Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Üstün Soyu
ve Temiz Doğumu |
1322:- Resulullah'ın (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) sahabisi olan İrbad b. Sariye'nin bildirdiğine göre Hz.
Peygamber {Sallallahu aleyhi ve Sellem} şöyle buyurdu: "Ben Allah'ın kulu
ve peygamberlerin sonuncusuyum. Hz. Adem henüz toprağa karışık iken ben Allah
katında peygamberlerin sonuncusuydum. Size bunun başlangıcını haber vereyim.
Atam ibrahım'in duası benim, isa'nın müjdesi benim, annemin gördüğü rüya da
benim." Bütün peygamber anaları böyle rüya görürler. Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) annesi de Resulullah'ı (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) doğururken bir nurun Şam saraylarını aydınlattığını görmüştü,
Tahric: İsnadının bir
zararı yoktur. Yakub b. Süfyan, el-Ma'rife ve't-Tarih (2/345), Beyhaki, Delail
en-Nübüvve (1/80),Ahmed,Müsned (4/127), İbn Hibban, Sahıh sh. 512 (2093),
Taberi, Tefsır (1/556), Taberani, M. el-Kebir 18/252 (629, 630) ve Hakim,
Müstedrek (2/41B).
Beyhaki der ki: Bu
hadisi Ebu Bekr b. Meryem, Süveyd b. Said kanalıyla irbad'dan, o da
Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şu şekilde nakletti: "Ben.
Allah katında Ümmü'l-kitab'da peygamberlerin sonuncusuyum, ''
Tahric: Hakim, Müstedrek
(2/600), Beyhaki, Delail (1/83), Ahmed, Müsned (4/12B), İbn Cerir Taberi,
Tefsır (1/556), İbn Ebi Asım, Sünne 1/179 (409), Taberani, M. el-Kebir 18/253
(631) ve Ebu Nuaym, Hilye (6/B9, 90).
Allah en doğrusunu
bilir; ancak Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kasdettiği, Allah'ın o
zamandan bunu takdir etmesidir. Allah'ı takdiri de Hz. Adem yaratılmadan önce
gerçekleşmiştir. Hz. ibrahım'in duası olmasından kasıt ise, Hz. ibrahım'in
Kabe'yi inşa edeceği zaman: "Rabbimiz, onların arasından, senin ayetlerini
onlara okuyacak, kitabı, hikmeti Öğretecek ve onları tezkiye edecek bir
peygamber gÖnder, Şüphesiz ki Aziz, Hakim Sensin''[Bakara 129] demesidir. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) onun duasını peygamberimizi göndererek kabul
etmiştir. Hz. isa'nın müjdesi olmasından kasıt ise ABah'ın Hz. isa'ya
emretmesiyle, Hz. isa'nın, israil oğullarına Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) doğmadan onu müjdelemesidir.
1323- Ebu Katade
el-Ensari: der ki: Bir adam: "Ey Allah'ın Resulül Pazartesi orucu hakkında
ne dersin?" diye sorunca: "O gün doğdum, Kur'an da o gün bana
indi" buyurdu.
Müslim Sahih'te rivayet
etti.
Tahric: İsnadı sahihtir.
Ahmed, Müsned (5/297, 299), Hakim, Müstedrek (2/602) ve Beyhaki, Sünen (4/293)
ve Delail (2/133)
1324- Muhammed b. İshak
der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Rebiulevvel ayının on
ikinci gecesi dünyaya geldi.''
Tahric: İsnadında
tammadığım bir ravi vardır. Hakim, Müstedrek (2/603).
Beyhaki der ki: ibn
Abbas'tan(1), sonra Kays b. Mahreme'den(2) sonra Kubas b. Eşyem'den(3) bize
bildirildiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Fil olayının
gerçekleştiği yıl dünyaya geldi. Zührı ve ona mutabaat edenler ise daha sonra
doğduğunu söylediler; ancak doğru olan birinci görüştür.(4)
TAhric: (1) Hakim,
Müstedrek (2/603), Beyhaki, Delail (1/75), İbn Sa'd, Tabakat (1/101), Taberani,
M.eI-Kebir 12/47 (12432)
ve Bezzar, Müsned (1/121).
