE: KUR’AN’A SAYGI

 

GECE NAMAZINDA KUR'AN'I AÇIKTAN OKUMAK

 

1944- Kureyb der ki: İbn Abbas'a Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece namazında Kur'an'ı açıktan okuması konusunu sorduğumda: "Odasından okuduğu zaman dışarıda olanlar onu duyardı" dedi.

 

Tahric: İsnadı leyyindir (gevşek). Buhari, Halk efali'l-İbad (s. 45), Beyhaki, Sünen (3/11) ve Ebu'ş-Şeyh, Ahlaku'n-Nebiy (s. 198).

 

 

 

1945- Ümmü Hani der ki: "Mekke'de gece vakti evimin avlusundan Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) namazda açıktan ve yüksek sesle yaptığı kıraati işittim.''

 

Tahric: İsnadı hasendir. Nesai, iftitah (2/178, 179) ve İbn Mace 1/429 (1348).

 

 

Alimlerden bazıları gece namazında kıraatin bir kısmının açıktan bir kısmının da gizliden yapılmasını müstehap görürlerdi. Çünkü kıraatin hepsini içinden yapan kişi zamanla sıkılabilir, açıktan yaptığı zaman da sıkıntısı gider. Kıraatin hepsini açıktan yapan kişi de yorulabilir. Bir kısmını içinden yapması durumunda da dinlenmiş olur. Gece vakti nafile namaz kılan kişi kıraatin çoğunu açıktan, gündüz vakti nafile namaz kılan kişi de kıraatin çoğunu gizliden yapar. Gündüz vakti gürültü ve kargaşanın olmadığı bir yerdeyse ve namazda değilse de Kur'an'ı yüksek sesle okuyabilir.

 

 

 

1946- Abdullah b. Ebi Kays der ki: Hz. Aişe'ye: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece namazında kıraatini nasıl yapardı? Açıktan mı içinden mi?" diye sorduğumda: "İkisini de yapardı. Kıraatini bazen açıktan, bazen de içinden yapardı" karşılığını verdi. Bunun üzerine: "Dinimizde bize kolaylık sağlayan Allah'a hamdolsun" dedim.

 

Tahric: Ravileri güvenilirdir. Tirmizi, salat 1/311 (449) ile fadail 5/183 (2924) ve Nesai, kıyamu'I-leyl (3/224).

 

 

Yine bize bildirildiğine göre Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece namazındaki kıraati konusunda Ebu Hureyre: "Bazen sesini yükseltir, bazen de alçak sesle okurdu" demiştir.- Ebu Davud 2/81 (132S).

 

Yine bize bildirildiğine göre Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) öğle ve ikindi namazlarındaki kıraati konusunda Ebu Katade: "Bazen bir ayette bizim de duyabileceğimiz şekilde sesini yükseltirdi" demiştir.- Buhari, ezan (1/185, 189) ve Müslim, salat (154,155).

 

 

 

1947- Muaz b. Cebel der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu işittim: "Kur'an 'ı açıktan okuyan kişi, sadakasını açıktan veren, Kur'an'ı içinden okuyan kişi de, sadakasını gizliden veren kişi gibidir.''

 

Tahric: Hakim Ubeydullah b. Muhammed el-Belhi'nin biyografisini bulmuş değilim. Diğer raYileri ise güvenilirdir. Hakim (1/555).

 

 

Hadisi Muaz b. Cebel'den bu şekilde buldum. İsmail b. Ayyaş ise bunu Bahir b. Sa'd kanalıyla Ukbe b. Amir'den rivayet etmiştir.(2372'de tahrici var)

 

Süleyman b. Musa da Kesir b. Murre kanalıyla Ukbe b. Amir'den ... rıvayet etmıştır. - Ahmed, Müsned (4/201) ve Taberanl, el-Mu'cemu'l-Kebir 17/334 (925).

 

Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e tıklayın:

 

İnsanlarla Konuşmak İçin Kur'an Okumayı Kesmenin Mekruhluğu