SAHİH-İ MÜSLİM

FİTNELER – KIYAMET ALAMETLERİ

 

1- FİTNELERİN YAKLAŞMASI, YE'CUC VE ME'CUC SEDDİNİN AÇILMASI BABI

 

7164-111- Bize Amr en-Nakid tahdis etti, bize Süfyan b. Uyeyne, Zühri'den tahdis etti, o Urve'den, o Um Seleme'nin kızı Zeyneb'den, o Um Habibe'den, o Cahş kızı Zeyneb’DEN rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) uykusundan şöyle diyerek uyandı: ''Allah'tan başka hiçbir ilah yoktur. Yaklaşan bir şerden dolayı vay arapların haline! Bugün Ye'cuc ile Me'cuc seddinden şunun kadar bir yer açıldı. " Süfyan da eli ile on düğümü yaptı.

Ben: Ey Allah'ın Resulü! Aramızda salihler de bulunuyarken helak olur muyuz dedim. O: "Fısk ve fücur çoğalırsa evet" buyurdu.

 

 

 

7165- .. ./2- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe, Said b. Amr el-Eş' ası, Zuheyr b. Harb ve İbn Ebu Ömer tahdis edip dediler ki: Bize Süfyan, Zühri’DEN bu isnad ile tahdis etti ve isnadda Süfyan'dan diye eklediler ve: Um Seleme'nin kızı Zeyneb'den, o Habibe'den, o Um Habibe'den, o Cahş kızı Zeyneb'den dediler.

 

 

 

7166-2/3- Bana Harmele b. Yahya tahdis etti, bize İbn Vehb haber verdi, bana Yunus İbn Şihab'dan haber verdi, bana Urve b. ez-Zubeyr'in haber verdiğine göre Ebu Seleme'nin kızı Zeyneb kendisine şunu haber verdi: Ebu Süfyan'ın kızı Um Habibe'nin kendisine haber verdiğine göre Nebi {Sallallahu aleyhi ve Sellemı'in zevcesi Cahş kızı Zeyneb dedi ki: Bir gün Rasulullah {Sallallahu aleyhi ve Selleml dehşete kapılmış yüzü kızarmış halde şöyle buyurarak dışarı çıktı: ''Allah'tan başka hiçbir ilah yoktur. Yaklaşan bir şerden dolayı vay arapların haline. Bugün Ye'cuc ile Me'cuc seddinden bunun kadar bir yer açıldı. " Böyle derken baş parmağı ile ondan sonraki (şehadet) parmağını halka yaptı.

 

Zeyneb dedi ki: Bunun üzerine: Ey Allah'ın Rasulü! Aramızda salih kimseler bulunduğu halde helak olur muyuz dedim. O: "Fısk ve fücur çoğalırsa evet" buyurdu.

 

 

 

7167-..../4- Bana Abdülmelik b. Şuayb b. Leys de tahdis etti, bana babam dedem'den tahdis etti, bana Ukayl b. Halid tahdis etti. (H.) Bize Amr en-Nakid de tahdis etti, bize Yakub b. İbrahim b. Sa'd tahdis etti, bize babam Salih'den tahdis etti, (Ukayl ile birlikte) ikisi İbn Şihab'dan Yunus'un Zühri'den naklettiği hadisin aynısını onun isnadı ile rivayet etti.

 

 

 

7168-3/5- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize Ahmed b. İshak tahdis etti, bize Vuheyb tahelis etti, bize Abdullah b. Tavus babasından tahdis etti, o Ebu Hureyre'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den: "Bugün Ye' cuc ile Me' cuc seddinden bunun kadar bir yer açıldı. " buyurdu ve Vuheyb eli ile doksan düğümü yaptı. 

 

 

Diğer tahric: Buhari, 3347, 7136

 

AÇIKLAMA:          (7165) İbn Ebu Şeybe, Said b. Amr ve Zuheyr ile İbn Ebu Ömer'in rivayetinde "Süfyan'dan, o Zühri'den, o Ebu Seleme'nin kızı Zeyneb'den, o Habibe'den, o Um Habibe'den, o Cahş kızı Zeyneb'den" şeklindeki bu isnadda Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in iki zevcesi ile onun iki üvey kızından ibaret dört sahabi kadının birbirlerinden rivayeti bir arada bulunmuştur. Biri diğerinden rivayette bulunan dört kadın sahabinin bir arada bulunduğu bunun dışında bir hadis bilmiyoruz. Erkek dört sahabinin yahut tabiinden dört kişinin birbirinden rivayetinin bir arada bulunmasına gelince; bu türden bazı hadisler bulunmaktadır. Ben bunların hepsini bir cüzde topladım ve bu şerhte de bu türden Müslim'in Sahihi'nde geçmiş olanlarına da dikkat çektim.

 

Burada adı geçen Habibe, müminlerin annesi Ebu Süfyan'ın kızı Um Habibe'dir. Bu kızı Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den önce evli bulunduğu, kocası Abdullah b. Cahş’DAN doğmuştur.

 

(7164) "Bugün Ye'cuc ve Me'cuc seddinden şunun kadar bir yer açıldı.

Süfyan da eli ile on düğümü yaptı." Süfyan'ın Zühri'den rivayetinde bu şekilde kaydedilmiş olmakla birlikte bundan sonra gelen Yunus'un Zühri'den diye naklettiği rivayetinde (7166) "başparmağı ile ondan sonraki (şehadet) parmağını halka yaptı" denilmekte, daha sonra gelen Ebu Hureyre'nin rivayet ettiği (7168) hadisinde ise Vuheyb de eli ile doksan düğümü yaptı denilmektedir,

 

Süfyan ile Yunus'un rivayeti mana itibari ile birbiri ile ittifak halindedir.

Ebu Hureyre'nin rivayeti ise her iki rivayete muhaliftir. Çünkü doksan diye düğümlemek ondan daha dar bir boğum yapmaktır. Kadı Iyaz dedi ki: Belki de Ebu Hureyre'nin rivayet ettiği hadis daha önce varid olmuştur. Bundan sonra açılan gediğin miktarı genişleyince bu kadar artırmış oldu. Yahut da maksat gerçek manada miktarı tahdit etmek için değil temsil yolu ile konuyu anlaşılabilir kılmaktır.

 

Ye'cuc ile Me'cuc isimleri hemzesiz de söylenir. Hemzeli de söylenir. Yedi kıraatte her iki şekilde de okunmuş olmakla birlikte cumhur hemzesiz okumuşlardır.

"Aramızda salih kimseler olduğu halde helak olur muyuz. O: 'Fısk ve fücur çoğalırsa evet' buyurdu." Burada geçen habes: fısk ve fücur hı ve be harfleri fethalıdır. Cumhur (çoğunluk) bunu fısk ve fücur diye açıklamışlır. Özellikle zinanın kastedildiği söylendiği gibi Zinadan doğına çocuklar olduğu da söylenmiştir. Göründüğü kadarı ile maksat kayıtsız ve şartsız işlenen masiyetlerdir.

 

"Yehliku: helak olur" lam harfi fasih ve meşhur olan söyleyişe göre kesrelidir. Fethalı söyleyiş de (yehleku şekli) nakledilmiş olmakla birlikte zayıf ya da bozuktur. Hadisin anlamına gelince: Habes (denilen günahlar) çoğalacak olursa o taktirde genel helak de gerçekleşir. Arada salih kimseler bulunsa dahi.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

2- KABE'NİN ÜZERİNE YÜRÜYEN ORDUNUN YERE GEÇİRİLMESİ BABI