(2) Tirmizi 5/589
(3619). (3) Tirmizi 5/589 (3619). (4) Beyhaki, Delail (1/78).
1325- İshak b. Yesar der
ki: Abdullah b. Abdilmuttalib'in, Amine binti Vehb b. Abdimenaf b. Zühre'den
başka bir hanımı daha vardı. Abdullah, çalışırken üzerine bulaşan çamurla o
hanımının yanına uğradı ve onunla birlikte olmak için çağırdı. Kadın Abdullah'a
üzerinin çamurlu olması sebebiyle icabet etmekte gecikince, Abdullah girip
çamuru yıkadı, sonra Amine'nin yanına girdi. Öbür hanımı kendisini çağırınca,
önceki davranışından dolayı kabul etmedi ve Amine'nin yanına girip onunla
birlikte oldu. Oradan çıkıp diğer hanımını çağırınca, hanımı şöyle dedi:
"Hayır istemiyorum. Yanıma uğradığında iki gözünün arasında bir nur vardı.
Onu senden almak istedim. Ancak Amine'nin yanına girince o, nuru senden
aldı."
Tahric: İsnadında
kesiklik vardır ve zayıfbir hadistir. Beyhaki, Delaii (1/105).
İbn İshak der ki: Amine,
Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hamile kaldı.
Amine binti Vehb'in
söylediğine göre Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hamile kalınca
kendisine: "Bu ümmetin efendisine hamile kaldın. Onu doğurunca şöyle de:
"Onu her hasetçinin, her iyi geçinen kusurlunun ve liderlik iddiasında
bulunan her kölenin şerrinden, bir ve tek olan (Allah'a) emanet ediyorum. Ona sığınıyorum.
O beni korur. çocuğum, şerefli ve övgü ye layık olan Allah'ın himayesindedir.
Gelişip büyüyünceye ve ortaya çıkıncaya kadar Allah'ın koruması
altındadır."
Bunun işareti Şam
topraklarındaki Busra saraylarını dolduracak bir nurun çıkmasıdır. Doğunca
adını Muhammed koy. Onun Tevrat'taki adı Ahmed'dir. Sema ve yer halkı onu
överler. İncil'de de adı Ahmed'dir ve Sema ve yer halkı onu överler.
Kur'an'daki adı ise Muhammed'dir. Ona bu adı ver. Amine onu doğurunca
cariyesini Abdulmuttalib'e gönderdi. Abdullah, Amine hamileyken vefat etmişti.
Abdullah'ın, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yirmi sekiz aylıkken
öldüğü de söylenir. Allah en doğrusunu bilir. İbn İshak der ki: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) sekiz yaşındayken Abdulmuttalib öldü. Annesi
Amine de Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) altı yaşındayken Ebva'da
vefat etti. - Beyhaki, Delail (1/188).
İbn İshak der ki: Amine,
Resulullah'ı (Sallallahu aleyhi ve Sellem) dünyaya getirince Abdulmuttalib'e
haber gönderip: "Bu gün bir oğlun doğdu. Gelip onu gör" dedi.
Abdulmuttalib gelince durumu ona haber verip, hamileyken gördüğü şeyleri ve
kendisine söylenenleri, hangi adı vermesinin emredildiğini anlattı.
Abdulmuttalib onu alıp Kabe'nin içindeki Hubel'in yanına soktu. İbn İshak,
Abdulmuttalib'in duasını ve söylediği şiirleri de zikretmiştir.
Süt anne olarak Halime
binti Ebi Zueyb tutuldu. Ebu Zueyb, Abdullah b. el-Haris b. Şecne b. Cabir b.
