Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’i Sevmek |
1311 - Enes b. Malik'in bildirdiğine
göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Sizden
biriniz beni çocuklarından. anne-babasından ve bütün insanlardan daha çok
sevmedikçe iman etmiş olamaz. ''
Ravileri güvenilirdir ve
sahih bir hadistir.
Buhari bu hadisi Adem'den(1)
ve Müslim ise başka bir yolla Şu'be kanalıyla rivayet ettiler.(2)
Tahric: (1) Buhari,
Sahih (1/9). (2): Müslim, Sahih 1/67 (70).
1312- Enes'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Selleml şöyle buyurdu:
"Sizden biriniz beni
ailesinden, malından ve bütün insanlardan daha çok sevmedikçe iman etmiş olamaz
...
Ravileri güvenilirdir.
Buhari bu hadisi
Sahih'te Yakub b. İbrahim(1) ve Müslim ise Zuheyr b. Harb - İsmail kanalıyla
rivayet ettiler.(2)
Tahric: (1): Buhari (1/9).
(2): Müslim 1/67 (69).
1313- Enes b. Malik'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Kimde şu üç şey bulunursa onlarla imanın tadını tatmış olur: Allah'ı ve
Resu{ü'nü her şeyden çok sevmesi; kişinin, Allah kendisini küfürden
kurtardıktan sonra küfre düşmekten ateşe atılmaktan korktuğu gibi korkması ve
kişinin bir kulu sadece Allah için sevmesi. ''
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Ebu Davud et-Tayalisi, Müsned (sh. 264).
1314- Enes b. Malik'in
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Sizden biri diğerini sadece Allah için sevmedikçe, Allah kendisini
küfürden kurtardıktan sonra küfre düşmekten ateşe atılmaktan korktuğu gibi
korkmadıkça ve Allah ve Resul'ünü her şeyden daha çok sevmedikçe imanın tadını
tadamaz. "
Buhari bunu Sahih'te
Adem kanalıyla aktarmıştır. Müslim ise başka bir yolla Şu'be'den, ilk hadisin
lafzıyla veya ona yakın bir lafızIa zikretmiştir. Ebu Kılabe ve Sabit te
Enes'ten hadisi bu şekilde zikretmişlerdir.
1315- İbn Abbas'ın
bildirdiğine göre Hz. Peygamber {Sallallahu aleyhi ve Sellem} şöyle buyurdu:
"Allah'ı size verdiği nimetlerle beslediği için seviniz. Beni de Allah'ı
sevdiniz için seviniz. Beni sevdiğiniz için de Ehl-i beyt'imi seviniz.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Hakim, Müstedrek (3/149,150),
1316- Enes b. Malik der
ki: Bir adam Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelerek: "Kıyamet
saati ne zamandır?" diye sordu. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Onun için ne hazırladın?" karşılığını verince adam:
"Fazla bir şey değil, sadece Allah'ı ve Resulünü seviyorum" dedi.
Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sen sevdiğinle
berabersin" buyurdu.
ı İsnadı sahihtir.
Buhari bunu Sahih'te Abdan(1)
ve Müslim ise Muhammed b. Yahya b. Abdilaziz - Abdan kanalıyla rivayet
ettiler.(2)
Tahric: (1) Buhari
(7/113). (2) Müslim 3/2033 (164).
1317- Şa'bi der ki:
Ensar'dan bir adam Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelip: "Sen
benim için nefsimden, çocuğumdan, ailemden ve malımdan daha sevgilisin. Gelip
seni görmesem kendimi ölecekmiş gibi hissediyorum" dedi ve ağladı. Hz.
Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Neden ağlıyorsun?" diye
sorunca, adam: "Senin de, bizim de öleceğimizi, senim peygamberlerle
beraber cennetin yüksek tabakalarında olacağını, biz ise cennete girersek
aşağıda olacağımız için (seni göremeyeceğim. Onun için ağladım)" dedi.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona bir şey demedi. Sonra "Kim
Allah'a ve Peygamber'e itaat ederse, işte onlar Allah'ın nimetine eriştirdiği
peygamberlerle, dosdoğru olanlar, şehidler ve iyilerle beraberdirler. Onlar ne
iyi arkadaştırlar"[Nisa 69] ayeti nazil oldu. Bunun üzerine Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) adama: "Sana müjdeler olsun" buyurdu.
Tahric: İsnadının bir
zararı yoktur. Taberani, M. es-Sağir (1/26) ve Ebu Nuaym, Hilye (4/240, 8/125).
1318- Abdullah b. Hişam
-ki, çocukken Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onun başını okşayıp
kendisine dua etmişti- anlatıyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile
beraberdik ve Allah'ın Resulü, Ömer b. el-Hattab'ın elini tutmuştu. Ömer:
"Ey Allah'ın Resulü! ValIahi seni kendimden sonra her şeyden daha çok
seviyorum" deyince Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Hayır.
