4 - باب
قَضَاءِ
الاِعْتِكَافِ
4-
İTİKAF KAZA EDİLİR Mİ?
حَدَّثَنِي
زِيَادٌ،
عَنْ
مَالِكٍ،
عَنِ ابْنِ
شِهَابٍ،
عَنْ
عَمْرَةَ
بِنْتِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ،
عَنْ
عَائِشَةَ :
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ r أَرَادَ
أَنْ
يَعْتَكِفَ،
فَلَمَّا
انْصَرَفَ
إِلَى
الْمَكَانِ
الَّذِي
أَرَادَ أَنْ يَعْتَكِفَ
فِيهِ،
وَجَدَ
أَخْبِيَةً،
خِبَاءَ
عَائِشَةَ،
وَخِبَاءَ
حَفْصَةَ، وَخِبَاءَ
زَيْنَبَ،
فَلَمَّا
رَآهَا سَأَلَ
عَنْهَا،
فَقِيلَ لَهُ
: هَذَا
خِبَاءُ عَائِشَةَ
وَحَفْصَةَ
وَزَيْنَبَ،
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ r «
آلْبِرَّ
تَقُولُونَ
بِهِنَّ ؟ »
ثُمَّ انْصَرَفَ،
فَلَمْ
يَعْتَكِفْ
حَتَّى
اعْتَكَفَ
عَشْراً مِنْ
شَوَّالٍ(
Aişe (r.anha)'den
rivayete göre, Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem itikafa girmek istemişti.
İtikafa gireceği yere varınca Aişe'nin, Hafsa'nın ve Zeyneb'in ~adırlarını
orada kurulu buldu. Onları görünce sordu. Orada bulunanlar da Aişe Hafsa ve
Zeyneb'in çadırları denildi. Bunun üzerine Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem şöyle buyurdu: "iyilik mi yaptığınızı zannediyorsunuz?" Daha
sonra itikafa girmeden döndü gitti. Sonra şewal ayında on gün itikaf yaptı.
Diğer tahric:
Buharı, İtikaf; Müslim, İtikaf
وَسُئِلَ
مَالِكٌ عَنْ
رَجُلٍ
دَخَلَ الْمَسْجِدَ
لِعُكُوفٍ
فِي
الْعَشْرِ
الأَوَاخِرِ
مِنْ
رَمَضَانَ،
فَأَقَامَ
يَوْماً أَوْ
يَوْمَيْنِ،
ثُمَّ مَرِضَ
فَخَرَجَ
مِنَ
الْمَسْجِدِ،
أَيَجِبُ
عَلَيْهِ
أَنْ
يَعْتَكِفَ
مَا بَقِىَ مِنَ
الْعَشْرِ
إِذَا صَحَّ،
أَمْ لاَ يَجِبُ
ذَلِكَ
عَلَيْهِ،
وَفِي أَيِّ
شَهْرٍ يَعْتَكِفُ
إِنْ وَجَبَ
عَلَيْهِ
ذَلِكَ ؟ فَقَالَ
مَالِكٌ :
يَقْضِي مَا
وَجَبَ
عَلَيْهِ
مِنْ عُكُوفٍ
إِذَا صَحَّ،
فِي
رَمَضَانَ
أَوْ غَيْرِهِ،
وَقَدْ
بَلَغَنِي
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ r أَرَادَ
الْعُكُوفَ
فِي
رَمَضَانَ،
ثُمَّ رَجَعَ
فَلَمْ
يَعْتَكِفْ،
حَتَّى إِذَا
ذَهَبَ
رَمَضَانُ،
اعْتَكَفَ
عَشْراً مِنْ شَوَّالٍ(
*
Malik' e, Ramazan'ın son on gününde itikafa giren bir kimse bir iki gün sonra
hastalansa ve itikaftan çıksa iyileştiği zaman tekrar itikafa girer mi? Hangi
ayda girmeli? Girmesi vacip midir? diye soruldu. İmam Malik: "İyileştiği
zaman Ramazanda veya başka bir ayda vacip olan bu itikafı kaza eder. Benim
duyduğuma göre Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem bir Ramazanda itikafa
girmek istemiş fakat sonradan vazgeçmişti. Daha sonra Ramazan çıkınca şewal
ayında on gün itikafa girmişti" demiştir.
قَالَ
زِيَادٌ :
وَالْمُتَطَوِّعُ
فِي
الاِعْتِكَافِ،
وَالَّذِي
عَلَيْهِ
الاِعْتِكَافُ
أَمْرُهُمَا
وَاحِدٌ،
فِيمَا
يَحِلُّ
لَهُمَا
وَيَحْرُمُ
عَلَيْهِمَا،
وَلَمْ
يَبْلُغْنِي
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ r كَانَ
اعْتِكَافُهُ
إِلاَّ
تَطَوُّعاً.
Ramazanda nafile
itikafa girenle itikaf borcu olan kimseler yapılıp yapılmayacak işler konusunda
aynı hükümlere tabidirler. Bana ulaşan bilgilere göre, Rasulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'ın yaptığı tüm itikaflar nafile idi."
قَالَ
مَالِكٌ فِي
الْمَرْأَةِ
إِنَّهَا
إِذَا
اعْتَكَفَتْ،
ثُمَّ
حَاضَتْ فِي اعْتِكَافِهَا
: إِنَّهَا
تَرْجِعُ
إِلَى بَيْتِهَا،
فَإِذَا
طَهُرَتْ
رَجَعَتْ
إِلَى
الْمَسْجِدِ
أَيَّةَ
سَاعَةٍ
طَهُرَتْ، ثُمَّ
تَبْنِي
عَلَى مَا
مَضَى مِنَ
اعْتِكَافِهَا.
وَمِثْلُ
ذَلِكَ
الْمَرْأَةُ
يَجِبُ عَلَيْهَا
صِيَامُ
شَهْرَيْنِ
مُتَتَابِعَيْنِ
فَتَحِيضُ،
ثُمَّ
تَطْهُرُ
فَتَبْنِي
عَلَى مَا
مَضَى مِنْ
صِيَامِهَا،
ولاَ
تُؤَخِّرُ ذَلِكَ.
* Malik der ki:
"İtikafa giren bir kadın hayız görmeye başlasa itikafı bırakıp evine
döner, temizlenince tekrar mescide gelip kaldığı yerden itikafına devam eder.
Kendisine iki ay üstüste oruç tutmak farz olan bir kadın da aynı şekilde hayız
olursa o da temizlenince kaldığı yerden orucuna devam eder, geciktirmez. "