SAHİH-İ MÜSLİM |
ZÜHD |
8- İYİLİĞİ EMREDİP ONU
YAPMAYANIN, KÖTÜLÜĞÜ NEHYEDİP ONU YAPANIN CEZASI BABI
7408-51/1- Bize Yahya b. Yahya, Ebu Bekir
Ebi Şeybe, Muhammed b. Abdillah b. Numeyr, İshak b.
İbrahim ve Ebu Kureyb
-lafız Ebu Kureyb'e ait olmak
üzere- tahdis etti. Yahya ve İshak bize Ebu Muaviye haber verdi derken
diğerleri tahdis etti dedi: Bize A'meş,
Şakik'den tahdis etti, o Üsame b. Zeyd'den şöyle dediğini
rivayet etti: Kendisine: Neden Osma!1'ın yanına girip
onunla konuşmazsın denilince o şöyle dedi: Sizler, size işittirmediğim sürece
onunla konuşmadığımı mı zannediyorsunuz? Allah'a yemin olsun ki onunla başbaşa konuştum. Fakat herhangi bir işi ilk açanın ben
olmamı sevmediğim hiçbir konuyu açmadan konuştum. Ve ben bana emir olan hiçbir
kimse
için Rasillullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
söylediğini işittiğim şu buyruğundan sonra şüphesiz o insanların en
hayırlısıdır demem: "Kıyamet gününde adam
getirilir ve cehenneme
atılır. Karnındaki bağırsaklan dışan
fırlar ve eşeğin
değirmen taşı ile
döndüğü gibi o da onlar etrafında döner. Cehennem ehli
onun yanına toplanır ve:
Ey filan! Neyin var? Sen iyiliği emreden, kötülükten
alıkoyan birisi değil
miydin derler. O: Öyleydim. (Ama) iyiliği emrederdim
lakin kendim yapmazdım.
Kötülükten alıkoyardım ama onu ben yapardım
diye cevap verir. "
Diğer tahric: Buhari, 3267, 7098
7409- .. ./2- Bize Osman
b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Cerir, A'meş'den tahdis etti, o Ebu Vail'den şöyle dediğini
rivayet etti: Üsame b. Zeyd'in
yanında idik. Bir adam: Osman'ın huzuruna girip yaptıkları hususunda onunla
konuşmaktan seni ne alıkoyuyor dedi ve hadisi aynı şekilde rivayet etti.
AÇIKLAMA: "Size
işittirmedikçe onunla konuşmadığımı mı zannediyorsunuz." Bazı nüshalardaki
basit yazım farklılıkları ile birlikte hepsi siz işitmiyorsanız onunla
konuşmadığımı mı zannediyorsunuz anlamındadır.
"Bir işi ilk açanın
ben olmamı sevmediğim bir işi açmam." Bununla yöneticilere karşı herkesin
önünde açıkça tepki göstermeyi kastetmektedir. Nitekim Osman (radıyallahu anh)'ın öldürülmesine kadar giden olaylar bu türden idi.
Hadiste yöneticilere
karşı edebli olmak, onlara yumuşak davranmak, gizli
olarak onlara öğüt vermek, insanların haklarında söylediklerini ondan vazgeçmek
için ulaştırmak hususları dile getirilmektedir. Bütün bunlar bu şekilde yapma
imkanı varken yapılır. Eğer gizlice öğüt vermek ve tepki gösterme imkanı yoksa
hakkın esas itibari ile kaybolmaması için bu işi alenen yapmalıdır.
"Karnının bağırsaklan dışan fırlar. "
Buradaki "tendeliku: dışarı fırlar" fiili
dal harfi iledir. Ebu Ubeyd dedi ki: Ektab: Bağırsaklar demektir. Asmai
dedi ki: Bunun tekili katebe diye gelir, başkası ise
"katb" diye gelir demiştir. İbn Uyeyne der ki: Bu karnın
içerisinde dolaşan şeylerdir. Bunlar da iç organlar ve bağırsaklardır. Yalnızca
bunun ince bağırsaklar (aksab) olduğu da
söylenmiştir. Tekili de "kusb" diye gelir. İndilak ise bir şeyin yerinden dışarıya çıkması
anlamındadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
9- İNSANIN
SAKLANMASI GEREKEN SIRRINI AÇIKLAMASININ NEHİY EDİLDİĞİ BABI