SAHİH-İ MÜSLİM

ZÜHD

 

1/2- "KENDİLERİNE ZULMEDENLERİN MESKENLERİNE ANCAK AĞLAYANLAR OLARAK GİRİNİZ" BABI

 

7389-38/1- Bize Yahya b. Eyyub, Kuteybe b. Said ve Ali b. Hucr birlikte İsmail’DEN tahdis etti. İbn Eyyub dedi ki: Bize İsmail b. Cafer tahdis etti, bana Abdullah b. Dinar'ın haber verdiğine göre o Abdullah b. Ömer'i şöyle derken dinlemiştir: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i Hicr ashabı için: "Bu azaba uğratılmış kavmin üzerine ancak ağlayanlar olarak giriniz. Eğer ağlayanlar olarak girmeyecek iseniz onların başına gelen musibetin bir benzerinin başınıza gelmemesi için onların üzerine girmeyiniz" buyururken dinledim.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i hicr ashabı için ... " buyurdu. Burada "hicr ashabı için" buyruğu hicr ashabı hakkında demektir. Bu hadise Tebuk gazvesinde olmuştu.

 

"Size isabet etme(me)si" buradaki "en" lafzında hemze fethalıdır. Size isabet eder korkusuyla yahut size isabet etmesine karşı tedbir olmak üzere ... anlamındadır. Nitekim ikinci rivayette bu husus açıkça ifade edilmiştir.

 

Hadiste, zatimlerin diyarları ile azab yerlerinden ancak Allah korkusu ile girilmesi teşvik edilmektedir. Muhassıl vadisinde hızlıca yürümek de bunun gibidir. Çünkü fil ashabı orada helak edilmişti. Bu gibi yerlerden geçen kimselerin murakabe (Allah'ın gözetimi altında olduğu şuuru) korku, ağlamak, onların halleri ve helaklerinden ibret almak sureti ile geçmesi ve böyle bir şeyden Allah'a sığınması gerekir.

 

 

 

 

7390-39/2- Bana Harmele b. Yahya da tahdis etti, bize İbn Vehb haber verdi, bana Yunus İbn Şihab'dan -Semud kavminin meskenleri olan Hicr'i sözkonusu ederken- şunu haber verdi: Salim b. Abdullah dedi ki: Abdullah b. Ömer dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte Hicr’DEN geçtik. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize: "Kendilerine zulmedenlerin meskenlerine -onlara isabet eden musibetin bir benzerinin size gelip çatmasından sakınmak için- ancak ağlayanlar olarak girin" buyurdu sonra da bineğini dehleyerek o meskenleri geride bırakıncaya kadar hızlıca yürüdü. 

 

 

Diğer tahric: Buhari, 3380

 

AÇIKLAMA:          "Sonra bineğini dehleyerek oraları geride bırakıncaya kadar hızlıca sürdü." Yani devesini dehleyip hızlandırdı. Burada bilindiği için ayrıca devesini sözkonusu etmedi. Yani o meskenleri geride bırakıncaya kadar hızlıca sürüp gitti. "Hallefeha: o meskenleri geride bıraktı" anlamında lam harfi şeddeli söylenir.

 

 

 

 

7391-40/3- Bana Hakem b. Musa Ebu Salih tahdis etti, bize Şuayb b.

İshak tahdis etti, bize Ubeydullah b. Nafi'in haber verdiğine göre Abdullah b. Ömer kendisine şunu haber verdi: İnsanlar, Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile Semud kavminin yaşadığı topraklar olan Hicr'de konakladılar. Oranın kuyularından su çektiler ve o su ile hamur yoğurdular. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ise kendilerine çektikleri suyu dökmelerini, hamuru da develere yedirmelerini emretti ve dişi devenin gidip su içtiği kuyudan su çekmelerini emir buyurdu.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

7392- .. ./4- Bize İshak b. Musa el-Ensarı de tahdis etti, bize Enes b. İyaz tahdis etti, bana Ubeydullah bu isnad ile aynısını tahdis etti ancak o: "Kuyularından su çektiler ve onunla hamur yoğurdular" demiştir.

 

 

Diğer tahric: Buhari, 3379

 

AÇIKLAMA:          (7391) "Kuyularından su çektiler, onunla hamur yoğurdular..." Bir rivayette de (7392) "kuyularından su çektiler ve onunla hamur yoğurdular" buyurulmaktadır.

 

"Ebar: kuyular" be harfi sakin ve sonunda cem'i hemzesi yer almaktadır. Bunun kalb edilerek "abfu" diye be harfi fethalı ve ilk hemze medli de söylenebilir. Bu bir cem'i killettir. İkinci rivayette (7392) ise be harfi kesreli olarak arkasından da hemze ile "biar" denilmiştir. Bu da cem'i kesret (çokluk çoğulu}dur.

 

Hadisten çeşitli hükümler anlaşılmaktadır:

 

1. Dişi devenin su içtiği kuyu dışında Hicr kuyularının sularının kullanılması nehy edilmiştir.

 

2. Eğer bu su ile hamur yoğurulmuş ise o yenilmeyiphayvanlara yedirilir.

 

3. İnsana yenilmesi yasaklanmış olmakla birlikte bir yiyeceğin hayvana yem olarak verilmesi caizdir.

 

4. Zalimlerin bıraktıkları kuyulardan uzak durup, salihlerin kuyularının bereketinden yararlanmak.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

3- DUL KADINA, YOKSULA VE YETİME İYİLİK YAPMAK BABI