SAHİH-İ MÜSLİM |
ZÜHD |
9- İNSANIN SAKLANMASI
GEREKEN SIRRINI AÇIKLAMASININ NEHİY EDİLDİĞİ BABI
7410-52/1- Bana Zuheyr b. Harb, Muhammed b. Hatim ve Abd b.
Humeyd tahdis etti, Abd bana Yakub b. İbrahim tahdis etti derken diğer ikisi bize tahdis
etti dedi: Bize İbn Şihab'ın
kardeşinin oğlu amcasından şöyle dedi diye tahdis
etti: Salim dedi ki: Ebu Hureyre'yi
şöyle derken dinledim:
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinledim: ''Açığa vuranlar
dışında bütün ümmetim afiyet bulur. Şüphesiz kulun geceleyin bir amel işleyip
de sonra Allah onu setretmiş olduğu halde sabahı eder ama; -Rabbi kendisini setr ederek gecesini geçirdiği halde-: Ey Filan! Ben dün
Zuheyr rivayetinde "açığa vurmak" anlamındaki ichar lafzı yerine . "hicardandır"
demiştir.
Diğer tahric: Buhari, 6069
AÇIKLAMA: ''Açığa
vuranlar müstesna ... " nüshaların ve itimad
olunur asılların çoğunluğunda "afiyet içerisindedir, afiyetledir"
anlamındaki lafız sonu ümmete ait olan bir zamir ile "muafah"
şeklindedir. "Açığa vuranlar" ise işledikleri masiyetleri
açığa vurup izhar edenler, yüce Allah'ın kendilerini gizleyip sakladıklarını
açanlar ve böylelikle bir zaruret ve bir ihtiyaç olmaksızın onları sözkonusu edip konuşanlardır.
Cehera, echara ve cehara:
açıktan işledi, açığa vurdu anlamındadır. "Şüphesiz ... açığa
vurmaktandır" bütün nüshalarda bu şekilde "ichar"
iledir, yalnız İbn Mahan'ın
nüshasında "ichar" yerine "cihar"
denilmiştir. Her ikisi de doğrudur. Birincisi "echera"
fiilinden mastar, ikincisi "cehera" den
mastardır.
Müslim'in: "Zuheyr: Hicardandır dedi"
sözünde ise he cim'den öncedir.
Bu doğruya muhalifiir. Durum böyle değildir denilmiş ise de hayır bu
sahihtir. Çünkü "hicar" hayasızlık, çirkin
konuşmalar, söylenmemesi gereken sözler demek olan ihcarın
bir söyleyişidir. Bu anlamda: Bir işi yaptığı taktirde "ehcera" fiili kullanılır. Cevheri ve başkaları bunu
böylece zikretmişlerdir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
10- AKSIRIP
ELHAMDULİLLAH DİYENE YERHAMUKALLAH DEMEK VE ESNEMENİN MEKRUH GÖRÜLMESİ