Rizam b. Nasıra b. Sa'd b. Bekr b. Hevazin b. Mansur b. İkrime b. Hasefe b.
Kays Aylan b. Mudar'dır.
Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) süt babası, Haris b. Abdiluzza b. Rifaa b.
Mellan b. Nasıra b. Sa'd
b. Bekr b. Hevazin'dir.
Süt kardeşleri ise
Abdullah b. el-Haris, Uneyse binti'l-Haris ve Huzafe binti'l-Haris'tir. Bu hanım
Şeyma'dır. Şeyma, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanlarındayken
annesiyle beraber onu kucağına alırdı.
Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) nesebi de; Muhammed b. Abdullah b.
Abdilmuttalib b. Haşim
b. Abdimenaf b. Kusayy b. Kilab b. Murre b. Ka'b b. Lueyy b. Galib b. Fihr b.
Malik b. Nadr b. Kinane b. Huzeyme b. Mudrike b. İlyas b. Mudar b. Nizar b.
Ma'd b. Adnan b. Edad b. Mukavvim b. Nahur b. Tarih b. Ya'rub b. Yeşcub b.
Nabit b. İsmail b.
İbrahim b. Azer'dir.
Azer'in adı Tevrat'ta Tarih b. Nahür b. Eriğu b. Sarih b. Falih b. Abir b.
Şalih b. Erfahşez b. Sam b. Nüh b. Lemak b. Mütevaşlih b. Ahnüh b. Yerd b.
Muhelayil b. Keynan b. Ennüş b. Şit b. Adem'dir. Hz. Adem de insanlığın
babasıdır.
1326- Muhammed b.
İshak'ın bildirdiğine göre Muhammed b. Abdillah nesebi şu farkla zikretmiştir:
Azer, Tevrat'ta şu neseple zikredilir: Tarih b. Nahur b. Avr b. felah b. Abir
b. Şaleh b. Sam b. Nüh b. Lamik b. Mutevaşlih b. Hunüh b. Muhleyl b. Kenan b.
Şit b. Adem.
Seleme b. el-fadl bunu
Muhammed b. İshak'tan nakletmiştir; ancak hadisin bir kısmında ona muhalefet
etmiştir.
Ebu Abdillah el-Hafız
der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Adnan'a kadar olan
nesebiyle ilgili hadis sahihtir. Bundan fazlası ise güvenilir değildir.
Beyhaki der ki: Bunun
sebebi, nesep alimlerinin bazısının buna ilave etmesi, bazısının eksiltmesi,
bazısının değişiklik yapmasıdır.
1327- Muhammed b. Talha
b. et-Tavil et-Teymi, nesebi Muhammed b. Abdullah'tan Ma'd b. Adnan'a kadar
aynen nakletmiştir.
Resulullah'a (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) en yakın olanlar, Abdulmuttalib b. Haşim oğullarıdır. Bunlar,
Hz. Abbas, Ebu Talib'in ailesi, Haris'in ailesi ve Ebu
Leheb'in ailesidir. Ebu
ralib ve Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) babası Abdullah, Abdulmuttalib'in
diğer oğullarından farklı olarak bir annedendir. Abdişems ve Muttalib oğulları,
Haşim b. Abdimenaf'ın anne baba bir kardeşidir. Onlardan sonra, baba bir
kardeşleri Nevfel b. Abdimenaf oğulları gelir. Sonra Esed b. Abdiluzza b. Kusay
oğulları ve Abdurrad b. Kusay oğulları gelir.
ibrahım b. el-Münzir,
diğer kabileleri zikrettikten sonra şöyle dedi: Abdulmuttalib b. Haşim'in on
erkek altı kızı vardır. Bunlar: Hamza, Abdullah, ismi Abdumenaf olan Ebu Talib,
Zübeyr, Haris, Cahl, Mukavvim, Dırar, ismi Abduluzza olan Ebu Leheb, Safiyye,
ismi Beyza olan Ümmü Hakım, Atike, Ümeyme, Erva ve Berre'dir. Abdullah b.
