SAHİH-İ MÜSLİM

TEFSİR

 

7- İÇKİNİN HARAM KILINMASININ NÜZULU HAKKINDA

 

7475-32/1- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Ali b. Mushir, Ebu Hayyan’DAN tahdis etti, o Şa'bi'den, o İbn Ömer’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Ömer (radıyallahu anh) Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in minberi üzerinde hutbe verdi. Allah'a hamd ve senada bulunduktan sonra şöyle dedi: İmdi şunu bilin ki içkinin haram kılınması hükmü nazil olduğu gün içki (hamr) beş şeyden yapılırdı. Buğdaydan, arpadan, kuru hurmadan, kuru üzümden ve baldan. Hamr (içki) aklı perdeleyen her şeydir. Ey insanlar! Üç şey vardır ki Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in onlar hakkında bize bir ahitte (açıklamada) bulunmasını çok arzu ederdim: Dede ve kelale (nin mirası) ile faiz türlerinden bir kaç tür.

 

 

Diğer tahric: Buhari, 4619, 5581, 5588, ayrıca 5588 -muallak olarak-, 7337 -muallak olarak-; Ebu Davud, 3699; Tirmizi, 1874

 

AÇIKLAMA:          Hamr (içki)nin haram kılınması hakkında "o beş şeyden yapılıyordu" dedikten sonra kelaleyi ve diğerlerini sözkonusu etti. Bütün bunlara dair açıklamalar ilgili bablarında geçmiş bulunmaktadır.

 

 

 

 

7476-33/2- Bize Ebu Kureyb de tahdis etti, bize İbn İdris haber verdi, bize Ebu Hayyan, Şa'bi'den tahdis etti, o İbn Ömer’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Ömer b. Hattab (radıyallahu anh)'1 Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in minberi üzerinde şöyle derken dinledim: İmdi ey insanlar! Gerçek şu ki içkinin haram kılınması hükmü nazil olunca o beş şeyden yapılıyordu:

Üzümden, kuru hurmadan, baldan, buğdaydan ve arpadan. Hamr (içki) aklı perdeleyen şeydir. Uç husus var ki ey insanlar Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bunlar hakkında bizde nihai olarak kendisini kabul edeceğimiz bir ahitte (emir ve hükümde) bulunmasını çok arzu ederdim. Bunlar dede ve kelale(nin mirası) ile faiz türlerinden bazı türlerdir.

 

 

 

7477- .. ./3- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize İsmail b. Uleyye tahdis etti. (H.) Bize İshak b. İbrahim de tahdis etti, bize İsa b. Yunus haber verdi, (İsmail ile) ikisi Ebu Hayyan'dan bu isnad ile önceki ikisinin hadisinin aynısını haber verdi ancak İbn Uleyye hadisinde İbn İdris'in dediği gibi "üzüm" derken İsa'nın hadisinde İbn Mushir'in dediği gibi "kuru üzüm" demiştir.847

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

8- YÜCE ALLAH'IN: "BUNLAR RABLERİ HAKKINDA DAVALAŞAN İKİ HASIMDIRLAR''(HACC, 19) BUYRUĞU HAKKINDA