3 - باب
الزَّكَاةِ
فِي
الْمَعَادِنِ
3. Madenlerin Zekatı
حَدَّثَنِي
يَحْيَى،
عَنْ
مَالِكٍ،
عَنْ رَبِيعَةَ
بْنِ أبِي
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ،
عَنْ غَيْرِ
وَاحِدٍ،
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ r قَطَعَ
لِبِلاَلِ
بْنِ
الْحَارِثِ
الْمُزَنِيِّ
مَعَادِنَ
الْقَبَلِيَّةِ،
وَهِيَ مِنْ
نَاحِيَةِ
الْفُرْعِ،
فَتِلْكَ
الْمَعَادِنُ
لاَ يُؤْخَذُ
مِنْهَا
إِلَى
الْيَوْمِ إِلاَّ
الزَّكَاةُ(
Rabia b. Ebî
Abdurrahman bazılarından şöyle duyduğunu naklediyor:
Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem, Nahle ile Medine arasındaki Far' civarında bulunan
ve Medine'ye beş günlük bir mesafede olan Kabeliyye madenlerinin işletme
hakkını Bilal b. Haris el-Müzeni'ye vermişti. O gün bugün hala bu madenlerden
zekat'tan başka bir şey alınmaz,
قَالَ
مَالِكٌ :
أَرَى
وَاللَّهُ
أَعْلَمُ، أَنْ
لاَ يُؤْخَذَ
مِنَ
الْمَعَادِن،
مِمَّا
يَخْرُجُ
مِنْهَا
شَيْءٌ،
حَتَّى
يَبْلُغَ مَا
يَخْرُجُ
مِنْهَا قَدْرَ
عِشْرِينَ
دِينَاراً
عَيْناً،
أَوْ مِئَتَىْ
دِرْهَمٍ،
فَإِذَا
بَلَغَ
ذَلِكَ فَفِيهِ
الزَّكَاةُ
مَكَانَهُ،
وَمَا زَادَ
عَلَى ذَلِكَ
أُخِذَ
بِحِسَابِ
ذَلِكَ، مَا
دَامَ فِي
الْمَعْدِنِ
نَيْلٌ،
فَإِذَا انْقَطَعَ
عِرْقُهُ،
ثُمَّ جَاءَ
بَعْدَ
ذَلِكَ
نَيْلٌ، فَهُوَ
مِثْلُ
الأَوَّلِ
يُبْتَدَأُ
فِيهِ الزَّكَاةُ،
كَمَا
ابْتُدِئَتْ
فِي الأَوَّلِ(
İmam Malik
madenlerin zekatıyla ilgili olarak şöyle der: Allah daha iyi bilir ama bana
göre çıkarılan madenlerin değeri yirmi dinar altına veya iki yüz dirhem gümüş
miktarına erişmedikçe bunlara zekat düşmez. Bu miktara ulaşınca zekat alınır.
Çıkarılan maden miktarı arttıkça ve maden de çıkmaya devam ettikçe zekatı
hesaplanarak alınmaya devam edilir. Şayet maden bir ara kesilir; çıkmaz olur da
sonra tekrar çıkmaya devam ederse, ilk defa çıkarmaya başlanıyormuş gibi zekatı
hesap edilir.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَالْمَعْدِنُ
بِمَنْزِلَةِ
الزَّرْعِ،
يُؤْخَذُ
مِنْهُ
مِثْلُ مَا يُؤْخَذُ
مِنَ
الزَّرْعِ،
يُؤْخَذُ مِنْهُ
إِذَا خَرَجَ
مِنَ
الْمَعْدِنِ
مِنْ يَوْمِهِ
ذَلِكَ،
وَلاَ
يُنْتَظَرُ
بِهِ الْحَوْلُ،
كَمَا
يُؤْخَذُ
مِنَ
الزَّرْعِ إِذَا
حُصِدَ
الْعُشْرُ،
وَلاَ
يُنْتَظَرُ أَنْ
يَحُولَ
عَلَيْهِ
الْحَوْلُ.
İmam Malik'ten:
Madenler de ziraat ürünleri gibidir; elde edilen malın bizzat kendisi zekat
olarak alınır, ziraattan elde edilen mahsulde olduğu gibi madenlerde de
çıkarılan malın üzerinden bir sene geçmesi beklenmez.