DEVAM:
10. Savaş Sırasında Öldürülen Düşmanın Üzerinden Çıkanların Ganimet olarak
Alınabilmesi (Seleb)
وَحَدَّثَنِي
مَالِكٌ،
عَنِ ابْنِ
شِهَابٍ،
عَنِ
الْقَاسِمِ
بْنِ
مُحَمَّدٍ،
أَنَّهُ
قَالَ : سَمِعْتُ
رَجُلاً
يَسْأَلُ
عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ
عَبَّاسٍ
عَنِ
الأَنْفَالِ
؟ فَقَالَ ابْنُ
عَبَّاسٍ :
الْفَرَسُ
مِنَ
النَّفَلِ،
وَالسَّلَبُ
مِنَ
النَّفَلِ.
قَالَ : ثُمَّ
عَادَ
الرَّجُلُ
لِمَسْأَلَتِهِ،
فَقَالَ ابْنُ
عَبَّاسٍ
ذَلِكَ
أَيْضاً،
ثُمَّ قَالَ الرَّجُلُ
: الأَنْفَالُ
الَّتِي
قَالَ
اللَّهُ فِي
كِتَابِهِ
مَا هِي ؟َ
قَالَ :
الْقَاسِمُ
فَلَمْ
يَزَلْ
يَسْأَلُهُ
حَتَّى كَادَ
أَنْ يُحْرِجَهُ،
ثُمَّ قَالَ
ابْنُ
عَبَّاسٍ :
أَتَدْرُونَ
مَا مَثَلُ
هَذَا،
مَثَلُ
صَبِيغٍ الَّذِي
ضَرَبَهُ
عُمَرُ بْنُ
الْخَطَّابِ(
Kasım b.
Muhammed'den: Adamın birinin Abdullah b. Abbas'a ganimetle ilgili soru
sorduğunu duydum. îbn Abbas ona şu cevabı verdi:
«At ganimettir.
Öldürdüğün düşmanın üzerinden çıkanlar da ganimet sayılır,» Daha sonra adam
soruJarını tekrarladı. îbn Abbas da aynı şeyleri söyledi. Adam:
«— Allah
Teala'nın kitabında «ganimetler» (enfal) dediği şey nedir?» diye sordu, o kadar
uzattı ki neredeyse zor kullanacaktı. Bunun üzerine:
*—' Şu olayı
biliyor musun? Ömer b. Hattab'ın Sabiğ'i dövmesi olayını...» dedi.
قَالَ
: وَسُئِلَ
مَالِكٌ
عَمَّنْ
قَتَلَ قَتِيلاً
مِنَ
الْعَدُوِّ،
أَيَكُونُ
لَهُ سَلَبُهُ
بِغَيْرِ
إِذْنِ
الإِمَامِ ؟
قَالَ : لاَ
يَكُونُ
ذَلِكَ
لأَحَدٍ
بِغَيْرِ إِذْنِ
الإِمَامِ،
وَلاَ
يَكُونُ
ذَلِكَ مِنَ الإِمَامِ
إِلاَّ عَلَى
وَجْهِ
الاِجْتِهَادِ،
وَلَمْ
يَبْلُغْنِي
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
r
قَالَ : « مَنْ
قَتَلَ
قَتِيلاً،
فَلَهُ سَلَبُهُ
». إِلاَّ
يَوْمَ
حُنَيْنٍ.
İmam Malik'e:
«Düşmanla dövüşerek onu Öldüren bir kimse, kumandanın izni olmaksızın düşmanın
üzerinde bulunanları alabilir mi? diye sordular. Şu cevabı verdi:
*— Kumandanın
izni olmadan kimse hiç bir şey alamaz. Kumandan da bu fionuda kendi içtihadına
göre karar verir. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'ın
«Bir düşmanla
dövüşüp onu öldüren üzerindekileri de alır» hadisi şerifi bana ulaşmadı. Bu
konuda sadece Huneyn savaşı örneği bence malumdur.»