37 - باب
رَكْعَتَا
الطَّوَافِ
37.
Tavaf Namazı
حَدَّثَنِي
يَحْيَى،
عَنْ
مَالِكٍ،
عَنْ هِشَامِ
بْنِ
عُرْوَةَ،
عَنْ أَبِيهِ
: أَنَّهُ
كَانَ لاَ
يَجْمَعُ
بَيْنَ
السُّبْعَيْنِ
لاَ يُصَلِّي
بَيْنَهُمَا،
وَلَكِنَّهُ
كَانَ
يُصَلِّي
بَعْدَ كُلِّ
سُبْعٍ
رَكْعَتَيْنِ:
فَرُبَّمَا
صَلَّى
عِنْدَ
الْمَقَامِ،
أَوْ عِنْدَ
غَيْرِهِ(
Hişam b. Urve
babasından şöyle naklediyor: Babam her yedi şavttan sonra iki rekat namaz kılardı.
Yedi şavtı tamamladığı halde namaz kılmadığı yoktur. Bu namazları da bazan
Makam-ı ibrahim'de, bazan da başka bir yerde kılardı.
وَسُئِلَ
مَالِكٌ عَنِ
الطَّوَافِ،
إِنْ كَانَ
أَخَفَّ
عَلَى
الرَّجُلِ
أَنْ يَتَطَوَّعَ
بِهِ,
فَيَقْرُنَ
بَيْنَ
الأُسْبُوعَيْنِ
أَوْ
أَكْثَرَ،
ثُمَّ
يَرْكَعُ مَا
عَلَيْهِ
مِنْ رُكُوعِ
تِلْكَ
السُّبُوعِ ؟
قَالَ:
لاَ
يَنْبَغِي
ذَلِكَ، وَإِنَّمَا
السُّنَّةُ
أَنْ
يُتْبِعَ
كُلَّ سُبْعٍ
رَكْعَتَيْنِ(
îmam Malik'e: «—
Bir kimse her yedi şavtta bir namaz kılmayı az bularak iki
yedi şavttan
sonra veya daha fazlasından jsonra hepsini toptan kılabilir mi?» diye soruldu.
îmam Malik şu cevabı verdi:
«— Olmaz. Sünnet
olan her yedi şavttan sonra iki rekat kılmaktır.» '
قَالَ
مَالِكٌ فِي
الرَّجُلِ
يَدْخُلُ فِي الطَّوَافِ
فَيَسْهُو،
حَتَّى
يَطُوفَ
ثَمَانِيَةَ
أَوْ تِسْعَةَ
أَطْوَافٍ.
قَالَ :
يَقْطَعُ
إِذَا عَلِمَ
أَنَّهُ قَدْ
زَادَ، ثُمَّ
يُصَلِّي
رَكْعَتَيْنِ
وَلاَ
يَعْتَدُّ
بِالَّذِي
كَانَ زَادَ،
وَلاَ
يَنْبَغِي
لَهُ أَنْ
يَبْنِيَ عَلَى
التِّسْعَةِ،
حَتَّى
يُصَلِّيَ
سُبْعَيْنِ
جَمِيعاً،
لأَنَّ
السُّنَّةَ
فِي
الطَّوَافِ :
أَنْ
يُتْبِعَ
كُلَّ سُبْعٍ
رَكْعَتَيْنِ.
İmam Malik, tavaf
yaparken dalgınlığa düşerek sekiz veya dokuz şavttan sonra farkına varan kimse
ile ilgili olarak hakkında da şöyle der:
Yedi şavttan
fazla yaptığını anladığı an bırakır, iki rekat namaz kılar. İkinci bir tavafa
başladığı zaman artık fazlalıklar sayılmaz, yeniden bir yedi şavt daha
tamamlar, ondan sonra iki rekat namaz kılar. Çünkü tavafta her yedi şavttan
sonra iki rekat namaz kılmak sünnettir.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَمَنْ شَكَّ
فِي
طَوَافِهِ
بَعْدَ مَا
يَرْكَعُ
رَكْعَتَي
الطَّوَافِ،
فَلْيَعُدْ
فَلْيُتَمِّمْ
طَوَافَهُ
عَلَى الْيَقِينِ،
ثُمَّ
لِيُعِدِ
الرَّكْعَتَيْنِ،
لأَنَّهُ لاَ
صَلاَةَ
لِطَوَافٍ
إِلاَّ بَعْدَ
إِكْمَالِ
السُّبْعِ.
İmam Malik'ten: İki
rekat namazı kıldıktan sonra yedi şavtı tamamlayıp tamamladığı konusunda
şüpheye düşerse tavafı yeniden yapar, iki rekat namazı da yeniden kılar. Çünkü
tavafı tamamlamadan (yedi şavt yapmadan) namaz kılınmaz.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَمَنْ
أَصَابَهُ
شَيْءٌ بِنَقْضِ
وُضُوئِهِ
وَهُوَ
يَطُوفُ
بِالْبَيْتِ،
أَوْ يَسْعَى
بَيْنَ
الصَّفَا
وَالْمَرْوَةِ،
أَوْ بَيْنَ
ذَلِكَ،
فَإِنَّهُ مَنْ
أَصَابَهُ
ذَلِكَ
وَقَدْ طَافَ
بَعْضَ
الطَّوَافِ
أَوْ
كُلَّهُ،
وَلَمْ
يَرْكَعْ
رَكْعَتَي الطَّوَافِ،
فَإِنَّهُ
يَتَوَضَّأُ
وَيَسْتَأْنِفُ
الطَّوَافَ
وَالرَّكْعَتَيْنِ.
Beytullah'ı tavaf
ederken, Safa ile Merve arasında sa'y ederken veyahut da bu ikisi arasında
abdesti bozulan kimse, tavafın bir kısmını veya tamamını yapmış, iki rekat
tavaf namazını da kılmamışsa, yeniden abdest alıp tavafını yapar, namazını da
kılar.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَأَمَّا
السَّعْيُ
بَيْنَ الصَّفَا
وَالْمَرْوَةِ،
فَإِنَّهُ
لاَ يَقْطَعُ
ذَلِكَ
عَلَيْهِ مَا
أَصَابَهُ مِنِ
انْتِقَاضِ
وُضُوئِهِ،
وَلاَ
يَدْخُلُ السَّعْيَ
إِلاَّ
وَهُوَ
طَاهِرٌ
بِوُضُوءٍ.
Sa'y yaparken
abdesti bozulursa, sa'y i kesmesi gerekmez. Sa'ye ancak abdestli olarak
başlanır.