Abdilmuttalib'in oğlu, Adem oğullarının efendisi ve Allah'ın Resulü Hz.
Muhammed'dir. Annesi, Amine binti Vehb b. Abdimenaf b. Zühre b. Kilab b. Murre
b. Ka'b b. Lueyy b. Galib b. Fihr'dir. Sonra ravi, ninelerin de nesebini
zikredip şöyle dedi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) asalet
olarak Adem oğullarının en faziletlisi, anne baba tarafından da neseb olarak en
üstünüdür.
1328- Vasile b,
el-Eska'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Allah, ;smafl oğullarından Kinane'yi seçti. Kinane oğullarından
da Kureyş'i seçti. KureyŞ'ten Haşim oğullarını seçti, Haşim oğullarından da
beni seçti ...
Tahric: Ravileri
güvenilirdir
Müslim bunu Sahih'te
Evzai kanalıyla rivayet etti. - Müslim 2/1782 (1).
1329- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Ben Adem oğullarının; neslinin en hayırıllarından nesilden nesile
nakledilerek gönderildim. NiMyet içinde bulunduğum nesilden gönderilmiş oldum.
''
Tahric: İsnadı hasendir.
Buhari, menakib (4/166).
1330- İbn Ömer:
"Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gölgeliğinde
oturuyorduk" deyip uzun bir hadis aktarıp şöyle devam etti: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Allah semayı yedi kat
yarattı. en yukarıdakini seçip ona yarattıklarından dilediğini yerleştirdi.
Sonra mahlukatı yarattı ve mahlukatı arasından Adem oğullarını seçti. Adem
oğullarından da Arapları seçti. Araplardan da Mudar'ILları seçti. Mudar'dan da
Kureyş'i seçti. Kureyş'ten, Haşim oğullarını seçti. Haşim oğullarından da beni
seçti. Ben, seçkinlerin seçkini oldum. Arapları seven, beni sevdiği için sever,
Araplara buğz eden de bana buğz ettiği için buğz eder. ''
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Adiy, el-Kamil (2/665, 6/2206) ve Hakim, Müstedrek (4/73).
1331- Süleyman b.
Katte'nin bildirdiğine göre İbn Abbas: "Muhakkak ki O (Kur'an) , senin
için ve senin kavmin için mutlaka bir zikirdir''[Zuhruf 44] ayetindeki zikri:
"Senin ve kavmin için bir şereftir" şeklinde açıklamıştır.
Tahric: İsnadının bir
zararı yoktur. Beyhaki, Delail en-Nübüvve (7/63, 64), İbn Cerir, Tefsir (25/77)
ve Taberani, M. el-Kebir 12/256 (13030).
1332- Mücahid:
"Muhakkak ki O (Kur'an), senin için ve senin kavmin için mutlaka bir
şereftir"[Zuhruf 44] ayetini
açıklarken şöyle dedi: Kişiye: "Adam kimlerden?" diye sorulunca:
"Araplardan" cevabı verilir. "Hangi Araplardan?" diye
sorulunca ise: "Kureyş'ten" cevabı verilir. Bahsedilen zikir budur.
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. İbn Cerir, Tefsir (25/76).
1333- Cafer b.
Muhammed'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Allah beni zinadan değil, nikah sonucu (yapılan evliliklerden)
dünyaya göndermiştir (yaratmıştır), "
Tahric: İsnadı zayıftır.
İbn Ebi Şeybe, Musannef (11/431,432), İbn Sa'd, Tabakat (1/60), İbn Cerir,
Tefsir (11/76), Beyhaki, Sünen (7/190), es-Selımi, Tarih Cürcan (sh. 361) ve
Ebu Nuayırı, A'lam en-Nübüvve (1/11).
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın:
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in İsimleri