DEVAM:
2. Akikada Yapılan İşler
وَحَدَّثَنِي
عَنْ
مَالِكٍ،
عَنْ هِشَامِ بْنِ
عُرْوَةَ :
أَنَّ
أَبَاهُ
عُرْوَةَ بْنَ
الزُّبَيْرِ
كَانَ
يَعُقُّ عَنْ
بَنِيهِ،
الذُّكُورِ
وَالإِنَاثِ
بِشَاةٍ
شَاةٍ.
Hişam b. Urve'de:
Babam Urve b. Zübeyr, akîka olarak kız ve erkek çocukİar için ayrı ayrı birer
koyun keserdi.
قَالَ
مَالِكٌ :
الأَمْرُ
عِنْدَنَا
فِي الْعَقِيقَةِ
: أَنَّ مَنْ
عَقَّ،
فَإِنَّمَا يَعُقُّ
عَنْ
وَلَدِهِ
بِشَاةٍ
شَاةٍ، الذُّكُورِ
وَالإِنَاثِ،
وَلَيْسَتِ
الْعَقِيقَةُ
بِوَاجِبَةٍ،
وَلَكِنَّهَا
يُسْتَحَبُّ
الْعَمَلُ
بِهَا, وَهِيَ
مِنَ
الأَمْرِ الَّذِي
لَمْ يَزَلْ
عَلَيْهِ
النَّاسُ
عِنْدَنَا،
فَمَنْ عَقَّ
عَنْ
وَلَدِهِ،
فَإِنَّمَا
هِيَ
بِمَنْزِلَةِ
النُّسُكِ
وَالضَّحَايَا،
لاَ يَجُوزُ
فِيهَا
عَوْرَاءُ، وَلاَ
عَجْفَاءُ، وَلاَ
مَكْسُورَةٌ،
وَلاَ
مَرِيضَةٌ،
وَلاَ
يُبَاعُ مِنْ
لَحْمِهَا
شَيْءٌ وَلاَ
جِلْدُهَا،
وَيُكْسَرُ
عِظَامُهَا،
وَيَأْكُلُ
أَهْلُهَا
مِنْ
لَحْمِهَا،
وَيَتَصَدَّقُونَ
مِنْهَا،
وَلاَ
يُمَسُّ
الصَّبِيُّ
بِشَيْءٍ
مِنْ دَمِهَا(
îmam Malik'ten: Akika
konusunda biz Medineliler arasındaki ittifak şöyledir:
Çocuğuna akika
kurbanı kesecek kimse kız ve erkek için ayrı ayrı birer koyun keser. Akika
vacip değil, müstehaptır. İnsanlar öteden beri yapagelmiştir. Akika yapılan
hayvan da hedy ve kurban gibi olduğundan bu hayvanın da zayıf, kör, sakat ve
hasta olmaması gerekir. Etinden satılmaz, derisi de satılmaz, kemikleri
kırılır. Etinden sahibi yiyebilir, ondan tasadduk da edebilir. Ancak hayvanın
kanından çocuğa bir şey sürülmez.
AÇIKLAMA:
Cahiliye devrinde
akika kurbanlarının kemikleri etlerinden tamamen ayrılır, bu kemikler asla
kırılmazdı, islam bunun yersiz olduğunu belirtmek için bu kemiklerin de
kırılabileceğini bildirmiştir.