SAHİH-İ MÜSLİM

KIYAMET, CENNET, CEHENNEM

 

18- AMELLERİ ÇOĞALTMAK VE İBADETTE GAYRETLİ OLMAK BABI

 

7055-79/1- Bize Kuteybe b. Said tahdis etti, bize Ebu Avane Ziyad b. ilaka'dan tahdis etti, o Muğire b. Şu'be'den rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem), ayakları şişene kadar namaz kıldı. Ona: Bunun için kendini mi zorluyorsun, halbuki Allah senin geçmiş ve gelecek günahlarını mağfiretbuyurmuştur denilince O: "O halde şükreden bir kul olmayayım mı" buyurdu.

 

Diğer tahric: Buhari, 1130,4736,6471; Tirmizi, 412; Nesai, 1643; İbn Mace, 1419

 

 

 

7056-80/2- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe ve İbn Numeyr tahdis edip dedi ki: Bize Süfyan, Ziyad b. İlaka'dan tahdisettiğine göre o Muğire b. Şu'be'yi şöyle derken dinlemiştir: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ayakları şişinceye kadar namaz kıldı. Allahsenin geçmiş ve gelecek günahlarını bağışlamıştır dediler. O: "Öyleyse şükreden bir kul olmayayım mı" buyurdu.

 

 

 

7057-81/3- Bize Harun b. Maruf ve Harun b. Said el-Eylı tahdis edip dedi ki: Bize İbn Vehb tahdis etti, bana Ebu Sahr, İbn Kusayt’DAN haber verdi, o Urve b. ez-Zubeyr’DEN o Aişe’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) namaz kıldığı zaman ayakları çatlayıncaya kadar ayakta namaz kılardı. Aişe: Ey Allah'ın Resulü! Allah geçmiş ve gelecek günahlarını bağışlamışken mi böyle yapıyorsun deyince O: "Ey Aişe, öyleyse şükreden bir kul olmayayım mı" buyurdu.

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          (7055) "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ayakları şişinceye kadar namaz kıldı... o halde şükreden bir kul olmayayım mı buyurdu." Bir rivayette (7057) "Ayakları çatlayıncaya kadar" denilmektedir. Buradaki "çatlayıncaya: yarılıncaya, çatlak çatlak oluncaya kadar" demektir. Nitekim oruçlunun orucunu açması hakkında da aynı fiil kullanılır. Çünkü o böylelikle orucunu açmış ve çatlatmış (ara vermiş) olur.

 

Kadı Iyaz dedi ki: Şükür, iyilik yapanın iyiliğini bilmek ve onu dile getirmektir. Yapılan güzel bir işe karşılık mükafat vermeye de "şükür" denilir.

 

Çünkü bu da o iyiliği yapana övgüyü ihtiva eder. Kulun yüce Allah'a şükretmesi, O'nun nimetlerini itiraf etmesi ve nimetlerine karşılık O'nu övmesi, O'na sürekli itaati tam anlamı ile sürdürmesi demektir. Şanı yüce Allah'ın kullarının yaphklarına şükretmesi ise onlara amellerinin karşılığında mükafat vermesi, onlara verdiği sevabı katlandırmasıdır. Kendilerine ihsan etmiş olduğu nimetler ile onları övmesidir. Buna göre veren de O' dur, öven de O' dur. O her türlü eksiklikten münezzehtir. Şekur da bu anlarİn ile şanı yüce Allah'ın isimlerindendir. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

19- ÖĞÜT VERMEKTE ORTA YOLU TUTTURMAK BABI