Canım elinde olana yemin ederim ki; kendinden de çok sevmedikçe olmaz (iman
etmiş olamazsm) " buyurdu. Ömer: "ValIahi şimdi seni kendimden de çok
seviyorum" deyince Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Şimdi
oldu ey Ömer!" buyurdu.
Tahric: İsnadında
eleştirilen İbn Lehia vardır. Yakub b. Süfyan el-Fesevi, el-Ma'rife
(1/345,346), Ahmed, Müsned (4/233,5/293) ve Hakim, Müstedrek (3/456).
1319- Bu hadis başka bir
kanalla Abdullah b. Hişam'dan: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
ile beraberdik ve Allah'ın Resulü, Ömer b. el-Hattab'ın elini tutmuştu"
şeklinde başlayarak aktarılmıştır.
İsnadı leyyindir.
Buhari bu hadisi
Sahih'te Yahya b. Süleymankanalıyla İbn Vehb'den, o da Hayve'den zikretmiştir.
- Buhari (7/218),
1320- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Sizden biriniz beni babasından ve çocuğundan daha fazla sevmedikçe iman
etmiş olamaz. ''
Tahric: İsnadının bir
zararı yoktur ve sahih bir hadistir. Buhari, Sahıh (1/9).
1321 - Cebele b. Harise
der ki: Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gittim ve: "Ey Allah'ın
Resulü! Kardeşim Zeyd'i benimle gönder" dedim. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "işte burada. Gitmek isterse ona engel olmam" buyurunca,
Zeyd: "Ey Allah'ın Resulü! Hiçbir zaman hiç kimseyi sana tercih
etmem" dedi. Kardeşimin görüşünün benim görüşümden daha hayırlı olduğunu
gördüm.
Tahric: Tirmizi 5/676
(3815).
Halimi der ki: Bu
bölümün konusu, Resulullah', (Sallallahu aleyhi ve Sellem) methetmek, O'na
bahşedilmiş sabit olan güzellikler, Allah'ın dininde yaptığı güzel işler ve
ümmetinin üzerindeki hakkıyla ilgilidir. Kim bunları bilir ve anlarsa,
Resulullah', (Sallallahu aleyhi ve Sellem), kendisini çok seven babasından daha
fazla sevmiş olur.
Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) methedilecek yönleri çoktur. Bunlardan biri
şerefli bir aileden ve temiz bir neseple doğmasıdır. Bir diğeri, Allah'ın
kendisine koyduğu isimlerdir.
Bir diğeri; Allah', onu
yaratmadan önce peygamberlere bildirmesi, henüz o ümmetini ve ümmeti onu
tanımadan o peygamberlere bildirilmesidir.
Bir diğeri; güzel
yaratılışı, güzel ahlakı ve cömertliğidir.
Bunlardan biri de güzel
ve beliğ konuşması ve bu konuda: "Bana söz sadeleştirildi ve kısaltılarak
verildi" buyurmasıdır.
Bunlardan biri de
ümmetine karşı olan düşkünlüğü ve merhameti, Allah'ın onunla ümmete dünyalık
büyük hayırlar vermesi ve ahirette şefaatine nail etmesidir.
Bunlardan biri de
dünyaya karşı zahid olması, dünyanın zorluğu ve musibetlerine karşı sabırlı olmasıdır.
En büyük mertebesi ise
nübüvvet ve risalettir. Onun, insanların ve cinlerin peygamberi, peygamberlerin
sonuncusu, resullerin efendisi, dünyada en üstünleri olması, ahirette de en
yüksek makama sahip olması bu üstün özelliklerindendir. ilk haşredilecek kişi
odur. ilk şefaat edecek odur. Livau'lMahmud'u taşıyacak olan odur. Havz'ın
sahibi odur. Allah onun hayatı üzerine yemin etmiş, Kur'an'da kendisine ne
ismiyle ne de künyesiyle değil, peygamberlik adıyla hitab etmiş, bu özelliğiyle
onu diğer peygamberlerden ayırmıştır.
Beyhaki der ki: Allah'ın
tevfikiyle Delail adlı kitapta Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
hayatını doğumundan vefatına kadar olan rivayet ve haberleri tasnif ettim.
Oradaki rivayetler, Halimi'nin sözlerini açıklamaktadır. Burada o rivayetlerin
hepsini zikretmek konuyu uzatacağı için her fasıla ilgili sadece gerekli olduğu
kadar rivayet zikrettim. Başarı Allah'tandır.
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın:
Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Üstün Soyu ve Temiz Doğumu