SAHİH-İ MÜSLİM |
TEFSİR |
4- YÜCE ALLAH'IN:
''CARİYELERİNİZ KENDİLERİNİ KORUMAK İSTERKEN.....ONLARI
ZİNA'YA ZORLAMAYIN''(NUR, 33) BUYRUĞU HAKKINDA BİR BAB
7468-26/1- Bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe ve Ebu Kureyb birlikte Ebu Muaviye'den -lafız Ebu Kureyb'e ait olmak üzere- tahdis
etti, bize Ebu Muaviye tahdis etti, bize A'meş, Ebu Süfyan'dan tahdis etti, o Cabir'den şöyle dediğini rivayet etti:
Abdullah b. Ubeyy b. Selul
bir cariyesine git de bizim için biraz zina et derdi. Bunun üzerine aziz ve
celil Allah: "Cariyeleriniz kendilerini korumak isterken dünya hayatının
geçici metaını kazanmak için onları zinaya zorlamayın. Kim onları zorlarsa
şüphe yok ki Allah onların zorlanmalarından sonra -o cariyelere- mağfiret
edicidir, rahmet edicidir." (Nur, 33) buyruğunu indirdi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Bunun
üzerine yüce Allah: "Cariyeleriniz kendilerini korumak isterken dünya
hayatının geçici metaını kazanmak için onları zinaya zorlamayın ... onların
zorlanmalarından sonra -o cariyelere- mağfiret edicidir, rahmet edicidir"
buyruğunu indirdi." Bütün nüshalarda bu şekilde "o cariyelere
mağfiret edicidir, rahmet edicidir" şeklindedir. Bu ise (o cariyelere
anlamını verdiğimiz lehünne) lafzı bir tefsirdir.
Bununla bu lafzın Kur'an'dan bir lafız olarak
indirildiğini kastetmemiştir. Çünkü bu şekilde hiçkimse
bu ayeti okumuş değildir. Bu ancak bir tefsirdir ve bir açıklamadır, mağfiret
ve rahmetin / merhametin bu işe zorlandıklan için
onlar hakkında sözkonusu olacağını, onları
zorlayanlar için sözkonusu olmadığını Beyan etmek
içindir.
"Yüce Allah'ın:
"kendilerini korumak isterken" buyruğu ise çoğunlukla görülen duruma
göre ifade edilmiştir. Çünkü zorlama ancak kendisini (iffetini) korumak isteyen
kişi (cariye) hakkında sözkonusu olur. Böyle olmayan
bir cariye ise ayrıca zorlamaya gerek olmaksızın fuhuş yapmakta elini çabuk
tutar. Maksat ise zinaya zorlamanın haram olduğunu anlatmaktır. Kendileri ister
iffetlerini korumak istesinler ister istemesinler. Cariye kendisini iffetini
korumak istememekle birlikte zorlanma şekli ise kendisi bir kişi ile zina etmek
isterken başkası ile zina etmeye zorlanmasıdır. Hepsi de haramdır.
7469-27/2- Bana Ebu Kamil el-Cahderi de tahdis etti, bize Ebu Avane, A'meş'den tahdis etti, o Ebu Süfyan'dan, o Cabir'den rivayet ettiğine göre Abdullah b. Ubeyy b. Sel(ıl'ün Museyke
isminde bir cariyesi, bir de Umeyme denilen bir başka
cariyesi vardı. O da bunları zina etmeye zorluyordu. Bunu Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
şikayet etmeleri üzerine yüce Allah: "Cariyeleriniz kendilerini korumak
isterken ... Allah onların zorlanmalarından sonra mağfiret edicidir ve rahmet
edicidir" (Nur, 33) buyruğunu indirdi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Abdullah
b. Ubeyy'in Museyke adında
bir cariyesi bir de Umeyme denilen bir başka cariyesi
vardı." Buradaki "Museyke isminde mim harfi
ötrelidir. Bu cariyelerin isimlerinin Muaze ve Zeyneb olduğu da söylenmiştir. Bir görüşe göre de ayet-i
kerime ona ait ve zina etmeleri için zorladığı altı cariye hakkında inmiştir.
Bunlar Muaze, Museyke, Umeyme, Amre, Erva
ve Kuteyle adlarını taşıyorlarmış. Allah en iyi
bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: